S více než sedmi miliony prodanými vozy je Škoda Octavia tím vůbec nejprodávanějším modelem mladoboleslavské automobilky. Čtvrtá generace úspěšného liftbacku/kombíku už ale po silnicích nějakou tu dobu jezdí, a proto se ji inženýři rozhodli lehce omladit. Octavia tak nově nabídne vylepšený design i světlomety, modernější a udržitelnější interiér i celou řadu nových bezpečnostních systémů. Pod kapotou naopak zůstává stará dobrá klasika.
„Naši zákazníci od modelu Octavia právem očekávají mnoho a tato modernizace posouvá náš nejprodávanější model na vyšší úroveň. Díky inovacím, jako je zcela přepracovaný infotainment, nové bezpečnostní systémy, větší využití udržitelných materiálů a výkonnější přední světlomety, ještě lépe vyhoví našim zákazníkům. Jsem přesvědčen, že naše nejnovější Octavia překvapí a potěší všechny cestující a potvrdí svou roli našeho nejoblíbenějšího vozu,“ řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Klaus Zellmer.
K TÉMATU: Žebříček nejlevnějších aut v Česku ovládli Asiaté. Dacia ztratila svou pozici
Změny jsou opravdu znatelné už od prvního pohledu. Jakýmsi poznávacím znamením jsou podobně jako u trojky po faceliftu nové světlomety rozdělené do dvou segmentů. Všimnout si pak můžete i světelné linky, která zasahuje ještě níže do přepracované masky chladiče. Nové zákazníky navíc potěší, že plně ledkovými světly jsou teď osazeny všechny výbavové stupně.
Inteligentní Matrix-LED přední světlomety druhé generace jsou pak k dispozici na přání pro výbavové stupně Selection a Sportline. U modelu Octavia RS jsou už ve standardu. Oproti těm „předfaceliftovým“ mají o 12 jednotlivých světelných segmentů více. Díky tomu by při zapnutých dálkových světlech měly lépe vykrývat protijedoucí auta, motorkáře či dokonce cyklisty. Lehce upravené byly také zadní svítilny, které opět už v základní výbavě nabízí LED technologii.
Přepracované jsou v neposlední řadě také přední a zadní nárazníky, díky kterým se délka obou karosářských verzí prodloužila o devět milimetrů na 4 698 mm a nechybí ani nové disky kol. Základní provedení Essence stojí na ocelových 16palcových kolech, zatímco vrcholné RS obouvá lité devatenáctky. K mání jsou pak tři nemetalické odstíny karoserie a sedm metalických. Oblíbená zelená Mamba je k dispozici pouze pro modely Sportline a RS.
Větší displeje i rychlejší nabíjení
Interiér teď zase o trochu více připomíná ten u nového Superbu. Standardně mu tak dominuje desetipalcový virtuální kokpit a stejně velký displej infotainmentu. Vůbec poprvé je však v nabídce i 13palcová obrazovka, samozřejmě ale za příplatek. Výrazně si polepšila také virtuální asistentka Laura, do níž bude v blízké době standardně integrován chatbot ChatGPT založený na umělé inteligenci. Pro zákazníka to bude znamenat širší škálu hlasových povelů.
Modernizovaná Octavia nabízí devět variant interiéru. Poprvé je k dispozici také s 13palcovým centrálním displejem infotainmentu. Zdroj: Škoda Auto
Dvouzonová automatická klimatizace Climatronic je nyní součástí standardní výbavy všech dostupných variant. Od výbavového stupně Selection je v interiéru k dispozici 15wattové bezdrátové rychlonabíjení chytrých telefonů s aktivním chlazením. USB-C konektory mají teď výkon 45 wattů a nabízí tak třikrát vyšší nabíjecí výkon než dříve. Poprvé se pak v Octavii objevuje i nová funkce bezklíčového systému KESSY, která automaticky odemkne nebo zamkne vozidlo, jakmile řidič s klíčem v ruce vstoupí nebo opustí prostor do vzdálenosti 1,5 metru od auta.
Vybírat je možné hned z několika výbav. Jak už jsme zmínili, základem je Essence, následuje Selection, Top Selection, Exclusive Selection a dvě sportovně laděné verze Sportline a RS. V některých z nich jsou pak použity nové udržitelné materiály. Příkladem jsou recyklované látky nebo ekologicky zpracovaná kůže. Komfort na palubě by pak měly posunout i přidané asistenční systémy a jistotu za volantem zase ty bezpečností. Octavia může být obrněna až deseti airbagy a instalovány byly i nové povinné systémy k rozpoznání únavy a pozornosti řidiče.
Čtyřkolka už je s benzinem
Nabídka pohonných jednotek u modernizované Octavie zůstala prakticky beze změn. Začíná benzinovým motorem 1.5 TSI s výkonem 85 kW (115 k) a naftovým motorem 2.0 TDI s výkonem 85 kW (115 k). Oba motory se pojí s manuální šestistupňovou převodovkou. Základní benzinová jednotka je stejně jako verze 1.5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) k dispozici s mild-hybridní technologií ve spojení s automatickou převodovkou DSG. Slabší naftový čtyřválec 2.0 TDI je pak doplněn ještě silnějším provedením s výkonem 110 kW a sedmistupňovým automatem.
Na vrcholu benzinových pohonných jednotek stojí čtyřválec 2.0 TSI s výkonem 150 kW (204 k), který je navíc jako jediný k mání také ve čtyřkolce. Na trh však dorazí na rozdíl od těch ostatních s drobným zpožděním. Ještě výkonnější variantu dvoulitru TSI nabídne model RS. Namísto dosavadních 180 kW má nyní 195 kW (265 k). „Modernizovaná Škoda Octavia se k prvním zákazníkům dostane na přelomu druhého a třetího kvartálu tohoto roku, ceny brzy oznámíme,“ uvedl pro CNN Prima NEWS mluvčí Škoda Auto, Michal Kysilka.