Ukrajinci se bojí jedniček. Je to nejhorší známka, říká pedagog, který zdarma učí uprchlíky
Chvíli to trvá, než si ukrajinské děti zvyknou, že jednička je v českých školách nejlepší známkou. „Několik ukrajinských rodičů se mě vyděšeně ptalo, proč zrovna jejich dítě muselo dostat jedničku. Na Ukrajině je to nejhorší známka, naše pětka,“ říká v rozhovoru pro CNN Prima NEWS 55letý pedagog Vladimír Kovář z Loštic na Olomoucku. Nyní se věnuje jazykové výuce dospělých uprchlíků, uvádí je také do české reality. „Zažívají i civilizační nárazy, na Ukrajině třeba nic nejde bez úplatků, korupce je všudypřítomná,“ říká.
Děti jsou po pandemické výuce tři měsíce pozadu. Nejvíc v matematice, ukázala analýza
Distanční výuka v době uzávěry škol při epidemii COVID-19 neměla na učení žáků tak velký dopad, jak zpočátku naznačovala zjištění o nulové efektivitě. Tou strašili například v Nizozemsku. Žáci za dobu epidemie ztratili v průměru asi tři měsíce učení. V češtině se proti době před COVID-19 zhoršily výsledky dětí letos na jaře v 60 procentech škol a v matematice v 69 procentech.
Čtyři hodiny na tabletu denně? Pro pětinu českých školáků realita
Distanční výuka, které se v uplynulém roce nevyhnul žádný český školák, vedla nejen ke zhoršení znalostí českých dětí, ale také k výraznému nárůstu počtu závislých na tabletech, smartphonech a online hrách. Plná pětina českých školáků trávila během lockdownu čtyři a více hodin denně hraním her a surfováním na internetu. Více než čtvrtina pak této aktivitě věnovala dvě až tři hodiny denně, vyplývá z průzkumu agentury Ipsos pro společnost Samsung Electronics. Se začátkem nového školního roku tento problém znovu narůstá a může se promítnout do špatného prospěchu dětí i jejich psychické pohody.
Neučíme se, lítáme venku: Jak vypadá distanční výuka mezi chudými dětmi v Ostravě
V deset hodin dopoledne obvykle ve školách končí velká přestávka a začíná třetí vyučovací hodina. Nikoliv v čase lockdownu a ve vyloučené lokalitě Červený kříž v Ostravě. Po někdejší dělnické kolonii běhají v tuto chvíli houfy dětí, na výuku nikdo nemyslí. Právě děti ze sociálně slabých rodin ohrožuje uzavření škol nejvíce. On-line výuka je tady spíše off-line výukou.
Psycholog o opatřeních: Jako když spadne atomovka. Nezajímá nás, co bude za pár let
Zavírání škol byla chyba, shodli se v pořadu CNN Prima NEWS 360° Pavlíny Wolfové pedagog a matematik Karel Janeček a klinický psycholog a psychoterapeut Radek Ptáček. Následky budou fatální, a to nejen v otázce vzdělání, ale i na psychice. Zatím se spíše zaměřujeme na bezprostředně zasažené, jako když spadne atomová bomba, což ale nestačí, prohlásil Ptáček.