
Do vězení už ve 14 letech? Opozice je pro, vláda zdůrazňuje roli prevence
Veleúspěšný mnichovský hatchback označený jedničkou se dočkal v pořadí už čtvrté generace, která je spíše jakousi mírnou evolucí té předchozí. I tak ale ukrývá řadu zajímavých novinek. Jaké to jsou a zda se promítly i do samotné jízdy? To jsem zjišťoval během klasického redakčního testu.
V porevolučním Česku devadesátých let se lidé probouzeli do nové reality – z doby, kdy bylo vše zakázáno, do doby, kdy bylo vše povoleno. Epizoda podcastu Devadesátky se zaměřuje na hazard jako fenomén tehdejší doby. Hosty jsou bývalý generální ředitel Sazky Aleš Hušák a podnikatel Richard Chlad, kteří odhalují příběhy, zákulisí i dopady hazardní horečky devadesátek. A vrátíme se s trochou nostalgie, která nás často provází, když vzpomínáme na devadesátá léta, do světa proměn automobilového světa. Byla to doba, kdy auta měla osobitý charakter, který dnes mnohdy postrádáme. Každý vůz nesl nejen technické vlastnosti, ale i příběhy spojené s majiteli a jejich zkušenostmi, o kterých vyprávěli i hosté Martin Vaculík, známý motoristický novinář, který se zaměřuje na životnost a spolehlivost aut, zejména na vznětové motory, a David Štafl, známý na YouTube jako David Kubrt, který už 25 let dováží ojetá auta, nejen z Německa, a na YouTube patří mezi motoristické stálice.
Vyplatí se u nové Škody Kodiaq sáhnout po základním benzinovém motoru? Hned v několika ohledech je lepší než ten naftový a dokáže mu konkurovat dokonce i ve spotřebě paliva. Přečtěte si, za kolik jezdí a pro koho vlastně je.
V posledních letech se turbodiesely staly prakticky sprostým slovem a automobilky od jejich nabízení postupně upouštějí. Snaží se je nahrazovat více či méně elektrifikovanými motory, které jsou schopny splňovat čím dál přísnější emisní normy. Klasické naftové pohonné jednotky se tak stávají ohroženým druhem, za něž si zákazník bude muset připlatit. Kde ovšem zaplatí nejméně? Vybrali jsme pět nejlevnějších vznětových motorů u osobních aut.
Jeden z nejdostupnějších vozů u nás se nabízel hned ve třech různých karosářských verzích, dostupný byl i s naftovým motorem a cenou se vešel pod půl milionu korun. Takový byl Fiat Tipo, který se na českém trhu objevil ve své druhé generaci už v roce 2015.
Koupit si v dnešní době normální auto za normální peníze a ještě k tomu s naftovým motorem i velkým kufrem je už prakticky nemožné. Mně se však jedno takové přeci jen podařilo najít. Jmenuje se Opel Astra Sports Tourer 1.5 CDTI a splňuje vše, co by mělo rodinné kombi pro průměrně vydělávajícího Čecha splňovat. Vedle skvělé prostornosti a bohaté výbavy totiž umí jezdit velmi příjemně a hlavně za hubičku. Tím to ale ještě zdaleka nekončí.
Nové rodinné SUV Opel Frontera má být nástupcem úspěšného modelu Crossland. To znamená lidovým, masově prodávaným autem, bez zbytečností a samozřejmě za rozumnou cenu. Oproti svému předchůdci je ale zároveň delší a tím pádem i prostornější. Pokud zákazník chce, může dokonce sáhnout po verzi se sedmi místy k sezení. Jak Frontera doopravdy vypadá a kolik toho uveze, jsme trochu netradičně zjišťovali v nákupním centru.
Francouzský koncern Stellantis vsadil vše na elektromobilitu, což se u některých modelů vyplatilo, jiné ale naopak na absenci spalovacích motorů těžce doplatily. Nejvíce to odnesly dříve tolik oblíbená rodinná MPV Citroën Berlingo, Peugeot Partner nebo Opel Combo, která s elektromotorem jednoduše postrádala smysl. I proto se teď Stellantis rozhodl benzinové i naftové motory do nabídky vrátit. Jak jezdí omlazený Opel Combo se starým dobrým nafťákem?
S více než sedmi miliony prodanými vozy je Škoda Octavia tím vůbec nejprodávanějším modelem mladoboleslavské automobilky. Čtvrtá generace úspěšného liftbacku/kombíku už ale po silnicích nějakou tu dobu jezdí, a proto se ji inženýři rozhodli lehce omladit. Octavia tak nově nabídne vylepšený design i světlomety, modernější a udržitelnější interiér i celou řadu nových bezpečnostních systémů. Pod kapotou naopak zůstává stará dobrá klasika.
Už za 12 let si řidiči v Evropě pravděpodobně nebudou moci koupit auto se spalovacím motorem. Jedinou možností bude pořízení automobilu s pohonem alternativním, zejména na elektřinu. S tím ale v Česku aktuálně počítá jen necelá pětina řidičů, ostatní se chtějí i nadále spoléhat na konvenční vozy, alespoň dokud to půjde.
Toyota díky rozsáhlému hybridnímu programu nepatří mezi firmy, které by se musely omezovat v nabídce ne úplně ekologických aut. Po 27 letech první opravdu nový Land Cruiser sází na ortodoxní rámovou konstrukci s tuhou zadní nápravou a velkým naftovým motorem. Redakce CNN Prima NEWS byla hostem evropské premiéry vozu.
Není to tak dlouho, co švédské Volvo představilo modernizované naftové motory s mild-hybrdiní technikou, teď je s nimi ale definitivně amen. Ještě v roce 2019 přitom diesely v prodejích firmy převažovaly nad ostatními druhy pohonu.