Šestnáctiletá slečna Maya Weugová píše dějiny formule 1. Italská stáj Ferrari ji jako první ženu v historii přijala do své vyhlášené jezdecké akademie. Tu loni dokončil Mick Schumacher, syn sedminásobného mistra světa Michaela, a v letošní sezoně bude závodit ve formuli 1 za tým Haas.
Weugová se narodila belgické matce a nizozemskému otci ve Španělsku, pod jehož vlajkou také závodí. K motosportu se dostala již v sedmi letech, když poprvé usedla do motokáry. Později se přihlásila do celosvětového konkursu pro akademii Ferrari. Postoupila přes první kolo mezi dvacítku nejlepších. Pak i přes druhé a ve finále se „utkala“ se dvěma mladičkými Brazilkami Antonellou Bassaniovou (14 let) a Julií Ayoubovou (15 let) a sedmnáctiletou Doriane Pinovou z Francie.
Všechny čtyři podstoupily minulý týden sérii závěrečných testů přímo v sídle Ferrari v Maranellu, vzdáleném 40 kilometrů západně od Boloně. Nešlo jen o čistou rychlost na trati, ale také potenciál, který hodnotila odborná porota. Tak nakonec vybrala Weugovou, která za svůj vzor a oblíbeného pilota považuje bývalého absolventa jezdecké akademie Ferrari a současného jezdce této stáje Charlese Leclerca z Monaka.
„Jsem tak šťastná. Nikdy nezapomenu na tento den, kdy jsem se stala první jezdkyní, která vstoupí do akademie řidičů Ferrari. Vítězstvím v závěrečném testu programu ‚Girls on Track‘ (Děvčata na trati, pozn. red.) se přibližuji svému snu, stát se profesionální závodnicí,“ radovala se Weugová a hned poodhalila plány pro následující týdny: „Udělám maximum pro to, abych lidem, kteří mi věřili, ukázala, že si zasloužím nosit uniformu jezdecké akademie Ferrari. Budu ji nosit velmi pyšně, protože jsem vždy snila o tom se sem dostat. Nemohu se dočkat, až přijedu do Maranella, abych zahájila přípravu na svou první sezonu monopostů.“
𝗕𝗘𝗡𝗩𝗘𝗡𝗨𝗧𝗔 𝗠𝗔𝗬𝗔 👋
— Scuderia Ferrari Driver Academy (@insideFDA) January 22, 2021
We’re delighted to announce @WeugMaya has won a place to work with @InsideFDA 🤩#FDA @fia @fiawim #GirlsOnTrack #RisingStars pic.twitter.com/oX96zk97K7
Tou bude start ve formuli 4 s kompletní podporou stáje Ferrari. „Jsme rádi, že se Maya připojí k týmu. Byli jsme ohromeni její obětavostí a přípravou na testy. Ukázala skvělou fyzickou kondici, navzdory omezené zkušenosti s takovým vozem měla i dobrou rychlost a zvládla jeho řízení, což znamenalo, že okamžitě implementovala pokyny, které jsme jí na trať posílali. To nás dovedlo k závěru, že je Maya připravená začít své dobrodružství nejen v akademii, ale také v cestě do formule 1,“ hodnotil první ženu v akademii Ferrari její vedoucí Marco Matassa.
Mezinárodní automobilová federace (FIA) odstartovala v roce 2018 kampaň Děvčata na trati, nyní je jasné, že Weugová se stane její tváří a dostane se jí podpory nejen od Ferrari, ale právě také od FIA. „Toto je důležitý okamžik v kariéře Mayi Weugové a blahopřeji i ostatním třem děvčatům, která se probojovala do závěrečného kola konkursu. Program Děvčata na trati je klíčem k našemu závazku pohlavní rozmanitosti v motoristickém sportu,“ poznamenal Jean Todt, prezident FIA.
Maya Weugová sice přepisuje dějiny u Ferrari, ale ve formuli 1 to bude mít těžší. Aby se zapsala do historie, musela by buď jako první žena dosáhnout na stupně vítězů, anebo vyhrát nějakou velkou cenu. Za 71 let, co se ve formuli 1 závodí, usedlo do kokpitů pět žen. První byla Italka Maria Teresa de Filippisová v roce 1958 při Grand Prix Belgie. Jako poslední před 29 roky její krajanka Giovanna Amatiová, která absolvovala v Brabhamu tři kvalifikace, ale do závodů se neprobojovala. A tak jedinou ženou, která ve formuli 1 i bodovala, zůstává Lella Lombardiová, opět z Itálie. V roce 1975 získala půl bodu za šesté místo v předčasně ukončené Velké ceně Španělska.