Chyba ve vyúčtování energií? Důležité informace o možnosti reklamace

Iva Kropáčková
Iva Kropáčková
  • 5. bře 2019, 09:00

  • Našli jste chybu ve vyúčtování elektřiny nebo plynu? Máte právo na nápravu. Poradíme, jak na to...

    Vyúčtování za energie neodpovídá tomu, co jste očekávali? Důvody pro velký nedoplatek mohou být různé. Vedle vaší vyšší spotřeby v případě mimořádných událostí nebo změny vytápění (což reklamovat nelze), mohl prostě někde někdo udělat chybu a stav elektroměru nebo plynoměru neodpovídá číslu na faktuře. Plést se ale také může přímo plynoměr nebo elektroměr. A to už je možné reklamovat. Někdy vznikají chyby i ve chvíli, kdy byl odečet proveden tzv. odhadem. Zajděte proto k měřidlu a zjistěte jeho aktuální stav. Pokud je nižší než na faktuře, pořiďte fotografii měřidla a použijte jako důkaz při reklamaci. Jak lze reklamaci podat a co čekat od celého procesu?

    Písemnou formou

    Reklamaci provádějte vždy písemně. Tak máte důkaz, že jste vyúčtování opravdu reklamovali. Uveďte identifikační údaje (jméno, adresa, zákaznické číslo, kód EAN). Při reklamaci měřidla uveďte číslo elektroměru, připište jeho stav a přidejte fotografie. Nezapomeňte uvést veškeré důvody pro reklamaci, argumenty a důkazy.

    Fakturu uhraďte

    Ale pozor, nedoplatek je třeba uhradit dle faktury i pokud reklamaci podáváte. Dodavatel případný cenový rozdíl doplatí po vyřízení celé záležitosti.

    15 dnů na vyřízení

    Na vyřízení reklamace má energetická společnost 15 dnů ode dne doručení.

    30 dní na vyrovnání rozdílu

    Vyrovnat rozdíl v platbách způsobený nesprávným vyúčtováním nebo měřením musí dodavatel do 30 kalendářních dnů ode dne doručení, je-li reklamace uznána jako oprávněná.

    Problémy? Obraťte se na regulátora

    Pokud by se stalo, že dodavatel nedodrží zákonnou lhůtu, obraťte se na Energetický regulační úřad.

    V případě neprokázané vady musíte platit

    Pokud ale reklamace elektroměru nebo plynoměru dopadne ve váš neprospěch, budete muset jeho zkoušku zpravidla zaplatit. S dodavatelem energií se také můžete zkusit domluvit i na splátkovém kalendáři. Většina společností vyjde svým klientům vstříc. Nemusí to být ale pravidlem.

    >> Jak lze ušetřit za elektřinu? Podívejte se na video:

    Ivana Kropáčková