Nadchází již déle avizované ukončení výroby škodovek poháněných stlačeným zemním plynem (CNG). Jen shodou okolností je v současné době CNG tak drahé, že se dlouho připravovaný krok jeví jako zcela logický. Primárním důvodem je ale změna orientace automobilky a potažmo celého koncernu Volkswagen na elektrifikované pohony.
Do výroby vozů na stlačený zemní plyn koncern Volkswagen svého času masivně investoval a dosud je ve svých značkách včetně Škody také nabízel. Už před dvěma lety ale německý automobilový gigant jasně deklaroval konec vývoje této technologie a plnou koncentraci na elektromobilitu.
„Volkswagen se vzdává vývoje nových modelů na zemní plyn. Auta s tímto pohonem, která se v současné době prodávají, už nebudou mít nástupce. Musíme se soustředit na elektromobilitu,“ řekl v březnu 2020 tehdejší šéf Volkswagenu Herbert Diess.
Auta s pohonem na LPG zažívají velkou renesanci. Do karet jim hraje drahý benzin
S nástupem ropné krize zažívá velký návrat poslední dobou již zavrhovaný pohon na LPG. Těží z něj ale logicky pouze značky, které mají vozidla s tímto typem pohonu v nabídce, což jsou v Česku aktuálně pouze Dacia a Renault.
Nejdražší alternativa
Ze srovnávacích tabulek nově povinně vyvěšovaných u čerpacích stanic nabízejících kromě benzinu a nafty také alternativní paliva vyplývá, že například, že se Škodou Octavia na benzin pojedete 100 km za 215 korun, s dieselovou za 176 korun a verzí na zemní plyn (CNG) za 250 korun. To je samozřejmě zcela jasný argument proti plynu.
V Národním akčním plánu čisté mobility z roku 2015 se ovšem mimo jiné psalo, že CNG má nižší emise skleníkových plynů než nafta, což tehdy bylo ilustrováno i na tunách emisních úspor, při výměně starých naftových autobusů MHD busy za autobusy CNG.
„Nelze ovšem srovnávat nové se starým, nýbrž nové s novým. Před sedmi lety se prodávaly motory plnící normu Euro 5 a u nich platilo, že CNG sice má nižší emise na jednotku energie, ale horší na ujetý kilometr, což je dáno horší energetickou účinností motoru,“ vysvětlil šéf Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček.
Škoda Octavia úpravě na CNG Zdroj: Se svolením společnosti Škoda Auto
Budoucnost patří elektromobilitě
„Prodej modelů na stlačený zemní plyn CNG budeme postupně na všech trzích ukončovat, zákazníkům však stále budou k dispozici skladová vozidla,“ komentovala situaci mladoboleslavská automobilka. Důvodem je prý potřeba navýšení výrobních kapacit pro nové elektromobily.
Výhody CNG přitom v Mladé Boleslavi ještě před dvěma lety komentovali takto: „Zemní plyn v podobě CNG je výborné tranzitní palivo vedoucí k uhlíkové neutralitě, protože jej lze postupně nahradit za obnovitelný biometan. Navíc modely automobilů jezdící na stlačený zemní plyn kopírují koncept automobilů se spalovacím motorem, na který jsou motoristé zvyklí. Výhoda při tankování je například ta, že se nádrž plní stejně rychle jako u benzinového či naftového vozidla, a to takovým množstvím paliva, se kterým ujede relativně srovnatelnou vzdálenost. Kromě toho jde o ověřenou technologii, která se léta využívá napříč celou Evropou.“ Inu, časy se mění.