Ford zastaví výrobu současného Mondea ve Valencii už v březnu příštího roku. Není se čemu divit, prodeje jsou nicotné. O modelu, který by ho zastoupil, však nejsou žádné spolehlivé informace. Nyní to vypadá, že se možná dočkáme překvapení v podobě klasicky tvarovaného modelu namísto uvažovaného SUV.
Sedany střední třídy mainstreamových značek mají své dny slávy podle všeho sečtené. Jakžtakž se daří Škodě Superb, Volkswagenu Passat či Mazdě 6, jakkoliv jsou jejich registrace jen stínem dob, kdy byly frontmany svých značek. Kromě nich jsou zde modely, které nelze označit jinak než obchodní fiasko. Patří mezi ně zejména Ford Mondeo. Poslední globální generace se minimálně v Evropě vůbec neujala, v Evropě měla navíc tříletý skluz. Co bude se slavným jménem dál?
Podle skic se zdá, že by Mondeo mohlo být něčím na způsob vozu typu shooting break. Zdroj: autoevolution.com
Podle skic se zdá, že by Mondeo mohlo být něčím na způsob vozu typu shooting break. Zdroj: autoevolution.com
Hluboký propad
Zatímco ještě před deseti lety se pro Mondeo rozhodlo ročně více než 100 000 zákazníků, loni to bylo pouhých 21 222 kupujících. Ford tvrdí, že v celé Evropě poklesl zájem o klasické modely střední třídy od roku 2010 až o 80 %. Přijít tedy s další generací by byla doslova sebevražda. Proto mnozí očekávali, že Mondeo se přetransformuje na mnohem populárnější crossover. Tyto spekulace Ford jen posílil, když v dubnu na autosalonu v Šanghaji představil Ford Evos – velmi pohledný crossover střední třídy.
Původně to vypadalo, že novým Mondeem by mohl být letos představený crossover Ford Evos. Zdroj: FORD
Původně to vypadalo, že novým Mondeem by mohl být letos představený crossover Ford Evos. Zdroj: FORD
Že by přece?
Šokem však bylo, že automobilka zároveň dodala, že Evos je a také bude výhradně čínskou „záležitostí“ a že v Evropě ani v USA se ho zákazníci nedočkají. Zároveň však nevyloučil možnost, že přijde s podobně koncipovaným modelem s jiným jménem. A tuto strategii, která však nedává velkou logiku, potvrzují špionážní snímky tajného zamaskovaného Fordu, který má proporce střední třídy, ale rozhodně není crossoverem. A navíc se v Číně na sociálních sítích objevily skici sportovně „ušitého“ sedanu s komentářem, že jde o nástupce Mondea.
S Evosem má ale skica společný snad jen tvar masky, silueta připomíná spíše běžný liftback, jako by se chtěl Ford inspirovat cestou Peugeotu 508, který se změnil z klasického sedanu na čtyřdveřové kupé a shooting brake. Z obrázků těžko odhadnout, jestli bude mít novinka zvýšený podvozek, jisté paralely s crossovery by ale chybět nemusely. Tak totiž velí současná móda. Uvidíme, jestli takový recept na zákazníky spolu s novým označením zabere. Ford by to v Evropě nepochybně potřeboval. K trhákům totiž vozy s modrým oválem už dávno nepatří.
Pravděpodobnou nepřítomnost klasicky stylizovaného nového Mondea na evropských silnicích nicméně nepřímo potvrdil mluvčí českého zastoupení značky, Petr Burián: „Ačkoli obvykle nekomentujeme spekulace o budoucích produktech, můžeme potvrdit, že tento vůz, který byl viděn při testování na evropských silnicích, nebude k dispozici evropským zákazníkům. Další podrobnosti o tomto vozidle budou k dispozici ve vhodnou dobu."
Konečně sexy elektrika. Ford Mustang Mach-E peláší jako divý, ale uvnitř je ticho
Pedál až na podlaze a k němu totální ticho. To je něco, co by si nikdo ještě před pár lety ve spojení se jménem Ford Mustang nepředstavil. Ale teď je to tady, díky modelu Mach-E. Jasně, není to klasický plnokrevník, na kterého jsme zvyklí a technicky s ním ani nemá nic společného, ale má svoje pozitiva.