Škoda Group podepsala svůj dosud největší kontrakt, jehož hodnota přesáhne jednu miliardu eur, což je v přepočtu přes 24 miliard korun. Jde o modernizaci a údržbu nejméně 280 lokomotiv pro Egyptské státní dráhy ENR. Médiím to v pondělí řekl mluvčí Škody Group Jan Švehla. Zakázka se skládá ze dvou smluv. První zajišťuje modernizaci a údržbu lokomotiv v následujících devíti letech, druhá servis až na 15 let. „Většina prací bude prováděna přímo v Egyptě,“ dodal mluvčí.
„Pro Škodu Group (zakázka) představuje historický milník. Cílem je využít naše schopnosti a zkušenosti pro budování trvalých vztahů, a dlouhodobě se tak podílet na zvyšování kvality železničního sektoru na Blízkém východě a v Africe,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Škody Group Didier Pfleger. Skupina loni utržila 18,2 miliardy korun a její provozní zisk EBITDA (před úroky, daněmi a odpisy) činil 1,2 miliardy.
ČTĚTE TAKÉ: Ministerstvo financí jako z banánové republiky, míní Šnobr. Valná hromada ČEZ bude plná emocí
Na počátku projektu budou ve výrobním a servisním závodě Škoda Group v Šumperku modernizovány dva prototypy lokomotiv, zbývající pak přímo v Egyptě. „Skupina poskytne na svých pracovištích školení při realizaci prototypů. Egyptské pracovníky vybavíme odbornými znalostmi, aby mohli provádět práce na lokomotivách podle evropských standardů. Při jejich výběru a školení bude Škoda spolupracovat s obchodním partnerem v Egyptě,“ řekl Švehla. Podle něj tyto velké zakázky podtrhují zaměření Škody na poskytování modernizace a servisu po celou dobu životnosti vozidel.
Spolupráce na řadu let
Podle senior viceprezidenta Škody Group pro servis Marka Herbsta nabídne plzeňská strojírenská skupina egyptským drahám i cestujícím spolehlivost, dostupnost a bezpečnost lokomotiv. V následujících devíti letech dodá do Egypta nejméně 280 zmodernizovaných a opravených strojů s prodlouženou životností o dalších 15 až 20 let. „A budeme pro ně zajišťovat až patnáctiletý full servis. Jsme přesvědčeni, že tento servis je pro naše zákazníky nejefektivnějším způsobem kvalitní péče a údržby celé flotily vozidel,“ řekl. Egyptské lokomotivy projdou podle Herbsta zásadní revizí a obměnou komponent, generální obnovou pak pohony a pneumatické části. Brzdovou soustavu a elektrické rozvody čeká komplexní modernizace. Promění se i kabina strojvedoucího, v níž bude nový řídicí pult. Dojde i ke kontrole a úpravám systému nadřazeného řízení TCMS a na závěr projdou stroje významnou designovou přestavbou, uvedl.
Škoda Group poskytuje servis pro vlastní produkty i pro vozy ostatních výrobců. Servisní služby zajišťuje podle Herbsta přes 1 500 zaměstnanců. Vedle egyptských lokomotiv nově zajistí třeba 30letý servis pro jednopodlažní elektrické jednotky Moravia. V zahraničí si servis objednaly mimo jiné finské město Tampere, italská ARST Sardegna a turecký Estram Eskisehir, v ČR pražský dopravní podnik pro dvě linky metra a Plzeň, kde se skupina stará o opravy a údržbu celého vozového parku MHD.