Lockdown se začíná podepisovat i na dětech
Řada žáků a studentů nezvládá distanční výuku. Stěžují si na příliš mnoho on-line hodin, při kterých je náročné udržet pozornost. Nedostatek sociálního kontaktu, zahlcení úkoly a chaotický systém výkladu se pak negativně odráží na jejich psychice. V Novém dni na CNN Prima NEWS o tom mluvila 2. místopředsedkyně České středoškolské unie Erika Kubálková.
Česká středoškolská unie v průzkumu zjišťovala, jak na školáky současná opatření dopadají a jak studenti výuku na dálku hodnotí. „Asi nejvýraznějším výstupem je, že má distanční výuka pořád problémy a je brána spíše jako náhradní než plnohodnotná, i když jsme doma už skoro rok. A i když se v porovnání se situací na jaře vše zlepšilo, pořád hodně věcí pokulhává,“ uvedla v pořadu Nový den Kubálková.
Studenti si v dotazníku stěžovali především na psychické potíže, které jim on-line výuka přináší. Chybí jim také sociální kontakt, kterého měli dříve díky škole dostatek, a kritizují i celkovou náročnost distanční výuky, především co se týče počtu vyučovacích hodin.
Udržet pozornost je náročné
„Spousta žáků má těch on-line hodin moc a je pro nás náročné udržet u nich pozornost. Výuka často není tak interaktivní a my nemáme prostor se třeba bavit ve skupinkách nebo dělat jiné výstupy. Chaotické je někdy i testování a vůbec celý systém je pro studenty velice náročný, než si zvyknou,“ vysvětlila Kubálková.
Školáci tak podle České středoškolské unie stráví výukou daleko delší dobu, než by tomu bylo při běžném vyučování. „Do toho ještě dostávají spoustu úkolů. Učitelé často nemají přehled, kolik času jim to reálně zabere, takže potom (žáci) dělají víc, než by dělali ve škole. A ještě k tomu nemají žádnou pomoc,“ doplnila 2. místopředsedkyně ČSU.
Nejvíce nespokojení jsou podle průzkumu ČSU studenti odborných škol, kteří ale bývají dlouhodobě nespokojení i s prezenční výukou, tvrdí Kubálková. „Často nemají rádi obor, který studují, a obecně je tam výuka na nižší úrovni než třeba na gymnáziích,“ dodala.
Jak studenti vidí návrat do škol za podmínky testování?
Jedním z největších problémů, s nimiž se studenti potýkají, je potom podle Kubálkové špatný psychický stav. „Hodně se to odráží na naší psychice, což většina škol vůbec nezohledňuje. 83 procent škol vůbec nemá školního psychologa. A ve školách, které ho mají, je teď on-line jen těžko dostupný a není možné se k němu dostat,“ sdělila Kubálková.
Středoškoláci by uvítali návrat do lavic za předpokladu pravidelného testování všech studentů, tak jak navrhoval prezident České lékařské komory Milan Kubek. Zároveň to ale podle Kubálkové není reálné. „Protože žáků ze základních a středních škol je dohromady asi milion a půl, a když se koukneme, jak teď probíhá testování, nedokážeme si představit, že by se každý týden provedlo milion a půl testů. Nevíme, jak by to ve školách probíhalo,“ zakončila rozhovor Kubálková.