Šestnáctiletá slečna Maya Weugová píše dějiny formule 1. Italská stáj Ferrari ji jako první ženu v historii přijala do své vyhlášené jezdecké akademie. Tu loni dokončil Mick Schumacher, syn sedminásobného mistra světa Michaela, a v letošní sezoně bude závodit ve formuli 1 za tým Haas.
Weugová se narodila belgické matce a nizozemskému otci ve Španělsku, pod jehož vlajkou také závodí. K motosportu se dostala již v sedmi letech, když poprvé usedla do motokáry. Později se přihlásila do celosvětového konkursu pro akademii Ferrari. Postoupila přes první kolo mezi dvacítku nejlepších. Pak i přes druhé a ve finále se „utkala“ se dvěma mladičkými Brazilkami Antonellou Bassaniovou (14 let) a Julií Ayoubovou (15 let) a sedmnáctiletou Doriane Pinovou z Francie.
Schumacher opět ve formuli 1. Syn legendárního pilota Mick podepsal v Haasu
V říjnu americká stáj Haas působící ve formuli 1 oznámila, že oba nynější závodníci – Kevin Magnussen a Romain Grosjean – v další sezoně nebudou jezdit v jejích monopostech. Jedno z volných míst pro rok 2021 v úterý obsadila 21letým Rusem Nikitou Mazepinem a hned druhý den přidala jméno také druhého nového pilota. Je jím Mick Schumacher, syn legendárního Michaela Schumachera, který slavný seriál celkově ovládl hned sedmkrát.
Všechny čtyři podstoupily minulý týden sérii závěrečných testů přímo v sídle Ferrari v Maranellu, vzdáleném 40 kilometrů západně od Boloně. Nešlo jen o čistou rychlost na trati, ale také potenciál, který hodnotila odborná porota. Tak nakonec vybrala Weugovou, která za svůj vzor a oblíbeného pilota považuje bývalého absolventa jezdecké akademie Ferrari a současného jezdce této stáje Charlese Leclerca z Monaka.
„Jsem tak šťastná. Nikdy nezapomenu na tento den, kdy jsem se stala první jezdkyní, která vstoupí do akademie řidičů Ferrari. Vítězstvím v závěrečném testu programu ‚Girls on Track‘ (Děvčata na trati, pozn. red.) se přibližuji svému snu, stát se profesionální závodnicí,“ radovala se Weugová a hned poodhalila plány pro následující týdny: „Udělám maximum pro to, abych lidem, kteří mi věřili, ukázala, že si zasloužím nosit uniformu jezdecké akademie Ferrari. Budu ji nosit velmi pyšně, protože jsem vždy snila o tom se sem dostat. Nemohu se dočkat, až přijedu do Maranella, abych zahájila přípravu na svou první sezonu monopostů.“
𝗕𝗘𝗡𝗩𝗘𝗡𝗨𝗧𝗔 𝗠𝗔𝗬𝗔 👋
— Scuderia Ferrari Driver Academy (@insideFDA) January 22, 2021
We’re delighted to announce @WeugMaya has won a place to work with @InsideFDA 🤩#FDA @fia @fiawim #GirlsOnTrack #RisingStars pic.twitter.com/oX96zk97K7
Tou bude start ve formuli 4 s kompletní podporou stáje Ferrari. „Jsme rádi, že se Maya připojí k týmu. Byli jsme ohromeni její obětavostí a přípravou na testy. Ukázala skvělou fyzickou kondici, navzdory omezené zkušenosti s takovým vozem měla i dobrou rychlost a zvládla jeho řízení, což znamenalo, že okamžitě implementovala pokyny, které jsme jí na trať posílali. To nás dovedlo k závěru, že je Maya připravená začít své dobrodružství nejen v akademii, ale také v cestě do formule 1,“ hodnotil první ženu v akademii Ferrari její vedoucí Marco Matassa.
Schumacherovi se nevede dobře, rozloučil se s formulí 1 kultovní reportér
To, co býval pro diváky v Československu a později i Česku Luboš Pecháček, měli němečtí fanoušci formule 1 v Kai Ebelovi. Minulý čas je na místě. Po téměř třech desítkách let „odreportoval“ Ebel v neděli svou poslední velkou cenu pro televizi RTL.
Mezinárodní automobilová federace (FIA) odstartovala v roce 2018 kampaň Děvčata na trati, nyní je jasné, že Weugová se stane její tváří a dostane se jí podpory nejen od Ferrari, ale právě také od FIA. „Toto je důležitý okamžik v kariéře Mayi Weugové a blahopřeji i ostatním třem děvčatům, která se probojovala do závěrečného kola konkursu. Program Děvčata na trati je klíčem k našemu závazku pohlavní rozmanitosti v motoristickém sportu,“ poznamenal Jean Todt, prezident FIA.
Maya Weugová sice přepisuje dějiny u Ferrari, ale ve formuli 1 to bude mít těžší. Aby se zapsala do historie, musela by buď jako první žena dosáhnout na stupně vítězů, anebo vyhrát nějakou velkou cenu. Za 71 let, co se ve formuli 1 závodí, usedlo do kokpitů pět žen. První byla Italka Maria Teresa de Filippisová v roce 1958 při Grand Prix Belgie. Jako poslední před 29 roky její krajanka Giovanna Amatiová, která absolvovala v Brabhamu tři kvalifikace, ale do závodů se neprobojovala. A tak jedinou ženou, která ve formuli 1 i bodovala, zůstává Lella Lombardiová, opět z Itálie. V roce 1975 získala půl bodu za šesté místo v předčasně ukončené Velké ceně Španělska.