Automobilový manažer a bývalý generální ředitel Volkswagenu Carl Hahn měl zásadní podíl na globalizaci koncernu Volkswagen a akvizici české automobilky Škoda v roce 1991. O jeho sobotním úmrtí informovala německá televizní stanice ZDF s odvoláním na nadaci Carla a Marisy Hahnových.
Hahn měl rozhodující vliv na skupinu Volkswagen během svého působení v roli generálního ředitele v letech 1982 až 1993. V rané fázi globalizace řídil mezinárodní expanzi skupiny, kdy pod svá křídla postupně kumulovala nové koncernové značky. V Evropě se díky této strategii VW posunul z pátého na první místo. Jako přelomové bylo vnímáno angažmá v Číně z roku 1984, kam další konkurenti ze Západu vstoupili na trh až koncem 90. let. Z českého pohledu byl zásadním momentem vstup Volkswagenu do tehdy státní mladoboleslavské Škody, který začátkem 90. let vyjednal právě Hahn.
Zemřel Carl Hahn, bez kterého by dnes @skodacz nepatřila @VW a nepředstavovala 5% HDP České republiky a 8% exportu #RIP pic.twitter.com/WfNPS2Fd1b
— Radek Špicar (@R_Spicar_SP_CR) January 15, 2023
Úspěšný privatizační projekt
„Bez Hahna by dnes Škoda nepatřila Volkswagenu a nepředstavovala pět procent HDP Česka a osm procent exportu,“ napsal na Twitter Radek Špicar ze Svazu průmyslu a dopravy.
Škoda, někdejší předlužená a stagnující firma, se na jaře roku 1991 stala čtvrtou značkou koncernu a proměnila se postupně v prosperující firmu, která je dnes zásadním tahounem českého exportu. Ekonomicky silného partnera, který zachová tradiční značku Škoda považovanou za české národní stříbro, začala vláda hledat už v roce 1990. Původně se o ni zajímalo 24 investorů, nakonec se vláda rozhodovala mezi šesti nejvážnějšími a do finále postoupili dva.
Smlouvu o kapitálovém vstupu koncernu VW do mladoboleslavské Škody podepsal za českou vládu ministr průmyslu a obchodu Jan Vrba (vlevo) a tehdejší šéf německého koncernu prof. Carl Hahn. Zdroj: ČTK
Zatímco však Renault českým vývojem poněkud pohrdal a zamýšlel ukončení výroby Škody Favorit a zavedení modelu na bázi starého Renault 18 nebo budoucího Twinga, Volkswagen přišel s naprosto odlišnou a velkorysou nabídkou: na oddlužení AZNP, na průběžnou modernizaci Favoritu a vývoj nových modelů, na rozšíření výrobní kapacity automobilky až ke 400 tisícům vozů ročně a na celkovou stavební a technologickou obnovu všech tří závodů přislíbil investovat 9 miliard marek v průběhu deseti let – a s tím, že Škoda bude plnohodnotnou čtvrtou značkou koncernu VW spolu s Audi a Seatem.
Za vklad 620 milionů marek tedy německý výrobce získal 31% podíl. Ten postupně navyšoval, až se v roce 2000 stal výhradním akcionářem. Smlouvu o převzetí podepisoval 28. března 1991 tehdejší ministr průmyslu Jan Vrba a právě Carl Hahn.