Babí léto neřeklo poslední slovo. Nastala nová fáze, mlhy a mrazíky vystřídá oteplení
Konečně sexy elektrika. Ford Mustang Mach-E peláší jako divý, ale uvnitř je ticho Zdroj: Bart Běhal
Pedál až na podlaze a k němu totální ticho. To je něco, co by si nikdo ještě před pár lety ve spojení se jménem Ford Mustang nepředstavil. Ale teď je to tady, díky modelu Mach-E. Jasně, není to klasický plnokrevník, na kterého jsme zvyklí a technicky s ním ani nemá nic společného, ale má svoje pozitiva.
Proč přišel Ford s přenesením jména ikonického sporťáku na elektrické SUV, je celkem jasné. Elektromobily zatím netáhnou tak, jak by si ti, kdo je protlačují, asi přáli. Takže proč nepředělat vůz, který patří v automobilové historii mezi ty nejslavnější, na elektromobil? Může zaujmout a díky logu mustanga oslovit mnoho dalších klientů.
Nebude to asi taková bomba, jako když první Mustang vstupoval v roce 1964 na trh. Tehdy se zrodila legenda. Od startu výroby epického sporťáku uplynulo téměř šedesát let. Z tohoto vozu se přitom prakticky přes noc stala ikona. Rok 2021 přinesl do řady slavných mustangů něco revolučního.
Majitelé či obdivovatelé tohoto amerického vozu byli zvyklí na ledacos, ale až na nešťastná 70. a 80. léta šlo u mustangu většinou o jednoduché počty. Dvoje dveře a osm válců.
Tentokrát přijíždí elektrické SUV, které si ale některé rysy amerického pony caru ponechává. Vepředu sice logicky chybí chladič, ale o to výrazněji se na masce vyjímá tradiční koňské logo, usazené mezi dlouhé, agresivně vyhlížející světlomety.
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
I přes délku 4713 milimetrů a šířku lehce přes dva metry působí tahle elektrika hodně dynamicky. Designéři nic neodflákli, asi tušili, že očekávání od modelu Mach-E bude hodně velké. Kromě přední části se normálnímu mustangu podobá i ta zadní, znovu především díky světlometům. Jde zkrátka o mustang budoucnosti.
Nejvíce tak k zamyšlení nutí způsob, jakým v automobilce vyřešili otvírání dveří. Kliky nehledejte, dovnitř se dostanete pomocí tlačítka, které po stlačení dveře otevře. Řidič a spolujezdec si ještě mohou pomoci zvláštním výstupkem, jakýmsi madlem. Tohle celé je extraordinérní a možná i tak trochu zbytečné, ale vlastně to sem i celkem sedí.
Interiér vozu tak nějak připomíná devadesátkové filmy o budoucnosti. Je třeba přijmout fakt, že neuvidíte ani budíky, a milovníci tlačítek aby si sebou snad radši nějaké přinesli. Tady najdou všehovšudy čtyři. Tenhle fakt je třeba přijmout, pak můžeme začít hodnotit.
Na klasické přístroje tedy zapomeňme, nahradila je obdélníková obrazovka. Nevelká, ale příjemně funkční a přehledná. Zvyknete si vlastně celkem rychle. A zbytek je na obřím multimediálním systému v palubní desce. Tam je úplně všechno, snad až na volič převodovky, blinkr či ovládání hlasitosti rádia. Uf. Tedy nic pro staromilce.
Na druhou stranu Mach-E je moderní, ale není přemodernělý. Nejde o budoucnost za každou cenu, člověk má pořád pocit, že jede v autě. Navíc značně prémiovém. Použité materiály jsou kvalitní, kabinu zdobí červené prošívání a když se podíváme na ceník, 1 801 300 Kč včetně příplatkové výbavy není vůbec špatná cena.
Za příplatek je například panoramatická střecha, která patří do sady TECHNOLOGY PLUS, vzadu je krásně vykrojená a i díky ní je kabina opticky ještě prostornější. Vpředu ani vzadu se nebude nikdo tlačit. Zavazadlový prostor má 402 litrů a nezapomeňte na místo vpředu.
