Auta se spalovacími motory se budou prodávat i po roce 2035: Evropská komise zmírnila zákaz

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Evropská komise zmírnila plán na zákaz prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035.

  • Návrh požaduje snížení CO2 u nových aut o 90 %.

  • Původní návrh počítal se snížením o 100 %.

Více
ČTK
ČTK
  • Akt. 16. pro 2025, 18:31
  • • 16. pro 2025, 17:26

  • Evropská komise zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh, se kterým v úterý zástupci EK seznámili novináře, požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o 90 procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o 100 procent, jak bylo původně plánováno.

    Určitá nová auta se spalovacími motory se tak po tlaku automobilek budou moci i nadále prodávat, konkrétně plug-in hybridy či auta s prodlužovačem dojezdu REX, což jsou elektromobily, které mají malý spalovací motor pro dobíjení baterie.

    ČTĚTE TAKÉ: Evropa z Ruska dál dováží uran do jaderných elektráren. Byznys za miliardy sankce nepostihují

    Komise v úterý představila celý balík podpory pro automobilový průmysl, který obsahuje několik návrhů. „Automobilový průmysl je již desítky let klíčovým odvětvím evropského průmyslu, zajišťuje miliony pracovních míst a je hnací silou technologických inovací. S tím, jak se svět mění, prochází automobilový průmysl transformací díky novým technologiím a novým hráčům,“ uvedla Komise.

    Úterní krok podle EK nadále vysílá silný signál trhu s vozidly s nulovými emisemi, zároveň prý ale poskytuje odvětví větší flexibilitu při dosahování cílů v oblasti CO2 a podporuje vozidla a baterie vyrobené v Evropské unii. Unijní exekutiva rovněž navrhuje určitá zjednodušení v oblasti automobilového průmyslu, která by měla ušetřit přibližně 706 milionů eur ročně a snížit byrokracii a administrativní zátěž.

    „Inovace. Čistá mobilita. Konkurenceschopnost. To byly letos hlavní priority v našich intenzivních dialozích s automobilovým sektorem, organizacemi občanské společnosti a dalšími stranami,“ uvedla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Úterní balíček opatření by podle ní měl vyjít vstříc všem těmto skupinám.

    Bednárik: Zrušme to celé

    Později odpoledne se k rozhodnutí EK vyjádřil ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Ten považuje návrh Evropské komise na zmírnění zákazu prodeje automobilů se spalovacím motorem za nedostatečný. Podle něj by bylo vhodné opatření, které má v Evropské unii začít platit od roku 2035, zcela zrušit. Evropský automobilový průmysl je už nyní příliš zatížen regulacemi, uvedl ministr v tiskové zprávě.

    „Nepodporuji, stejně jako celá naše vláda, zákaz výroby nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035. Domnívám se proto, že by bylo nejlepší celý zákaz spalovacích motorů zcela zrušit, nikoliv jej pouze kosmeticky omezit, jak navrhuje Evropská komise,“ uvedl v tiskové zprávě.

    MOHLO VÁM UNIKNOUT: Zájem o brigády před Vánoci roste, firmy jich ale nabízejí méně. Kde se dá ještě uspět?