Silnice není závodní dráha! Alespoň většinou. Do důsledků si tuto notoricky známou poučku osvěžil místních podmínek neznalý australský řidič, který si chtěl vyzkoušet okruh, kde se jezdí známé vytrvalostní závody.
Je dobře známo, že permanentní závodní okruhy neboli autodromy jsou (kromě ubývajících úseků německých dálnic) jediným místem, kde můžete bez větších zábran uhánět, kolik chcete. Žádný rychlostní limit, překážky na silnici nebo policisté. S tímto vědomím vyrazil na trať i majitel modrého BMW 320i. Řidič však nevěděl, že australský okruh Mount Panorama není permanentní, tedy uzavřený pro běžný provoz. Za nevědomost zaplatil v přepočtu asi 40 tisíc korun.
V nesprávný čas na správném místě
„Myslel jsem, že to je závodní okruh.“ S touto logickou větou zahájil amatérský závodník rozhovor s policejní hlídkou u australského města Bathurst. V momentě, kdy ho hlídka zadržela, byl skutečně na rovince Conrod. Některé části slavného okruhu však nejsou stálou závodní dráhou a mimo závodní víkendy se mění na běžnou silniční komunikaci. Dá se charakterizovat jako městský okruh, i když se nenachází přímo ve městě, ale vede kolem hory Mount Panorama (používá se i méně známý název Wahluu). Naneštěstí pro řidiče BMW, na své okruhové ježdění si vybral den, kdy silnice podléhaly rychlostnímu limitu.
"I thought it was a race track" Driver detected at 119km/h on Mt Panorama, Bathurst. At 3.36pm on Sunday 20th June...
Posted by Traffic and Highway Patrol Command - NSW Police Force on Sunday, June 20, 2021
Drahá zkušenost
Muž jel v inkriminovaném úseku rychlostí 119 km/h místo povolených 60 km/h. Jelikož rychlost překročil o více než 45 km/h, pokuta je mastných 2 520 australských dolarů (asi 40 000 Kč) a šest trestných bodů. „Mount Panorama není závodní okruh. Je to běžná silnice s omezenou rychlostí na 60 km/h, kde se pohybují lidé. Je to závodní okruh pouze v momentě, kdy je uzavřen a autorizovaný jako okruh,“ uzavírá případ Facebook australské dálniční policie.
Když se vrátíme do Evropy, stojí za zmínku, že charakter veřejné komunikace (platí tam tedy povinné ručení) má třeba i slavná severní smyčka Nürburgringu a docela nedávno se jako běžná silnice mimo závody používaly také úseky legendárních tratí ve Spa nebo Le Mans. Před stavbou dnešního autodromu v Brně v roce 1987 se také tradiční závody v moravské metropoli jezdili po silnicích a ulicích, které většinu roku sloužily normálnímu provozu.