Řidičům stojícím v koloně se budou vracet peníze. Itálie chystá novinku, týká se i Čechů
Řidiči, kteří budou od roku 2026 stát v dlouhých kolonách kvůli plánovaným opravám dálnic, získají část nebo dokonce celé mýto zpět. Zdroj: Profimedia.cz
Itálie je proslulá drahým mýtným, které řidiči musí platit i přesto, že většinu času stráví v koloně. S tím už je ale od příštího roku konec. Tamní úřady se totiž rozhodly řidičům mýtné vracet, pokud se do zácpy dostanou kvůli opravám silnic nebo plánovaným omezením. Dobrou zprávou je, že nový systém se bude týkat i českých turistů. Jak přesně, ale zatím není jasné.
Itálie patří mezi nejdražší mýtné země v Evropě a dlouho čelí kritice, že řidiči platí plnou částku, i když se kvůli opravám nebo uzavírkám jen plouží. Nový systém má být přehledný a relativně jednoduchý. Tamní dopravní regulační úřad ART (Autorità di regolazione dei trasporti) bude porovnávat předpokládaný čas průjezdu s reálným. Když bude rozdíl moc velký a zdržení způsobí plánované omezení, vznikne řidiči nárok na vrácení části mýta. Informovala o tom italská Národní tisková agentura ANSA.
K TÉMATU: Tučná pokuta za nabití elektroauta v Praze? Umístění zásuvek na lampách budí rozpaky
U krátkých úseků do 30 kilometrů stačí, že se kvůli plánovanému omezení vůbec ocitnete v koloně, už to vám otevře cestu k refundaci. U tras dlouhých 30 až 50 kilometrů se začne vracet mýto při zpoždění od deseti minut. U úseků nad 50 kilometrů pak od patnácti minut. Čím delší zdržení, tím vyšší sleva. Pokud v koloně strávíte přes tři hodiny, má být podle současných informací vráceno mýto dokonce za celý daný úsek.
Důležité je však vědět, že Itálie cílí výhradně na situace, které sama způsobí dlouhodobými omezeními. Na nehody, zásahy záchranářů nebo extrémní počasí se nový systém nevztahuje, tam bude řidič dál platit plnou částku, i když se zdrží stejně dlouho. Jde tedy o jakousi „slevu za špatnou službu“, kdy dálnice kvůli opravám nefunguje tak, jak by měla.
Čtěte také
Vše bude přes aplikaci
Vracení peněz bude probíhat digitálně. Vzniknout má jednotná aplikace, která propojí všechny soukromé provozovatele. Řidič v ní uvidí, jestli se na jeho trase objevilo mimořádné zdržení kvůli plánovaným omezením, jak velkou slevu tím získal a jak bude refundace vyplacena - pravděpodobně ve formě kreditu na další jízdy.
Nový systém bude spuštěn ve dvou fázích. Od 1. června příštího roku začne platit na úsecích, kde je jeden provozovatel. Od 1. prosince téhož roku se pak přidají i dálnice, o které se dělí více koncesionářů. Cílem je, aby do konce roku 2026 fungoval mechanismus vracení mýta na všech italských zpoplatněných dálnicích.
ČTĚTE TAKÉ: Pozor na novou cenu dálniční známky. U neoficiálních obchodníků si můžete připlatit.
Už teď je navíc jasné, že se nebude týkat pouze aut s italskou registrační značkou, ale i těch se zahraničními. Na vrácení mýtného tak budou mít nárok i čeští řidiči. Nicméně, zda bude proces pro cizince stejně jednoduchý jako pro Italy, hlavně kvůli registraci v aplikaci a vracení peněz, se zatím neví.
Nebude to úplně zadarmo
Italské úřady však připouštějí, že systém kompenzací nebude zadarmo. Provozovatelé dálničních úseků si mohou náklady na vyplácené refundace postupně promítnout do mýtných sazeb v příštích letech, byť pod dohledem regulátora. Znamená to tedy, že sice část mýtného dostanete zpět, ale zprvu za něj zaplatíte více než dosud.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Stočený tachometr má až třetina ojetých aut. Opozice chce zavést kontrolu ihned po nákupu