První svezení s novou Fabií. Má ještě smysl vyrábět Škodu Scala?

Každou premiéru nového vozu z Mladé Boleslavi provází často až přehnaně servilní komentáře a recenze. Těžko říct, proč tomu tak je, jedna věc je ale jasná. Tentokrát si nová škodovka pochvalu opravdu zaslouží.

V průběhu let se dědic odkazu favoritů a felicií vyprofiloval z častého postavení jediného auta do rodiny (zejména v případě kombi) do obligátní role pomocníka méně náročných nebo majetných motoristů. To ale nic nemění na tom, že jde o jednu z nejprodávanějších značek na českém trhu.

Zatímco první a druhá generace Fabie se od sebe v mnohém zásadně lišily, třetí a čtvrté mají hodně společného designovým jazykem počínaje. V polském Gdaňsku jsme se s novinkou poprvé seznámili naživo.

Menší už to nebude

Když se podíváte na první generaci Fabie a postavíte si ji vedle nového modelu, bude vám praprapředek připadat skoro směšně mrňavý. Kdybychom si měli pomoct jiným srovnáním ze stejné doby, řekneme, že stejně velký jako nová Fabia vypadá třeba VW Golf IV. Zástupci automobilky na mezinárodní jízdní premiéře jasně deklarovali, že menší auto než Fabia se už v jejím výrobním programu neobjeví. Důvod je zřejmý – vyrábět a prodávat benzinové miniauto se všemi povinnými bezpečnostními a emisními systémy by bylo tak drahé, že se to při rozumné prodejní ceně absolutně nevyplatí.

Hodnocení vzhledu necháváme na každém, v rámci toho, co Škoda v posledních letech produkuje, jde ale podle našeho názoru o velice povedené vyjádření kompromisu tradičních hodnot a nadčasovosti. Ještě než nastartujeme, se musíme zastavit u rozměrů novinky. Ta totiž délkou karoserie 4 107 mm přerostla všechny ostatní malé hatchbacky a proti současné Fabii se protáhla o více než 11 centimetrů. Vyniká také výtečným aerodynamickým (součinitel odporu 0,28 vs. 0,32 u staré generace) řešením, které umožňuje další zefektivnění provozu.

„I u Fabie jsme se rozhodli, že zákazník dostane kus auta navíc. Tak jak je zvykem u většiny automobilů značky Škoda,“ vysvětlil nám Jiří Dytrych, šéf projektu vývoje malých aut v Mladé Boleslavi. Auto mezigeneračně výrazně narostlo i na šířku a mírně se přikrčilo. Z hlediska jízdních vlastností je důležitá informace, že nová Škoda Fabia už sedí na nejmodernější podvozkové platformě koncernu Volkswagen pro malé vozy s označením MQB A0.

Chytré auto maskuje lacinější řešení

Známé škodovácké heslo „simply clever“ našlo i na palubě nové Fabie řadu vyjádření. Jde opravdu o detaily, ale vesměs velmi unikátní, které v podobně velkém autě u konkurence nenajdete. Řeč je třeba o tradičním deštníku schovaném tentokrát v řidičových dveřích, škrabce na led pod víčkem palivové nádrže či různě nastavitelném držáku na nápoje a všemožných skladových pomůckách v kufru.

To už jsou ale všechno věci známé ze starších modelů. Fabia přidává vtipný držáček na propisky před řadicí pákou, přenosný držák nápojů pro cestující vzadu nebo třeba reflexní plachtu přes zadní nárazník. Ta má hned dva účely: Jednak si při nakládání staré televize neodřete plasty, jednak funguje jako výrazná reflexní plocha na zadní část auta, což se třeba při vykládání nákladu na nepřehledném místě může hodit.

První, co vás po nasednutí zaujme, je znatelně větší šířka interiéru. Ano, je to právě tento pohled, který vytváří dojem vzdušnosti a prostornosti v řidičově perimetru. Sedí se v rozměrově i tvarováním bohatě dimenzovaných sedačkách s obligátní možností výškového seřízení u řidiče. Ten standardně třímá poměrně velký dvouramenný volant, za příplatek je ale možné mít i trojramennou klasiku. Snad jen potahový materiál oněch pohodlných sedaček je nadprůměrný o poznání méně.

