Škoda musí dál utrácet obrovské peníze za skladování nehotových aut a s tím spojenou přidanou logistiku. Situace je nicméně o poznání lepší než loni, kdy na letištích a dalších volných plochách zahálelo až 50 tisíc nedokončených vozů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda má nyní na různých místech uskladněno kolem 20 tisíc nehotových aut, přičemž maximum bylo stanoveno na 40 tisíc. Nekompletní jsou zejména vozy Octavia, kterým chybějí dveřní výplně. Informoval o tom týdeník Škodovácký odborář.
Situace není kritická, ale ani dobrá
„V posledních týdnech se nevyráběl Enyaq a Octavia scházela z linek nekompletní, bez výplní dveří od dodavatele Grupo Antolin. Celkově závody v Mladé Boleslavi a Kvasinách nyní produkují zhruba 2 300 vozů denně, dříve přitom nebyl problém vyrábět i přes čtyři tisíce aut,“ uvádí firemní odborářské periodikum.
Podle předsedy podnikové rady Jaroslava Povšíka ovšem zatím není v plánu žádná hromadná odstávka výroby. Škodě se prý totiž podařilo zajistit „poměrně zajímavé“ dodávky čipů. Výrobu částečně obnovila také společnost Grupo Antolin, která opět začne po velkém požáru dodávat dveřní výplně pro Octavii, takže bude možné dokončit nedodělaná vozidla.
Částečně se také podařilo obnovit výrobu kabelových svazků na Ukrajině, takže Škoda bude moci spustit i výrobu elektrického Enyaqu iV. Přesto nelze vývoj předpovídat s jistotou. „Změny ve výrobě jsou opravdu turbulentní, přicházejí denně. Nedávný rekord byl, že jsme jednali o další změně jen pět hodin po té předchozí,“ řekl odborářský boss Povšík.
Kromě chybějících čipů Škoda nyní postrádá třeba také dveřní výplně pro octavie. Zdroj: Škoda Auto
S nutným rušením změn Škoda zápasí pravidelně už déle. Pro nedostatek polovodičů a pandemii koronaviru automobilka loni zákazníkům na celém světě dodala jen 878 200 vozů, což je o 12,6 procenta méně než v roce 2020, který byl pandemií poznamenán nejvíce. Nedostatek čipů způsobil, že Škoda nevyrobila asi 280 tisíc naplánovaných aut.
Škoda začíná prodávat svůj nejlevnější model. Nový sedan se inspiroval Fabií
Rostoucí ceny nových aut dnes dělají i z dříve lidovějších vozů, jakými byly české škodovky, luxusní zboží. Platí to i pro obrovský indický trh, kde však česká automobilka nedávno zahájila velkou „modelovou ofenzivu“. Na tamním trhu vyjde nová Slavia mnohem levněji než nejmenší Fabia v Česku.