Odchod Velké Británie z Evropské unie přináší v praxi řadu efektů. Jedním z těch pozitivních pro samotné Brity je fakt, že policie unijních zemí už tak snadno nedosáhne na ostrovní hříšníky při vymáhání pokut za dopravní přestupky spáchané v členských zemích EU.
Magazín Auto Express přinesl zprávu, že vystoupením Velké Británie z Evropské unie končí automaticky platnost smlouvy zvané Cross Border Enforcement, ke které se členové EU zavázali v roce 2015 a která usnadňovala jednotlivým zemím vymáhat od řidičů pokuty za dopravní přestupky spáchané v jiném členské státě.
Po brexitu tedy už unijní země nemají „páky“ na finanční postih britských řidičů, pokud se tito dopustí v EU přestupku, typicky překročí povolenou rychlost. Pokuty mohou Britům uložit jen v případě, že je přichytí přímo při činu, tedy při klasické dopravní kontrole. Zasílání oznámení o porušení dopravních předpisů a pokut do Británie už ale v praxi nebude mít valný význam. Evropská policie dokonce přišla i o možnost legálně zjistit, komu auto registrované ve Velké Británii patří. Británie se tím z pohledu EU zařadila k zemím jako Rusko, USA nebo Albánie.
Pokutové bezpečí i pro občany EU ve Velké Británii?
Platit by to ale mělo i opačně. Tedy, že řidiči z EU nebudou platit pokuty za přestupky spáchané za kanálem La Manche, pokud nebudou chyceni místní policií přímo na ostrovech. Jak uvádí Auto Express, ztráta možnosti vymáhat pokuty od Britů není maličkost. Tak například ve Francii, kam britští řidiči při cestách do kontinentální Evropy logicky míří nejčastěji, se ročně dopouštěli okolo půl milionu přestupků.
Za ty jim Francouzi ochotně vystavovali pokuty, které se ročně pravidelně šplhaly k částce neuvěřitelných 60 milionů eur. Ty budou nyní v rozpočtu chybět. A navíc, Britové si nebudou muset lámat hlavu se stacionárními radary a podobně.
Dočasná skulina
Dlouho by ale tato nechtěná amnestie trvat neměla. Legalizace přestupků není v zájmu Francie ani Velké Británie. Podle Auto Expressu prý již obě země jednají, jak navzdory brexitu obnovit původní právní stav při vymáhání sankcí. Příkladem může být Švýcarsko, které sice není členem EU, přesto spolupracuje v této oblasti s členskými zeměmi, takže vůči pokutám nejsou imunní obyvatelé unie ve Švýcarsku ani Švýcaři na území EU.