Z volantu se samozřejmě ovládají multimédia a audiosystém a musíme pohříchu konstatovat, že přepínání jednotlivých funkcí je sice o něco jednodušší než v Octavii, ale k označení intuitivní má stále dost daleko. Co já se jen natrápil s hledáním nulování ujeté vzdálenosti…

Digitální přístrojový štít, který v různých zobrazeních najdete v galerii, rozhodně není standardem a umím si živě představit, že klasické analogové ručičky budou pro některé zákazníky příjemnější volbou.

Škoda po velmi nicotných prodejích v nové generaci Fabie odvrhla chudou výbavu Active a jako základ nabízí stupeň Ambition, který prozatím doplňuje jen nejvyšší Style. Ten byl nicméně mimochodem nejprodávanější výbavou v předcházející generaci. Sportovněji zaměřené Monte Carlo se objeví až během podzimu.

I přes znatelné navýšení ceny je Fabia, viděno dnešními měřítky, stále levným autem a touto optikou je potřeba hledět také na některé lacinější detaily formátu přístrojové desky z tvrdých plastů, nevábných dveřních výplní nebo odkrytého plechu okolo víka kufru. Nic z toho není problém tím spíš, že povrchová úprava, a tedy i optický vjem z plastových materiálů, jsou víc než důstojné.

Na svém místě zůstala také klasická ruční brzda, což je spíš dobrá než špatná zpráva. U automobilových výbav je dnes obecně nutné zohlednit fakt, že pro výrobce už začíná být levnější použít elektrické stahování oken než tradiční kličky, že digitální přístroje jsou více kompatibilní s multimediálním prostředím nebo že klasické ovladače topení jsou z hlediska výrobních nákladů spíš nutným zlem. Fabia si i u verze s automatickou klimatizací ponechala manuální nastavování teploty, směr proudění vzduchu si už ale musíte nastavit na displeji.

Novinkou jsou kruhové výdechy topení na stranách nebo jeden výdech pro zadní sedadla. Ve Fabii jste se dříve také nemohli setkat s vyhřívaným čelním sklem a volantem – oboje je samozřejmě za příplatek.

Do šířky ano, na délku moc ne

Máme-li mluvit o prostoru pro cestující, je Fabia v rámci třídy sice nadprůměrným autem, zázraky ale nečekejme. Mezigenerační nárůst vnější délky zřejmě částečně spolkl design a částečně zavazadlový prostor, který podle údajů výrobce nabízí 380 litrů. To je o 50 litrů více než současná Fabia a druhý nejlepší výsledek mezi malými hatchbacky hned po Dacii Sandero. Sám za sebe si se svými 186 cm opravdu takřka nesednu, místa v interiéru subjektivně přibylo jen na šířku.

Stejně jako třetí generace je Fabia teoreticky plnohodnotným pětimístným autem – opěrka podpírá dospělému člověku s výškou kolem 175 cm hlavu i na prostředním sedadle ve druhé řadě. Vyššímu už ale moc ne. Rodiny s více dětmi potěší hned troje ISOFIX úchyty – dvoje na krajních zadních sedadlech a jedny na místě spolujezdce. Sedadlo spolujezdce může být zcela sklopné.

Poctivý pohon

Struktura nabízených pohonných jednotek se příliš neliší od toho, na co byli zákazníci zvyklí už v předchozí generaci. Emisně optimalizované benzinové agregáty dostaly pouze přídomek Evo. Základ tedy tvoří atmosférický litrový tříválec o výkonu 48 kW. Ten je ale prozatím určen pouze pro některé trhy, toho českého se bude týkat až jeho silnější varianta s výkonem 59 kW – dle svědectví kolegů z televizního Autosalonu, kteří měli s litrem tu čest, je její dynamika opravdu vlažná.

Jednoznačným lídrem prodejů bude dozajista slabší verze turbomotoru 1.0 TSI s kapacitou 70 kW, výkonnější specifikace poskytne o 11 kW více. Ani tentokrát se nebude konat žádná ostrá verze RS, silný motor se ale v nabídce přece jen objeví.

