Zaparkovat je jedna věc, ale zajistit auto tak, aby po odchodu z něj nehrozilo žádné nebezpečí, pokuta nebo dokonce odtah, je věc druhá. A co dělat ve chvíli, kdy s autem zaparkujete v prudkém kopci? To nám mimo jiné prozradil instruktor pražské autoškoly Radek Vrtal.
Mezi nejčastější chyby řidičů patří například parkování v opačném směru, než je směr jízdy. Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích smí totiž řidič zastavit a stát jen vpravo ve směru jízdy co nejblíže k okraji komunikace, na jednosměrné pozemní komunikaci však může stát vpravo i vlevo. Jakmile vozidlo stojí v opačném směru, než je směr jízdy, hrozí jeho majiteli pokuta až 2500 korun.
K TÉMATU: Dopravní značku „průjezd zakázán“ řidiči rádi ignorují. Policie je bezmocná, stačí dobrá výmluva
Další častou chybou, zejména při parkování ve městě, je nedůsledné sledování dopravního značení. Řidiči často parkují tam, kde nesmějí, nemají správně zaplacené zóny nebo jen přehlédnou drobný symbol na značce, který vyznačuje stanovený způsob stání na parkovišti. V takovém případě poloha vozidla musí odpovídat poloze vyjádřené symbolem uvedeným právě na dodatkové tabulce. Pokud neodpovídá, hrozí řidiči pokuta opět až 2500 Kč.
Symbol, podle kterého mají řidiči parkovat, lze velmi jednoduše přehlédnout. Zdroj: Bart Běhal
Strašák začínajících řidičů
Za některé špatné zlozvyky pak sice nehrozí pokuta, ale ve finále jimi můžete způsobit mnohem více škody. Jedním z nich jsou například vytočená kola u zaparkovaného auta, která jsou věčným problémem v úzkých ulicích, kde se zpravidla parkuje po obou stranách vozovky. Nejenže komplikují průjezd složkám integrovaného záchranného systému, ale také popelářům, méně zkušeným šoférům nebo řidičům větších aut.
Nejhorší na tom ale je, že pokud někdo z projíždějících o vytočené kolo svým vozem zavadí a poškodí ho, vina jde za ním. Zákon se totiž vytočenými koly v souvislosti s parkováním nezabývá, a tudíž nejde o nic nelegálního. To potvrdila i vrchní komisařka policejního prezídia Hana Rubášová.
S rychlostí i zataženou ruční brzdou
Někteří řidiči pak kola vytáčí schválně. Na motoristických fórech se totiž dočetli, že pokud parkujete v prudkém kopci, mohou při nechtěném rozjetí auta zamezit tragédii. Opak je ale pravdou, jak nám vysvětlil instruktor pražské autoškoly Radek Vrtal: „Aby to mělo smysl, muselo by vytočené kolo být v kontaktu s obrubníkem, pak ale může dojít k poškození konstrukce bočnice pneumatiky. Jakmile budu stát dále od obrubníku a auto se rozjede, může dojít k tomu, že na obrubník najede a ohrozí chodce.“
Jak tedy ideálně nechat zaparkované auto, nejen v prudkém kopci, když z něho odcházím? „Za mě je nejlepší parkovat vždy s koly rovně, mít zařazenou rychlost a zataženou ruční brzdu. Jedině tak máte jistotu, že se auto samovolně nerozjede,“ prozradil nám Radek Vrtal.
Neparkujte blízko chodníků
Za špatně zaparkované auto hrozí v Česku vedle pokuty také odtah. Kdy přesně může být auto odtaženo? Strážníci městské policie mohou ze zákona nařídit odtah vozidla jen ve dvou případech, a to tvoří-li překážku silničního provozu, nebo stojí-li neoprávněně na vyhrazených parkovacích místech. Ve chvíli, kdy tedy vozidlo může ohrozit bezpečnost a plynulost silničního provozu, stává se překážkou, čímž jsou splněny zákonné podmínky pro jeho odtah.
„Obecně jde například o vozidla, která stojí v křižovatce, blokují provoz tramvají, stojí na přechodu pro chodce nebo není dodržena zákonem stanovená vzdálenost, či parkují na chodníku v rozporu s dopravním značením nebo omezují pohyb osob. Samozřejmě může být nařízen odtah vozidla, pokud parkují na vyhrazeném místě, třeba v zónách placeného stání bez platného povolení,“ připomíná mluvčí Městské policie hlavního města Prahy Irena Seifertová.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Řidičům kamionů chybějí odstavné plochy u dálnic. Často parkují na místech, kde nejsou vidět