Scheinherr a Pospíšil o zvýšení cen za parkování a MHD
Musíme přikročit ke zdražení parkování, je důležité to ale prodiskutovat. Ve vysílání CNN Prima NEWS to řekl pražský zastupitel Adam Scheinherr (Praha Sobě). Za pravdu mu dal europoslanec a pražský zastupitel Jiří Pospíšil (TOP 09), podle kterého je třeba zvýšit také ceny za městskou hromadnou dopravu.
Podle Scheinherra se cena parkování v Praze nezvyšovala několik posledních let, což by se mělo změnit. „Ulice jsou přeplněné a těžko se hledá místo na parkování, pokud se cena zvýší, uvolní se třeba dvě až pět procent parkovacích míst,“ popsal pro CNN Prima NEWS Scheinherr. Zdůraznil také, že peníze se poté vrací zpět do oprav, údržby nebo nových staveb komunikací.
ČTĚTE TAKÉ: V pražské MHD se chystá velká změna: Všechny autobusové zastávky mají být na znamení
Pospíšil uvedl, že je potřeba přinejmenším otevřít diskusi o zdražení parkovného. Nemyslí si však, že by změna cen sloužila jako nástroj pro regulaci množství aut v Praze, která užívají rezidenti. „Byli bychom rádi, kdyby došlo k poklesu, ale chceme, aby systém trochu preferoval rezidenty na úkor lidí, kteří přijedou do Prahy za zábavou a mají potřebu parkovat v centru,“ popsal Pospíšil. V takovém případě by podle něj měli využít parkoviště na okraji metropole a pak využít městskou hromadnou dopravu.
Hřib: Dvojnásobné zdražení jízdného je mimo diskusi. Parkování dotujeme víc než MHD
Odmítám úvahy o dvojnásobném zdražení jízdného v MHD, zdůraznil v pořadu K věci na CNN Prima NEWS Zdeněk Hřib (Piráti), první náměstek primátora hl. m. Prahy. Takový návrh je podle něj „mimo diskusi“, přičemž výsledné navýšení prý bude záviset na jednání s koaličními partnery. Hřib také poznamenal, že je nezbytné hovořit o parkování, které je dotované více než MHD.
Zdražení by se mělo dotknout i pražské MHD. „Už v roce 2000 stála roční jízdenka 3 800 korun, tedy více než dnes. Zvyšují se ceny energií i mzdy zaměstnanců Dopravního podniku. Když nepřikročíme k úpravě jízdného, budeme muset brát více z rozpočtu města,“ vysvětlil Scheinherr.
Pospíšil dal svému kolegovi za pravdu. Doplnil, že v současné době dotuje pražskou dopravu městský rozpočet z 86 procent. „Máme jednu z nejlepších městských doprav na světě, což samozřejmě stojí peníze, které chceme investovat do dalšího rozvoje,“ řekl Pospíšil. Z dlouhodobého hlediska by podle něj bylo ideální, aby rozpočet kryl 75 procent pražské MHD.
Novou cenu parkování a jízdného ale musí podle europoslance navrhnout jako první náměstek primátora hl. m. Prahy Zdeněk Hřib (Piráti). „Musí přijít s počáteční částkou. Debata potom určitě najde rychlý výsledek,“ doplnil Pospíšil.
Hřib nedávno na CNN Prima NEWS připomněl, že vše závisí na debatě s koaličními partnery. „Komunální politika je prostě týmový sport,“ poznamenal v pořadu K věci s tím, že až vedení města dojde k názorovému kompromisu, vše včas představí.
Návrhy ohledně dvojnásobného zdražení současného jízdného Hřib odmítá. „Taková věc je vzhledem k ekonomické situaci některých obyvatel Prahy mimo diskusi. Některé rozpočty domácností by to neustály,“ řekl.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zavedení eura okrade pracující i důchodce, říká Paroubek. Časem by obnovil obchod s Ruskem