Mládě hrošíka liberijského pobláznilo Thajsko. Samičce tohoto trpasličího druhu jsou teprve dva měsíce, i za tak krátkou dobu se ale zvládla proslavit na internetu, zdvojnásobit návštěvnost své domovské zoo na okraji Bangkoku a stát se inspirací pro oblečení či make-up. Ředitel zoologické zahrady Khao Kheow Open Zoo ale návštěvníky vyzval, aby se k hrošíkovi chovali ohleduplně.
Na sociálních sítích se totiž objevila videa, jak po hrošíkovi pojmenovaném Moo Deng návštěvníci házejí mušle nebo na něj stříkají vodu, aby jej probudili.
บรรยากาศช่วงเช้าวันนี้ “#หมูเด้ง” pic.twitter.com/tpH4eDKLHv
— สวนสัตว์เปิดเขาเขียว Khao Kheow Open Zoo (@KhaokheowZoo) September 13, 2024
„Takové chování je nejen kruté, ale i nebezpečné," uvedl podle webu BBC šéf zoologické zahrady v prohlášení. „Musíme tato zvířata chránit a zajistit jim bezpečné a pohodlné prostředí," vzkázal návštěvníkům ředitel, podle kterého zoo nainstalovala okolo výběhu hrošíků kamery. Pohrozil také právními kroky vůči těm, kteří budou hrošíka týrat.
Hrošíci liberijští pocházejí ze západní Afriky. Mezinárodní svaz ochrany přírody (IUCN) je řadí mezi ohrožené druhy. Odborníci se podle BBC domnívají, že jich ve volné přírodě zbývá méně než 3000.
Miniaturní příbuzní majestátnějšího a děsivějšího hrocha obojživelného svým roztomilým vzezřením lákají návštěvníky zoologických zahrad po celém světě. Na sociálních sítích se po narození hrošíka Moo Deng rychle rozšířily i jeho fotografie, které si našly nadšené příznivce.
„Jsem Moo Deng posedlý - na tuhle královnu myslím celý den," uvedl jeden uživatel na sociální síti X. „Vůbec nevím, co jiného se ve světě kromě Moo Deng děje," napsal jiný.
Popularitu malé samičky využívá i Khao Kheow Open Zoo, která leží asi 100 kilometrů jihovýchodně od Bangkoku. Od té doby, co se Moo Deng narodila, věnovala jí zoologická zahrada 128 ze 150 příspěvků na sociálních sítích. Na stránkách zoo nebo přímo na místě si také lidé mohou koupit různé oblečení s hroším motivem.
Na hrošíkovi se snaží vydělat i další značky - thajská větev prodejce kosmetiky Sephora například na svých účtech na sociálních sítích zveřejnila reklamu s řadou tvářenek inspirovaných Moo Deng.