Půjde o známý čtyřválec 1.5 TSI naladěný na 150 koní (110 kW). Ponechme stranou, kolik zákazníků po této motorizaci skutečně sáhne, užijme si však skutečnost, že po jednogenerační odmlce se pod kapotu malé škodovky opět vrací motor se čtyřmi válci a slušným objemem. K dostání bude od podzimu a jeho koňské stádo by mělo postačovat na velmi svižné svezení. Řazení však bude výhradně automatické.

Snadný život řidičův

Teď už konečně k tomu podstatnému, a sice prvním subjektivním dojmům z jízdy získaným na obdobně rozbitých polských silnicích. Díky zmiňovanému nárůstu rozměrů se Fabia za jízdy celkově zklidnila a vnímaný projev je o poznání dospělejší než dříve. Jistě k tomu notně přispívá velmi dobré odhlučnění motoru, které je tak dobré, že člověk snadno zapomene přeřazovat.

Také aerodynamický svist filtruje novinka velmi dobře, decentně slyšet je jen hluk od podvozku. Testovali jsme špičkovou výbavu Style se silnějším motorem 1.0 TSI (81 kW), která obnáší 17" kola. Fabia si však i na rozbitějších površích vedla skvěle, pokud jde o tlumení a pohlcování rozličných rázů.

Ještě větší komfort nabídnou jistě základní šestnáctky, do 18" ráfků bychom naopak asi neinvestovali. Řízení je spíš delší než sportovní, svojí „pohodovostí“ však krásně ladí se sebejistým a komfortně naladěným podvozkem.

Litrové turbo netlačí při akceleraci oči do důlků, v drtivé většině jízdních situací máte ale pod pedálem tolik koní, kolik zrovna potřebujete. Tři válce se prozradí pouze při vytáčení do těch nejvyšších otáček. Potěší i spotřeba, která se během naší dvousetkilometrové jízdy s kombinovaným provozem ustálila na 5,6 l na 100 km.

Pokud si připlatíte za větší, padesátilitrovou nádrž, ujedete na jedno natankování opravdu daleko. Odpůrce elektromobility příjemně překvapí, že žádná z pohonných jednotek v nové generaci Škody Fabia není elektrifikovaná – v nabídce není dokonce ani jediný mild hybrid.

U testované verze nás moc nepřesvědčila kombinace motoru se sedmistupňovým automatem DSG. Tomu vyhovuje svižná jízda, kde vynikne jeho doména, tedy rychlé změny převodů, v nízkých otáčkách ale naopak s řazením dlouho otálí, což rezultuje v poněkud omezenou akceschopnost při potřebě rychlé akcelerace. Víceméně klasikou jsou vlažné reakce na sešlápnutí plynu, a to i ve sportovním režimu.

České auto

Možná to nevíte, ale Fabia je asi nejvíce českou škodovkou ze všech vyráběných. Litrové motory pro celý koncern VW jsou totiž kompletně vyvíjeny a vyráběny právě v Mladé Boleslavi, stejně tak manuální převodovky. Každopádně jde o auto, které má přinejmenším stejné předpoklady uspět jako velká Octavia a před úplným přechodem k elektromobilitě na něj budou ve Škodě hodně spoléhat.

Dá se také čekat, že novinka bude při jejích kvalitách trochu kanibalizovat na prodejích větší Scaly, zvláště až se napřesrok objeví verze combi.

Dílčím problémem může být vyšší cena, která startuje na 329 000 Kč, tedy citelně výše než dosud. Pravdou ovšem také je, že kdyby si člověk dovybavil stávající Fabii tak, aby odpovídala startovací výbavě novinky, byla by ještě dražší. Růst cen podle všeho každopádně není konečný.

Kompletní aktuální ceník nové Škody Fabia včetně technických údajů a námi naměřených hodnot si můžete prohlédnout ZDEPorovnání testované Škody Fabia 1.0 MPI Ambition s aktuálně nejprodávanějším konkurentem na českém trhu Dacií Sandero 1.0 SCe jsme připravili ZDE.

Tagy: