Už před dvěma lety byla značka Škoda pověřena mateřským koncernem Volkswagen vedením projektu INDIA 2.0, jehož hlavním posláním je rozšíření portfolia modelů koncernu vyvíjených speciálně pro indický trh. Prvním plodem činnosti nově vzniklého technologického centra je středně velké SUV postavené na lokální platformě MQB-A0 IN. Jmenuje se Kushaq a oficiálně se představí v březnu na autosalonu v Dillí.
Nové SUV bude podle všeho vizuálně velmi podobné před rokem představené „indické“ studii Škoda Vision IN. O pohon předních kol se postarají benzinové motory TSI se zdvihovým objemem 1,0 a 1,5 l. V závislosti na daném modelu bude v nabídce šestistupňová manuální převodovka, šestistupňová automatická převodovka či sedmistupňová automatická převodovka DSG.
Škoda Kushaq a budoucí velkosériové modely Škoda a Volkswagen budou postaveny na modulární platformě MQB-A0-IN, která je vyvíjena v Indii. Tato platforma již splňuje nové, přísnější bezpečnostní a emisní normy platné v Indii. To ale neznamená, že by tyto modely bylo možné homologovat také pro provoz v Evropě, kde jsou předpisy o několik stupňů přísnější.
Indický vývoj
U nových vozů je plánována vysoká úroveň lokalizace, tedy fakt, že až 95 % komponent bude pocházet od místních výrobců. Technický vývoj probíhá v Technologickém centru v Púně, které bylo otevřeno v lednu 2019. Velkou roli při vývoji platformy MQB-A0-IN sehrál tým 250 indických inženýrů.
Podle Thomase Schäfera, šéfa české automobilky, představuje Kushaq zahájení nové éry značky v druhé nejlidnatější zemi světa: „Modelovou ofenzivu celkem čtyř nových kompaktních vozů značek Škoda a Volkswagen zahajuje právě Kushaq. Všechny modely jsou postaveny na modulární platformě MQB-A0-IN, kterou Škoda upravila speciálně pro potřeby indického trhu. Jsem si jist, že tento model přesvědčí indické zákazníky.“
Jméno Kushaq představuje tvar vyhovující jak škodováckému systému označování SUV modelů s písmenem K na začátku a Q na konci, tak indické mytologii. Vychází totiž z prastarého jazyka sanskrt, který dle indické mytologie vytvořil bůh Brahma. Sanskrt je dodnes zachovaný jako tradiční jazyk náboženství, umění a vědy a je jedním z 22 úředních jazyků Indie. Pouze sanskrtovské K bylo na konci obligátně zaměněno za stejně vyslovované Q.
Pokračování tradice
V roce 2019 bylo v Indii, která má více než 1,3 miliardy obyvatel, prodáno přibližně tři miliony nových aut. Po vozech Kodiaq a Karoq bude Kushaq už třetím SUV Škody nabízeným v Indii. Kromě nich se na tamním trhu prodávají také modely Rapid, Octavia RS 245 (výlučně) a vlajkový Superb.
Historie značky na indickém trhu ale sahá mnohem dál. Už ve 30. letech absolvovalo několik výprav se škodovkami dálkové jízdy z Československa do Indie. Ve druhé polovině 30. let dovážela automobilka do Indie ročně až 90 vozů. V roce 1938 to znamenalo sedmé místo mezi 39 exportními trhy mladoboleslavské značky. V roce 2001 založila Škoda Auto poprvé vlastní dceřinou společnost působící na indickém trhu a tamní prodeje značky od té doby kontinuálně rostou.
Nejen Kushaq
Podle indických médií si Škoda na tamním patentovém úřadě kromě jména Kushaq nechala nedávno zapsat i jména Kliq, Karmiq, Konarq a Kosmiq. Je tedy nasnadě, že Kushaq nebude zdaleka posledním škodováckým SUV na indickém trhu.