
Policie na Prostějovsku zadržela uprchlého vězně. Dramatický zásah natočila, unikal od března
Zima je ideální dobou pro koupi ojetého auta, a to nejen kvůli zpravidla nižší ceně. Chladné počasí a zhoršené podmínky na silnicích při zkušební jízdě mnohem lépe prověří jeho skutečnou kondici. Závady, které by se za teplého počasí neobjevily, dostanou v mrazu či vlhku vyniknout v plné nahotě. Kupujícímu tedy kromě zjištění pravého stavu vznikne i prostor pro jednání o případné slevě.
Euro je vůči koruně nejlevnější za posledních 14 let, což zvýhodňuje podmínky pro dovoz automobilů z eurozóny. Vývoj kurzu tak výrazně zvýhodňuje nákup vozů ze zahraničí.
Podobně jako populace stárne v Česku také vozový park. Za posledních deset let se u nás průměrné stáří osobního vozu zvýšilo o čtyři roky, průměr všech v České republice provozovaných automobilů je dnes 18,84 roku. Ve své zprávě to uvádí Svaz dovozců automobilů (SDA).
Vysoké ceny nafty i AdBlue nahrávají dieselovým vozům s minimální spotřebou, kterými jsou po hříchu hlavně ty ojeté. Úsporný vůz nejenže méně poškozuje životní prostředí, ale pro většinu řidičů znamená především více korun v peněžence. Píše to ve své analýze AURES Holdings, provozovatel sítě autobazarů.
Přetočené kilometry, zatajované nehody a další podvody u ojetých aut jsou v Česku znovu na vzestupu. Nedostatek vozidel i vysoké ceny motivují nepoctivé prodejce k nekalostem víc než kdy jindy. Často podvodníky nezastaví ani zaběhlí prověřovatelé vozů. Jejich potvrzení o technickém stavu auta totiž umí leckdo zfalšovat.
Jen výjimečně můžeme říct, že něco nabývá hodnoty rychleji než inflace, která v současnosti trhá rekordy. Platí to ale o ojetých autech, jejichž majitelé si mohou mnout ruce. Ceny ojetin meziročně vzrostly o více než čtvrtinu. To ale zájem o ně nebrzdí. Šéfredaktor časopisu Automakers Erich Handl v Novém dni na CNN Prima NEWS nevyloučil, že autobazary možná budou brzy stejně prázdné jako autosalony. Kvůli důsledkům války na Ukrajině se totiž výroba nových vozidel může i zcela zastavit.
Majitelé ojetých aut, kteří uvažují o jejich prodeji, mají důvod k jásotu. Kupující naopak zapláčou. Použitá vozidla mají totiž letos opět výrazně zdražit. A možná ještě mnohem výrazněji než v loňském roce, kdy ceny ojetin stouply průměrně o 15 procent.
V nabídce floridského prodejce se objevila zadomotorová škodovka z roku 1986, se kterou se dnešní Američan dost možná ani nerozjede. Vozy Škoda představovaly svého času na americkém trhu stejný lowcost jako jugoslávské Yugo. Přesto nebo právě proto se jich v Kanadě a USA prodaly tisíce.
Stočené kilometry nebo zamlčené nehody jsou klasickou hrozbou při koupi ojetého auta. Nejeden z nás si v takové situaci přivolá na pomoc mechanika, který se na auto pořádně podívá. V nastalé euforii z toho, že po technické stránce vypadá vše dobře, někdy zapomeneme na úplně jinou stránku auta. Jeho výbavu.
V okamžiku, kdy si majitel zaparkuje doma v garáži své nové auto, začíná se znehodnocovat. Do konce prvního roku od koupě může ztratit na hodnotě až 20 procent a jeho cena dále klesá léty používání. Skutečně?
Jakkoliv si u nás první novodobá Octavia drží ceny vysoko, nikdo soudný by za 21letou, na pohled zdánlivě nijak zvláštní ojetinu nedal 1 200 000 Kč. Tento kus je však výjimkou. Jedná se o prodlouženou verzi Long, s rozvorem prodlouženým o 8 cm, která se do sériové výroby nikdy nedostala.
Nejnovější vydání německého TÜV Reportu ukazuje, že zdaleka ne všechna stará auta patří do starého železa. Je však potřeba dobře odlišovat zrno od plev. Jinak vás i zdánlivě výhodná koupě může přijít pěkně draho.