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Tam, kde dříve byly vyskládané válce, teď majitel odloží například kabely na nabíjení, které mu tak nezabírají místo v kufru. K čemu se ale prostor rozhodně nehodí, jsou, ehm, únosy. Přesto je vybaven takzvaným únikovým tlačítkem. Přitom jeho objem je jen 80 litrů…
Konec legrace, pojďme se podívat na jízdní vlastnosti této 2322 kilogramů vážící čtyřkolky se dvěma elektromotory. Mach-E nabízí rovnou čtyři motorizace, ten námi testovaný měl prodloužený dojezd a baterii s kapacitou 98,7 kWh. To znamená kombinovaný výkon 258 kW a točivý moment 580 Nm.
Auto jsme přebírali na prodejně za lehkého deště a pro jistotu jsme dostali dvě varování. Tenhle mustang má sílu a klouže mu zadek. Tedy něco jako když do mustangu člověk během teenagerovských let sedl při paření populární gamesy Need for Speed Underground. A víte co? Byla to pravda.
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Mach-E opravdu měl sílu jako blázen a opravdu klouzal do zatáček. A nebylo ho třeba extrémně pobízet. Takže zábavné elektroauto, to jsou teda věci! Maximální rychlost je sice limitem zastavena na 180 km/h, ale tady zaujme spíš to kosmické zrychlení. Z 0 na 100 km/h sice Ford podle dat vystřelí za 5,8 vteřiny, ale kopanec, jaký při tom dostanete, se s benzinovým či naftovým vozem nedá srovnat. Slušně drží také v zatáčkách, i když občas je třeba ho krotit.
Jen ten zvuk. Člověk je zvyklý, že čím větší dělá auto rachot, tím rychleji jede. To je u mustangu matoucí. Peláší jako divý, to se mu nedá vzít, ale ve voze je naprosté ticho. Zvláštní pocit. A to i díky kvalitnímu odhlučnění. Slušná byla i spotřeba, Ford uvádí průměr 18,7 kWh a nelže. Ani dojezd 540 kilometrů není zase tak daleko od pravdy.
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Dá se tedy s klidem říct, že tohle se ve Fordu povedlo. Audi e-tron, to je kosmická raketa jen pro vyvolené. Tesla je klasika, ale nedá se nic dělat, sexy prostě není. Mach-E ale dobře vypadá a neméně dobře jede.
Však ne nadarmo jen zcela nedávno vyhrál UK Motor Awards za nejlepší auto roku.
Servisní interval pro vůz je 2 roky nebo 30 tisíc najetých kilometrů. Dvouletá je také záruka na lak, 12 let pak činí záruka na prorezavění. Co se týká vysokonapěťového akumulátoru a jeho součástí, tam je záruka 8 let či 160 tisíc kilometrů. Cena servisní prohlídky činí 5101 Kč včetně DPH. Díky menší náročnosti jsou servisní prohlídky u Fordu levnější než pro vozy s konvenčním pohonem.
Dle informací automobilky je globálně o vozy velký zájem, nicméně výroba je postižena nedostatkem polovodičů, což aktuálně ovlivňuje dostupnost vozů. Dodání vozu Mustang Mach-E aktuálně může trvat okolo šesti měsíců. Situace se mění doslova každým dnem. Tady se ještě podívejme na konkurenci.
V autě slouží k obsluze obří tablet, ale prvky na něm jsou stejné jako v infotainmentu aktuálních fordů. Je to dobře ovladatelné, stačí si celý systém trochu osahat. Mění se samozřejmě pár věcí, na které jsme zvyklí. Třeba způsoby jízdy. Tradiční „eko-komfort-sport“, jak jsme zvyklí z běžných vozů, se tady mění na „unbridled-whisper-active“. Co to znamená vám mustang obratem sám vysvětlí. Můžete si také dodat zvuk pohonu, či aktivovat režim sluhy.
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal
Ford Mustang Mach-E Zdroj: Bart Běhal