
Prima Rádce: Jsou diesely opravdu v ohrožení?
Auto s naftovým motorem se vyplatí zejména na delší cesty a při ročním nájezdu od zhruba 25 tisíc kilometrů...
Plánujete koupit auto – ať už nové nebo ojeté? Možná přemýšlíte, jaký zvolit typ motoru. Je lepší tankovat benzín nebo naftu? Obě varianty mají svá pozitiva i negativa. Pokud jde o ekologickou stránku věci, o níž se v současné době hodně mluví, auta s dieselovým motorem jsou na tom o něco hůř – kvůli vysokým emisím oxidů dusíku. Nicméně problém s tím mají především auta starší, řádově 15 let a víc. Novější typy vozů by měly ekologické limity splňovat (pokud tedy mají udržovaný filtr pevných částic). Auta s naftovým motorem, která nesplňují normy, přitom nesmí do centra některých evropských měst – například Berlína, Kolína nad Rýnem, Paříže, Bruselu, a desítek dalších (každé město má jiné podmínky pro splnění limitů, doporučujeme před cestou ověřit a pořídit tamní ekologickou plaketu, která se lepí na čelní sklo vozu). Nicméně například v Mnichově podle nedávných informací německých médií od zákazu upouští.
Výroba vozů s dieselovým motorem bude podle všeho pokračovat a ještě více směřovat ke splnění požadavků na přísné ekologické normy. Nejen o ekologii, ale především o praktických výhodách, či nevýhodách nejen ojetých aut s naftovým motorem, jsme si povídali s ředitelem strategického rozvoje autobazaru Auto ESA Pavlem Foltýnem...
Jaká je aktuální poptávka po autech s dieselovým motorem? Nereagují zákazníci nižším zájmem v souvislosti s bojem proti znečištěnému ovzduší? Tak jako například řidiči v Německu po známé aféře Dieselgate?
Registrujeme nižší poptávku po dieselových motorech. To však není dáno pouze tím, že by český zákazník bojoval proti znečištění ovzduší. Ostatně ani ve zmíněném Německu to takto nefunguje. Důvod je jinde: automobilky přestávají nabízet malé vozy s dieselovými motory. Ty dnes například v modelech Renault Clio, ŠKODA Fabia nebo Ford Fiesta nenajdete. Takové vozy se potom samozřejmě v menší míře objevují i na sekundárním trhu a zájemci o ojeté vozidlo tak sahají po benzínové variantě.
Je tedy v tuto chvíli výhodnější kupovat spíš auta, do kterých se tankuje benzín, nebo byste se nákupu „dieselu“ neobával?
Dieselového motoru bych se vůbec neobával. Je rok 2019 a i dieselové motory v ojetých vozech vynikají dlouhou životností a nízkou spotřebou. Nicméně je pravda, že například při nákupu druhého vozu do rodiny, který bude spíše pro městský provoz, nebo u vozu pro děti, bych preferoval menší auto s benzínovým motorem. Na kratší trasy je ekonomicky i provozně výhodnější.
Jaké výhody přinese dieselové auto svému majiteli oproti benzínovému?
Kdo najezdí ročně více než cca 25 tisíc kilometrů ročně, ocení u dieselu nižší spotřebu. Dieselové motory mají také většinou vyšší kroutící moment, jsou tak mnohem pružnější už od nižších otáček.
Jde-li o spotřebu paliva, je tedy diesel oproti benzínovému motoru výhodnější – na dlouhé cesty. A co pravidelný servis – jak ten vychází cenově? Je možné toto porovnat?
Servisní péče o naftový motor je v porovnání s benzínovým motorem o trochu dražší. I tady proto platí, že naftový motor se vyplatí tomu, kdo s vozem najede alespoň 25 tisíc kilometrů za rok.
A pokud jde o pořízení vozu... Je jasné, že bude hrát roli reálný technický stav a další parametry, nicméně lze obecně říci, jestli je ojeté auto s dieselovým motorem při pořízení obvykle levnější, či naopak dražší než benzínové, pokud bychom měli na výběr stejnou značku, typ auta a zhruba stejný počet najetých kilometrů?
Naprosto shodné auto, pouze s jiným motorem, lze najít velice obtížně, nicméně cenový rozdíl mezi takovými vozy není nijak markantní. Poznat je to až u vyšší kategorie vozu nebo u vozu kategorie SUV. Například Porsche Cayenne bude ve stejně starém a vybaveném voze s benzínovým motorem vždy levnější než s motorem naftovým. Důvodem je vysoká spotřeba benzínu. Stejné to je například u modelu Audi A6, VW Passat nebo třeba VW Touareg.
A na co si dát pozor, pokud budu kupovat ojeté auto s dieselovým motorem? Na co se při prohlídce, testovací jízdě či papírování zaměřit?
Platí stejná pravidla jako u vozu benzínového. Vzít si s sebou mechanika, provést řádnou zkušební jízdu, případně nechat auto zkontrolovat ve značkovém servisu. Pozor na filtr pevných částic. Kvalitní autobazar při výkupu filtr pevných částic pečlivě kontroluje, nicméně při nákupu vozu „na ulici“ hrozí riziko, že bude nefunkční, poškozený nebo dokonce odstraněný. Takový vůz potom neprojde kontrolou emisí.
Doporučil byste například, pod jaké stáří vozu určitě nejít, pokud jde o splnění emisních limitů?
Je to velmi individuální a záleží na servisní historii vozu. Někdy může být auto po deseti letech provozu s nájezdem 250 tisíc kilometrů v mnohem lepším stavu než auto pětileté s poloviční kilometrovou porcí. Nicméně obecně auta s naftovým motorem od roku výroby 2006 (norma Euro 4 a vyšší – pozn. red.) by měla splnit i ta nejpřísnější omezení a ve většině případů získat plaketu, která jim umožní vjezd do evropských měst, kde jsou ekologické zóny vyhlášeny.
Jak se pak o auto s dieselovým motorem starat? Máte nějaké tipy na šetrnou jízdu a obecnou péči? Vznětový motor může přeci vyžadovat něco jiného než zážehový...
Nekupovat takové vozidlo, pokud s ním budete jezdit deset kilometrů do práce a zpět. Dodržovat předepsané servisní prohlídky a úkony, čerpat kvalitní palivo, dodržovat pokyny k regeneraci filtru pevných částic. Péče o motor se potom odrazí v jeho životnosti.
-ik-