reklama

Rádce: Elektromobil, Hybrid, mild-hybrid a plug in hybrid. Víte, čím se liší?

  • Téma: Rádce
  • Komerční sdělení
  • 26. listopadu 2020 18:40

Také přemýšlíte nad pořízením vozu s elektrifikovaným pohonem? Jenže jaký druh vybrat? Třeba Hyundai Tucson lze koupit hned ve třech variantách. Hybrid, mild-hybrid a plug-in hybrid. Ale kdo se má v těch anglických názvech vyznat, když rozdíl navenek takřka nepoznáte...

reklama

Rozdíly jsou přitom velké. Jak v ceně, tak ve způsobu fungování a samozřejmě i používání daného typu automobilu.

Elektromobil (zkráceně EV, z anglického Electric Vehicle) je velice rozsáhlý pojem a ve svém nejširším smyslu zahrnuje jakýkoliv vůz, který ke svému pohonu používá elektřinu.

Elektromobily lze rozdělit na elektromobily na baterie (BEV, z anglického Battery Electric Vehicles), hybridní elektromobily (HEV, z anglického Hybrid Electric Vehicles) a elektromobily na vodíkový pohon (FCEV, z anglického Fuel Cell Electric Vehicles). Elektromobily na baterie využívají k pohonu pouze elektromotor(y), elektřinu získávají primárně z dobíjecích stanic a uchovávají ji v bateriích. Hybridní elektromobily se od BEV liší tím, že se v nich kromě elektromotoru nachází také spalovací motor.

Elektromobil na vodíkový pohon má, stejně jako BEV, pouze elektromotor, ale liší se způsobem uchovávání, resp. získávání elektřiny – FCEV obsahuje nádrž na vodík a svazek palivových článků, ve kterých se vodík chemickou reakcí přeměňuje na elektřinu a vodní páru. To zní jako velice slibné řešení, avšak vzhledem ke konstrukční složitosti a výrobním nákladům zůstává vodík přinejlepším hudbou budoucnosti.

  • Není hybrid jako hybrid

Není hybrid jako hybrid

Podle stupně hybridizace hybridy rozděluje do následujících čtyř skupin:

  • Micro hybrid se od běžných vozů na spalovací motor liší pouze tím, že má systém Start/Stop a funkci rekuperace brzdné energie. Tu micro hybrid využívá k dobíjení akumulátoru, což vede k nepatrnému snížení spotřeby paliva a snížení emisí CO2.
  • Mild hybrid je již sice vybaven elektromotorem, avšak k pohonu kol po celou dobu jízdy využívá spalovací motor. Elektromotor pouze vypomáhá spalovacímu motoru např. při rozjezdu nebo zrychlování. Mild hybrid tedy odpovídá paralelnímu hybridu z předchozího členění. Účelem mild hybridu je buď snížit spotřebu auta, nebo zvýšit dynamiku už tak dost výkonného vozu.
  • Full hybrid je plně hybridní vůz, což znamená, že dokáže jezdit čistě na elektrický pohon, nakolik mu to tedy kapacita baterií dovolí (odpovídá tak kombinovanému hybridu z předchozího dělení).
  • Plug-in hybrid Rozdíl mezi full hybridem a plug-in hybridem (který by se dal považovat za full hybrid verze 2.0) spočívá v tom, že u full hybridu se baterie dobíjí pouze při brzdění nebo spalovacím motorem, zatímco plug-in hybrid (PHEV, z anglického Plug-in Hybrid Electric Vehicle) lze nabíjet také ze zásuvky či dobíjecí stanice.

Všechny čtyři shora uvedené verze hybridního pohonu nabízí také nový Hyundai Tucson.

Tagy:
Hygiena provedla přes 30 tisíc kontrol. Přísná pravidla přitom návštěvníky odrazují
Koronavirus

Hygiena provedla přes 30 tisíc kontrol. Přísná pravidla přitom návštěvníky odrazují

Pořadatelé kulturních i sportovních akcí upozorňují na stále častější kontroly dodržování covidových pravidel, podle ministerstva zdravotnictví jich bylo již více než 30 tisíc. Přísná pravidla pro vstup na jednotlivé akce, tedy takzvaný systém OTN (očkování, testování, prodělání nemoci), však řadu návštěvníků odrazuje a pořadatelé kvůli tomu tratí. Obávají se také toho, co s návštěvností udělá konec proplácení testů od prvního září.

Sledujte 360° se šéfem STAN Vítem Rakušanem: Jak hodnotí dosavadní spolupráci s Piráty?

Jak vypadá soukromí českých vrcholných politiků? Co si o jejich působení myslí rodina či blízké okolí? A v čem sami politici spatřují své přednosti a slabiny? To vše poodhaluje speciální letní seriál 360° Pavlíny Wolfové. Dalším hostem rozhovorového speciálu bude předseda Starostů a nezávislých Vít Rakušan. Pořad můžete sledovat živě od 21:20 na CNN Prima NEWS nebo zde v článku.

Na pražské nádraží Vyšehrad je uvalena exekuce, zřejmě půjde do dražby

Na dlouhodobě chátrající budovu nádraží Vyšehrad v Praze byla uvalena exekuce a zřejmě půjde do dražby. Vyplývá to z exekučního příkazu. Důvodem jsou nezaplacené pokuty, které v minulosti kvůli špatnému stavu památkově chráněné budovy uložili majitelům památkáři. Praha chtěla dříve budovu odkoupit, ale nedomluvila se s majiteli na ceně. Podle radního Jana Chabra (TOP 09) se město do případné dražby přihlásí.

reklama

Domácí zpravodajství

Nelegální migranti v Česku: Nejčastěji Ukrajinci, kterým vypršelo pracovní povolení

Většina nelegálních migrantů, kteří se vyskytují v České republice, jsou Ukrajinci. Nejedná se také o žádné nelegální překročení hranic, převážně ale o lidi, kteří do České republiky přišli legálně, ale vypršelo jim pracovní povolení. Ve vysílání CNN Prima NEWS to uvedla Kristýna Brožová z organizace Člověk v tísni. Vojenský analytik Martin Koller varoval před migranty z afroislámské oblasti, kteří mohou představovat problém.

reklama