Škoda Fabia kombi končí
Automobilka Škoda Auto přestane vyrábět model Fabia ve variantě kombi. Důvodem jsou přísné emisní limity, kvůli kterým musí vyrábět více elektromobilů. Firma to oznámila v dopise zaměstnancům, který má redakce CNN Prima NEWS k dispozici a pod nímž jsou podepsáni předseda představenstva Thomas Schäfer a předseda odborů Jaroslav Povšík. Kdy se přestane Fabia kombi vyrábět, není jasné.
„Extrémně přísná emisní norma EU7 nyní ještě dále dramaticky zrychluje transformační proces směrem k elektromobilitě. Potřebujeme proto nejen více elektromobilů, ale musíme se také rychleji, než se plánovalo, rozloučit s některými produkty se spalovacím motorem,“ uvedla Škoda Auto.
První svezení s novou Fabií. Má ještě smysl vyrábět Škodu Scala?
Každou premiéru nového vozu z Mladé Boleslavi provází často až přehnaně servilní komentáře a recenze. Těžko říct, proč tomu tak je, jedna věc je ale jasná. Tentokrát si nová škodovka pochvalu opravdu zaslouží.
Škoda loni celosvětově dodala zákazníkům 39 589 Fabií v provedení kombi, což představuje meziroční pokles o 31 procent. Prodloužená verze se na celkovém prodeji modelu podílela 37,5 procenta. Model Fabia loni zaznamenal celkově pokles odbytu o 39 procent. Důvodem mohlo být podle expertů očekávání nové generace, kterou Škoda uvedla letos, i růst prodejů dalších menším modelů Scala a Kamiq. Prodej Scaly loni rostl o 62 procent a v případě Kamiqu se zdvojnásobil.
Evropská komise v červenci představila takzvanou Zelenou dohodu pro Evropu, plán na ochranu klimatu, který má unijní státy nasměrovat ke splnění přísnějších emisních cílů v roce 2030. Obsahuje mimo jiné i cíle pro zavedení elektromobility.
Dodržení nové emisní normy je podle automobilky spjato s velmi vysokými náklady. „Společně jsme se proto rozhodli, že budeme důsledně investovat do budoucnosti a že se včas rozloučíme s modely se spalovacím motorem, jako je Škoda Fabia Combi,“ stojí v dopise zaměstnancům.
Závody v Česku jsou i tak vytížené
„V rámci naší nové firemní strategie NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 jsme se zavázali k tomu, že do roku 2030 uvedeme na trh minimálně tři další modely s čistě elektrickým pohonem. To však také znamená, že některé modely opustí rychleji naše modelové portfolio,“ řekl CNN Prima NEWS mluvčí Škoda Auto Pavel Jína.
I on zmínil vysoké vývojové náklady, s nimiž je spojeno dodržování zpřísňující se emisní legislativy. „V návaznosti na toto rozhodnutí tak například FABIA COMBI nebude mít následníka. Naše závody v České republice budou přesto vytížené. Poptávka po našich vozech byla již předtím vyšší, než jsou naše výrobní kapacity,“ dodal Jína.
Zaměření na elektromobily
Člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn řekl v rozhovoru pro Lidové noviny, že v automobilce má od roku 2030 připadat 50 až 70 procent prodejů na auta s elektrickým pohonem. Připustil ale, že na některých trzích Škodovky bude nástup elektromobility pomalejší. Předpokládá, že cena elektromobilů se bude postupně snižovat, naopak jejich uživatelská přívětivost vzroste.
Poprvé v historii ponese Škoda Auto v koncernu Volkswagen v budoucnu odpovědnost za vývoj celé jedné platformy, která se uplatní na celém světě – jedná se o platformu MQB-A0 Global. Pokračovat bude také v produkci elektromobilů. Začátkem příštího roku chce představit elektromobil Enyaq iV Coupe.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.
Nová Škoda Fabia (2021) Zdroj: Škoda Auto