Exodus tradičních automobilek z Ruska pokračuje. Renault, Toyotu či Mazdu chce následovat také koncern Volkswagen včetně české značky Škoda. Německý gigant zvažuje prodej závodu v Kaluze nedaleko Moskvy, do kterého v uplynulých letech investoval více než miliardu eur a vyráběl v něm modely značek Volkswagen a Škoda.
Když na podzim roku 2009 létaly vzduchem špunty od lahví se šampaňským na oslavu otevření nové továrny Volkswagenu v Kaluze, průmyslovém městě asi 190 kilometrů jihozápadně od Moskvy, Martin Winterkorn, tehdejší generální šéf německého koncernu, pozval na bujarý večírek také Vladimira Putina. Ten létal vrtulníkem nad fabrikou a chválil skutečnost, že německá auta pro ruský trh budou vznikat v Rusku. Firma v zemi, kde zítra znamená včera, rozjela výrobu modelů jako VW Tiguan nebo Škoda Octavia.
Téměř o dekádu a půl později nezbylo z nadšených stisků pravic a vděčných úsměvů zhola nic. Po Putinově letošním útoku na Ukrajinu hledá společnost se sídlem ve Wolfsburgu způsoby, jak přerušit ruské vazby. Píše o tom německý list Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Nejen Moskviče. Rusové se chystají vyvolávat i další sovětské automobilové džiny z láhve
Po úspěšném znárodnění ruské továrny Renaultu a avizovaném znovuzahájení výroby Moskvičů dostali Rusové chuť i na obnovení dalších sovětských značek. Vlna motoristické nostalgie po sovětských časech však podle všeho nemá příliš reálné základy.
Pozdě, ale přece
Volkswagen s prodejem svých ruských aktiv dlouho váhal. V centrále ve Wolfsburgu věřili, že vojenský konflikt na Ukrajině skončí a budou moct hledat cesty, jak ve výrobě aut pro obrovský ruský trh pokračovat. Teď už ale i ve Volkswagen zaveleli k ústupu. Výroba v Kaluze z mnoha důvodů stojí už od března a vzhledem k vývoji na frontě i postoji ruských oficiálních míst k celému konfliktu na Ukrajině není důvod k optimismu.
Kalužský závod stále zaměstnává skoro 5 000 lidí, kterým po zastavení výroby před půl rokem vyplácí část mzdy. Podobná situace je ve druhém výrobním závodě Němců v Nižném Novgorodu, kde se Volkswageny a Škody vyráběly na základě spolupráce s ruskou firmou GAZ. S každou fází eskalace konfliktu na Ukrajině se ale pravděpodobnost, že se v Novgorodu bude v dohledné době opět vyrábět, snižuje.
V ruské Kaluze vyráběl Volkswagen také SUV Tiguan. Zdroj: Bart Běhal
Odchod se týká i Škody
Pod tlakem všech okolností přikročila dozorčí rada Volkswagenu k hledání cesty pryč z ruského trhu. „Je zde jasný záměr, abychom se úplně stáhli ze země,“ cituje Frankfurter Allgemeine Zeitung nejmenovaný zdroj blízký dozorčí radě německého koncernu.
Ústup z velkého východního trhu se bude přirozeně týkat také české automobilky Škoda. Ta v Nižném Novgorodu do letošního jara vyráběla Škodu Octavia, SUV Karoq a Škodu Kodiaq, v závodě v Kaluze zase vznikal levnější model Rapid.
Pro koncern jde o bolestivé rozhodnutí. V roce 2021 prodal na ruském trhu skoro 200 000 vozů, přičemž nejvíce z nich bylo právě Škodovek – plných 90 000. Po klinické smrti v Číně půjde pro mladoboleslavskou značku o ztrátu druhého největšího exportního trhu.
Pokud jde o hledání zájemce o mamutí výrobní závody, má Volkswagen podle německého listu velmi svázané ruce. „Ze solventních investorů by do takové akce šel jen sebevrah, je tedy otázkou zda nebude i továrna v Kaluze předána ruskému státu za symbolické jedno euro, jako tomu bylo v případě Renaultu,“ uzavírá německý deník.
Posledním velkým evropským výrobcem s aktivitami v Rusku by pak zůstal Mercedes-Benz, který tam v roce 2019 otevřel moderní automobilku, do které investoval 250 mil. eur.