Omlazená Škoda Octavia: Využije ChatGPT i naftové motory. Co všechno na řidiče čeká?

S více než sedmi miliony prodanými vozy je Škoda Octavia tím vůbec nejprodávanějším modelem mladoboleslavské automobilky. Čtvrtá generace úspěšného liftbacku/kombíku už ale po silnicích nějakou tu dobu jezdí, a proto se ji inženýři rozhodli lehce omladit. Octavia tak nově nabídne vylepšený design i světlomety, modernější a udržitelnější interiér i celou řadu nových bezpečnostních systémů. Pod kapotou naopak zůstává stará dobrá klasika.

„Naši zákazníci od modelu Octavia právem očekávají mnoho a tato modernizace posouvá náš nejprodávanější model na vyšší úroveň. Díky inovacím, jako je zcela přepracovaný infotainment, nové bezpečnostní systémy, větší využití udržitelných materiálů a výkonnější přední světlomety, ještě lépe vyhoví našim zákazníkům. Jsem přesvědčen, že naše nejnovější Octavia překvapí a potěší všechny cestující a potvrdí svou roli našeho nejoblíbenějšího vozu,“ řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Klaus Zellmer.

K TÉMATU: Žebříček nejlevnějších aut v Česku ovládli Asiaté. Dacia ztratila svou pozici

Změny jsou opravdu znatelné už od prvního pohledu. Jakýmsi poznávacím znamením jsou podobně jako u trojky po faceliftu nové světlomety rozdělené do dvou segmentů. Všimnout si pak můžete i světelné linky, která zasahuje ještě níže do přepracované masky chladiče. Nové zákazníky navíc potěší, že plně ledkovými světly jsou teď osazeny všechny výbavové stupně.

Inteligentní Matrix-LED přední světlomety druhé generace jsou pak k dispozici na přání pro výbavové stupně Selection a Sportline. U modelu Octavia RS jsou už ve standardu. Oproti těm „předfaceliftovým“ mají o 12 jednotlivých světelných segmentů více. Díky tomu by při zapnutých dálkových světlech měly lépe vykrývat protijedoucí auta, motorkáře či dokonce cyklisty. Lehce upravené byly také zadní svítilny, které opět už v základní výbavě nabízí LED technologii.

Přepracované jsou v neposlední řadě také přední a zadní nárazníky, díky kterým se délka obou karosářských verzí prodloužila o devět milimetrů na 4 698 mm a nechybí ani nové disky kol. Základní provedení Essence stojí na ocelových 16palcových kolech, zatímco vrcholné RS obouvá lité devatenáctky. K mání jsou pak tři nemetalické odstíny karoserie a sedm metalických. Oblíbená zelená Mamba je k dispozici pouze pro modely Sportline a RS.

Větší displeje i rychlejší nabíjení

Interiér teď zase o trochu více připomíná ten u nového Superbu. Standardně mu tak dominuje desetipalcový virtuální kokpit a stejně velký displej infotainmentu. Vůbec poprvé je však v nabídce i 13palcová obrazovka, samozřejmě ale za příplatek. Výrazně si polepšila také virtuální asistentka Laura, do níž bude v blízké době standardně integrován chatbot ChatGPT založený na umělé inteligenci. Pro zákazníka to bude znamenat širší škálu hlasových povelů.

Dvouzonová automatická klimatizace Climatronic je nyní součástí standardní výbavy všech dostupných variant. Od výbavového stupně Selection je v interiéru k dispozici 15wattové bezdrátové rychlonabíjení chytrých telefonů s aktivním chlazením. USB-C konektory mají teď výkon 45 wattů a nabízí tak třikrát vyšší nabíjecí výkon než dříve. Poprvé se pak v Octavii objevuje i nová funkce bezklíčového systému KESSY, která automaticky odemkne nebo zamkne vozidlo, jakmile řidič s klíčem v ruce vstoupí nebo opustí prostor do vzdálenosti 1,5 metru od auta.

Vybírat je možné hned z několika výbav. Jak už jsme zmínili, základem je Essence, následuje Selection, Top Selection, Exclusive Selection a dvě sportovně laděné verze Sportline a RS. V některých z nich jsou pak použity nové udržitelné materiály. Příkladem jsou recyklované látky nebo ekologicky zpracovaná kůže. Komfort na palubě by pak měly posunout i přidané asistenční systémy a jistotu za volantem zase ty bezpečností. Octavia může být obrněna až deseti airbagy a instalovány byly i nové povinné systémy k rozpoznání únavy a pozornosti řidiče.

Čtyřkolka už je s benzinem

Nabídka pohonných jednotek u modernizované Octavie zůstala prakticky beze změn. Začíná benzinovým motorem 1.5 TSI s výkonem 85 kW (115 k) a naftovým motorem 2.0 TDI s výkonem 85 kW (115 k). Oba motory se pojí s manuální šestistupňovou převodovkou. Základní benzinová jednotka je stejně jako verze 1.5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) k dispozici s mild-hybridní technologií ve spojení s automatickou převodovkou DSG. Slabší naftový čtyřválec 2.0 TDI je pak doplněn ještě silnějším provedením s výkonem 110 kW a sedmistupňovým automatem.

Na vrcholu benzinových pohonných jednotek stojí čtyřválec 2.0 TSI s výkonem 150 kW (204 k), který je navíc jako jediný k mání také ve čtyřkolce. Na trh však dorazí na rozdíl od těch ostatních s drobným zpožděním. Ještě výkonnější variantu dvoulitru TSI nabídne model RS. Namísto dosavadních 180 kW má nyní 195 kW (265 k). „Modernizovaná Škoda Octavia se k prvním zákazníkům dostane na přelomu druhého a třetího kvartálu tohoto roku, ceny brzy oznámíme,“ uvedl pro CNN Prima NEWS mluvčí Škoda Auto, Michal Kysilka.

Tagy: