Vyspělý rodinný elektromobil i normální auto pod půl milionu. Kia Ceed se rozdvojila


Kia se v Evropě loučí s érou modelu Ceed, který byl pro značku dlouhá léta klíčovým zástupcem nižší střední třídy. Místo jedné univerzální odpovědi teď přichází řešení dvě – čistě elektrická Kia EV4 a spalovací Kia K4, která chce oslovit pragmatiky cenou, prostorem i jednoduchostí. A i když stojí ve stejném segmentu, míří na dva naprosto rozdílné typy zákazníků.

Právě Ceed byl tím autem, které před dvaceti lety definitivně zbořilo špatné mínění zákazníků o korejských vozech. Byl jednoduchý, praktický, levný a k tomu nabízel v té době bezkonkurenčně dlouhou záruku. Po třech úspěšných generacích hatchbacku i kombíku už však nastal jeho čas odejít do důchodu a přenechat místo budoucím generacím.

K TÉMATU: Zákaz spalovacích motorů se ruší. Brusel ustoupil, úlevu však nečekejte

Tou není jeden, ale hned dva zbrusu nové modely nižší střední třídy. EV4 pro ty, kteří už mají (nebo chtějí) elektrickou budoucnost, a K4 pro ty, kteří chtějí „normální“ auto za normální peníze. EV4 je záměrně postavena jako elektromobil pro rodiny, které žijí hlavně ve městě a okolí, mají kde nabíjet a typicky nejezdí každý týden stovky kilometrů v kuse. V tomhle scénáři funguje skvěle i jako jediné auto do rodiny.

Je tiché, pohodlné, s nízkými provozními náklady a obejde se bez častých nabíjecích zastávek. Navíc přichází, stejně jako kdysi Ceed, ve dvou karoseriích. Na výběr je mezi hatchbackem vyráběným v Žilině přímo na míru evropským zákazníkům, nebo stylovějším fastbackem s protáhlou zádí, ovšem vyráběným v Koreji. Rozdíly mezi oběma karoseriemi jsou však minimální.

Hatchback má tvrdší podvozek, zatímco fastback o něco měkčí, a drobné odlišnosti jsou i v prvcích výbavy. Že jde v obou případech o rodinná auta, dokazuje i délka 4 430 milimetrů u hatchbacku a 4 730 milimetrů u fastbacku nebo také objem zavazadlového prostoru. Kratší karoserie totiž pojme 435 litrů nákladu, zatímco ta delší dokonce 490 litrů.

Kolem milionu i s bohatou výbavou

Technicky sází EV4 na dvě baterie 58,3 kWh a 81,4 kWh, rychlé nabíjení z deseti na 80 % zhruba kolem půl hodiny a dojezd až 625 kilometrů (hatchback) / 633 kilometrů (fastback) dle WLTP. Výbavově je potom nabídka rozdělená na Air, Earth a GT-Line, přičemž fastback se nabízí jen jako Earth a GT-Line.

Nicméně už v základu Kia zmiňuje Full LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel, bezklíčový vstup Smart Key a startovací tlačítko, 17palcové hliníkové disky, dvouzónovou automatickou klimatizaci, 12,3palcový displej, zadní parkovací kameru, přední a zadní parkovací senzory nebo 11kW palubní nabíječku. To všechno za cenu od 939 980 Kč.

To se ale bavíme o hatchbacku, u fastbacku je základem výbava Earth s cenou od 1 054 980 Kč. Pochlubit se může například výsuvnými klikami dveří, bezdrátovou dobíječkou telefonů, elektrochromatickým zpětným zrcátkem, vyhřívanými předními i zadními sedadly a také vyhřívaným volantem, elektricky ovládaným víkem pátých dveří nebo třeba tepelným čerpadlem.

Větší, prostornější, ale stále cenově dostupná

Zatímco elektrická EV4 je pro Kiu v segmentu C úplnou novinkou, K4 vyráběná v Mexiku je de facto přímým nástupcem už několikrát zmíněného Ceedu. Pohání ji totiž čistě spalovací motory, které jsou k mání jak s manuální, tak i automatickou převodovkou, nabízí se v klasické karoserii a ještě k tomu za velmi příznivou cenu. Podobně jako u Ceedu by tak mělo jít o jediné auto do rodiny, které zároveň zvládne městskou džungli i dlouhé trasy na dovolenou.

Na délku nová Kia K4 měří 4 440 milimetrů, což je o rovných třináct centimetrů více než v případě původního Ceedu hatchback. Je také o pět centimetrů širší, má o sedm centimetrů delší rozvor a nafoukl se i zavazadlový prostor, a to z 395 na 438 litrů. Nutno ale podotknout, že novinka už se nebude nabízet ve dvou karoseriích podobně jako Ceed, ale zůstane dostupná jen jako hatchback.

Motorová nabídka pro Česko pak stojí na přeplňovaném litru 1.0 T-GDI (85 kW) se šestistupňovým manuálem, stejném motoru ve verzi mild-hybrid se sedmistupňovým automatem a dále na čtyřválci 1.6 T-GDI (110 kW) taktéž s automatem. K dispozici je však i silnější 1.6 T-GDI naladěný na 132 kW, který se pojí s vyššími výbavami. Diesel nebo pohon všech čtyř v ceníku nenajdete.

Tříválec, čtyřválec, automat i manuál

To, co tam ale najdete, jsou lidové ceny. Díky akčnímu zvýhodnění teď nová Kia K4 začíná na ceně od 489 980 Kč, a to s motorem 1.0 T-GDI (85 kW), manuálem a ve výbavě Comfort. Automat s mild-hybridem vychází na minimálně 554 980 Kč a 1.6 T-GDI 110 kW na 594 980 Kč. Kdo chce víc, musí si připlatit za výbavu SPIN, Exclusive, TOP nebo za vrcholnou GT-Line, která začíná na 719 980 Kč s litrovým mild-hybridem.

Kia navíc u K4 tradičně staví i na tom, že už základ není žádné „holátko“. V ceníku jsou mezi standardními prvky například bezklíčový přístup, integrovaná navigace s velkým displejem a couvací kamerou, parkovací senzory, tempomat či LED světla. Vyšší výbavy přidávají dvouzónovou automatickou klimatizaci, vyhřívání, digitální přístrojový štít nebo rozšířené asistenční systémy. Výbavy TOP a GT-Line pak posouvají auto do téměř prémiového segmentu.

Pro dvě odlišné skupiny zákazníků

Kia se tedy po odchodu poslední generace Ceedu nerozhodla pro „nový Ceed“, ale rozdělila ho na dvě zcela odlišná auta. EV4 je tu pro rodiny, které chtějí elektriku, jezdí primárně kratší a střední trasy a ocení ticho, plynulost a provozní jednoduchost – ať už jako jediné nebo druhé auto do domácnosti. K4 je naopak pro ty, kdo chtějí co nejvíc prostoru a výbavy za co nejméně peněz, jezdí i mimo město, nechtějí měnit návyky kvůli nabíjení a pořád chtějí „normální“ benzinový hatchback s velkým kufrem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pozor na sváteční řidiče, varuje expert před nehodami na horách. Čeho se vyvarovat?