Pražský dopravní podnik (DPP) může postavit trasu metra D z Pankráce do Písnice. Ministerstvo dopravy zamítlo odvolání odpůrců stavby proti vydání stavebního povolení, které je tak nyní pravomocné. Proti rozhodnutí se již nelze odvolat. „Po uplynutí patnáctidenní lhůty na doručení veřejné vyhlášky tak zahájení stavby již nic nebrání,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Stavba by podle něj mohla být slavnostně zahájena letos v dubnu.
Investorem stavby je DPP, který má již všechna potřebná povolení a vybral dodavatele stavby. Jako první vznikne část trasy z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun. Poté bude stavba pokračovat do Depa Písnice a v budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru.
Pražané by se mohli dočkat nového metra O. Podívejte se, odkud kam vás sveze
Ačkoliv Praha zatím nemá ani jedinou stanici metra D, o kterém se mluví už roky, současné vedení města přišlo s ambiciózním plánem na novou linku. Má jí být tzv. Óčko neboli nové metro O. Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) jde o jakýsi plán do budoucna, který ukazuje, jak by se měla řešit stále narůstající doprava ve městě. Metro O by mělo propojit všechny stávající linky i klíčové vlakové uzly a pomoci Středočechům i okrajovým částem Prahy, které se rychle rozrůstají. Se stavbou by se mohlo začít v roce 2033.
„Metro D je jedna z nejvýznamnějších investic v Praze i České republice. Na přestupní stanici Pankrác C a D bude obrat více než 120 000 cestujících denně. Praha potřebuje další linky metra, aby se mohla rozvíjet a dobře fungovat,“ řekl Scheinherr.
DPP letos v lednu dokončil geologický průzkum, který na Pankráci prováděl na čtyřech místech. Na dvou skončil v srpnu 2020 a na zbylých dvou letos. Všechny stavby vytvořené při průzkumu budou v budoucnu využity. Nyní je tak například vyhloubena část, která bude sloužit jako přestup mezi linkami C a D a využity budou i další stavby. Náklady na průzkum byly zhruba 1,82 miliardy korun.
Problémů byla celá řada
Příprava stavby se potýkala s řadou problémů. Město se muselo dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. Sdružení Pankrácká společnost podalo proti stavbě několik stížností, mj. obvinilo magistrát ze systémové podjatosti, což ministerstvo následně zamítlo. Od stejných stěžovatelů řešilo i stížnost proti vydání stavebního povolení. Antimonopolní úřad se pak zabýval také stížností na tendr, ve kterém DPP vybíral zhotovitele stavby. Také tato stížnost byla zamítnuta.
Pro letošní rok vyčlenilo hlavní město ve svém rozpočtu na stavbu metra více než čtyři miliardy korun. Podle dřívějších vyjádření představitelů Prahy bude magistrát stavbu platit jak ze svého rozpočtu, tak o financování prostřednictvím úvěru jedná s Evropskou investiční bankou (EIB). Zároveň bude apelovat na vládu, aby se stavbou pomohla.