Největší česká automobilka sice pokračuje v elektrické ofenzívě, vyhlídky na rok 2023 ale potvrzují, že nezapomíná ani na auta, která ji reálně živí. Představit by měla hned čtyři nové modely s klasickým pohonem. I jejich prostřednictvím chce Škoda Auto zastavit celosvětový propad prodejů, který zaznamenala v loňském roce.
Už v loňském roce Škoda předvedla omlazené SUV Karoq, sportovní edici Škody Fabia Monte Carlo, sportovnější kupé verzi elektromobilu Enyaq iV a především vydařený koncept velkého elektrického SUV Vision 7S, který naznačil designovou budoucnost značky. V Indii k tomu přidala cenově orientované SUV Kushaq a sedan Slavia. A na novinky nemá být o nic chudší ani letošek. Potvrdil to Martin Jahn, šéf prodeje a marketingu Škody. Tradičního zákazníka značky jistě potěší, že nové modely budou i nadále vybaveny spalovacími motory.
Rok 2023 má být u Škody ve znamení upevňování tradičních pozic. Zdroj: Se svolením společnosti Škoda Auto
Rok 2023 má být u Škody ve znamení upevňování tradičních pozic. Zdroj: Se svolením společnosti Škoda Auto
V hlavní roli Superb
Do léta by Škoda měla ukázat modernizovaný hatchback Scala, jehož prodejní výsledky zatím nenaplňují očekávání výrobce, jak dokládají i statistiky za uplynulý rok. Do letní sezony by mladoboleslavská automobilka měla vyrazit také s modernizovaným malým SUV Kamiq. Dá se očekávat, že v případě obou těchto modelů půjde pravděpodobně jen o kosmetické retuše designu a zlepšení funkcí infotainmentu.
Mnohem důležitější premiéry přijdou na podzim, kdy se současně představí nová generace Škody Superb i velkého SUV Kodiaq.
Obě vlajkové lodě firmy využijí modernizovanou platformu MQB, takže nepůjde o zcela nová auta, a to i vzhledem k faktu, že nastávající generace budou u Kodiaqu a Superbu poslední, tedy bez nástupců. Vzdálenější budoucnost už má patřit výhradně elektrickým modelům, na které je ovšem nejprve nutné vydělat – dosavadní techniku je proto nezbytné maximálně obchodně vytěžit.
Není současně vyloučeno, že kromě výrazných designových změn zevnějšku a interiéru se pod kapotou obou nových velkých modelů objeví plug-in hybridní technologie, pravděpodobně v kombinaci s benzinovým motorem 1,5 TSI. Zatímco výroba Škody Kodiaq bude pokračovat ve východočeských Kvasinách, limuzína Superb se kompletně stěhuje na Slovensko, kde bude sjíždět z výrobních linek závodu Volkswagen v Bratislavě po boku nového VW Passat.
Zastavit propad
Škoda věnuje letos péči modelům, o které se v krizových letech může a potřebuje opřít. Trend posledních let totiž příliš povzbudivý není. Česká dcera koncernu Volkswagen loni prodala jen 731 300 aut, což bylo odrazem čipové krize, pádu prodejů v Číně (- 37,4 %) a ukončení aktivit v Rusku (- 79 %). Celosvětové dodávky se meziročně snížily o 16,7 procenta.
Podařilo se naopak zdvojnásobit prodeje v Indii a zvýšit prodej elektromobilů, konkrétně modelu Enyaq iV o 20 procent. Enyaq iV dokonce v prodejích porazil zmiňovanou kompaktní Scalu. Bestsellerem Škody ale zůstává Octavia před Kamiqem, Kodiaqem a Fabií. Největším trhem Škody je i nadále Evropa (bez Ruska).
Nejprodávanější modely Škody v roce 2022 (celý svět)
Model | Počet prodaných aut | Rozdíl oproti roku 2021 |
Octavia | 141 100 | – 29,7 % |
Kamiq | 96 300 | – 20,3 % |
Kodiaq | 94 500 | – 4,2 % |
Fabia | 92 700 | – 6,5 % |
Karoq | 87 700 | – 26,4 % |
Superb | 60 800 | – 8,0 % |
Enyaq | 53 700 | + 20 % |
Scala | 39 500 | – 17,9 % |
Kushaq | 26 800 | + 110,2 % |
Slavia | 20 900 | nevyráběno |
Rapid | 17 300 | – 72,8 % |
zdroj: Škoda Auto