Sochař Janecký uvnitř rozžhavené skleněné bubliny: Výstava Dreamer nabízí napětí i překvapení
Dlouho očekávaná výstava Martina Janeckého, výjimečného sklářského sochaře, představuje jeho aktuální tvorbu v prostorách specifické architektury KodlContemporary. Koná se od 7. listopadu 2025 do 11. ledna 2026. Just a searcher, a lonely soul, the last of the dreamers – Janecký nabízí osobní pohled na portrét a vybízí k intimnímu dialogu.
Výstava s názvem Dreamer je koncipována jako úvaha o portrétu. Představuje Janeckého jako autora konceptuálního, dlouhodobě zkoumajícího lidskou psychiku, imaginaci a kreativitu. Portrét je nakonec žánrem, který nás nejen přesvědčuje o vlastní nesmrtelnosti, ale je také nástrojem zobecnění, distance či pojmenování. Martin Janecký akcentuje jeho primární antropologická východiska, apeluje na bazální humanismus, na intelektuální a emocionální citlivost, na empatii. Říká: „Mé věci jsou zdánlivě jemné, lehké, příjemné. Pokud se jim však věnuje potřebná pozornost, situace se mění. Ačkoli nejsou hlučné, uvnitř vřou. Je v nich napětí, překvapení.“ Připomíná přitom velké dějiny skla jako materiálu, který oplývá vlastním symbolickým významem. Portrét, maska, otisk, replika – ty všechny se pohybují na tenké hranici mezi osobním a obecným, soukromým a veřejným, minulým a přítomným.
ČTĚTE TAKÉ: Kubištův obraz se prodal v Praze za desítky milionů korun. Přes 100 let byl v soukromé sbírce.
I proto je výstava v prvé řadě pozvánkou k setkání a dialogu, který probíhá v čase a prostoru. Partnery v diskusi jsou Janeckého singulární sochy, křehké, světlem modelované studie Myslitel, Hvězdář, Spáč, v názvu výstavy citovaný Dreamer. Jsou fázemi konkrétní, v tomto smyslu zcela fatální existence, k níž se jejich prostřednictvím můžeme alespoň přiblížit – můžeme ji nahlížet doslova v jednotlivých tazích figurky po šachovnici. Expozice má i proto dialektický charakter, koncentruje a rozptyluje zároveň. Je přístupná zvnějšku, využívá otevřenosti architektury, svého maxima však dosahuje v intimním dialogu.
Náročná technika Janeckého
Martin Janecký patří bezesporu k nejvýraznějším postavám současného umění. Jeho tvorba je výjimečná v globálním měřítku. Je výrazná jak citlivě vyvažovanou expresivitou, tak technickou dokonalostí. Janecký vstupuje dovnitř rozžhavené skleněné bubliny, což mu umožňuje dosahovat modelace, která by jinak nebyla možná. Této technice se odborně říká inside bubble sculpting. Její postup je extrémně náročný – vyžaduje cit pro materiál a dokonalou znalost chování skla ve vysokých teplotách. Žádá si také absolutní znalost procesu, vysokou míru imaginace a schopnost činit zásadní rozhodnutí během několika vteřin. V Janeckého pojetí je patrná „sprezzatura“ zkušeného umělce – podobně jako je elegantní a koncentrovaný jeho pohyb při vzniku díla, je takové také dílo samo. Jeho mistrovství je o to cennější, že v sobě nenese ani stopu rezignace či úlevy.
Přestože se zdá, že jak portrét, tak foukané sklo patří spíše k tradičním oblastem umělecké praxe, v pojetí Janeckého svou současnou existenci opravňují. Inovace, jež jsou zde patrné, balanc, v němž se námět a technologie scházejí, jsou výjimečným podnětem pro další uvažování. Podobně jako hluboce osobní lidský rozměr Janeckého práce.
Vzhledem k výjimečnosti projektu je během výstavy plánováno několik komentovaných prohlídek s autorem i kurátorkou: 20. listopadu a 3. prosince. Kromě toho se blíží také vydání první monografie Martina Janeckého, souborného katalogu jeho dosavadního díla doplněného přehledovými studiemi Barbory Kundračíkové, Williama Warmuse, Michaela Yonana ad. Knihu produkuje prestižní nakladatelství Kant. Její uvedení proběhne v prosinci tohoto roku v prostorách KodlContemporary.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Rozloučení s J.A.R. bylo hrubé a já jim to nikdy nezapomenu, řekl Klempíř. Mluví se o konci kapely