Pražané by se mohli dočkat nového metra O. Podívejte se, odkud kam vás sveze

Ačkoliv Praha zatím nemá ani jedinou stanici metra D, o kterém se mluví už roky, současné vedení města přišlo s ambiciózním plánem na novou linku. Má jí být tzv. Óčko neboli nové metro O. Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) jde o jakýsi plán do budoucna, který ukazuje, jak by se měla řešit stále narůstající doprava ve městě. Metro O by mělo propojit všechny stávající linky i klíčové vlakové uzly a pomoci Středočechům i okrajovým částem Prahy, které se rychle rozrůstají. Se stavbou by se mohlo začít v roce 2033.

„Během dalších let stoupne počet obyvatel Prahy o několik set tisíc a do města bude proudit mnohem více návštěvníků. Bez nové páteřní linky veřejné dopravy by se Praha zadusila,“ uvedl náměstek Scheinherr, podle kterého ulice nejsou nafukovací a o moc víc aut nebo autobusů se do nich nevejde.

„Chci město, kde se všem bude dobře žít, i když nás tady bude třeba o tři sta nebo čtyři sta tisíc víc. Chci město, kde se lidé rychle a pohodlně dostanou, kam potřebují. Proto je nutné dodatečné dopravní kapacity dostat pod zem. Včetně veřejné dopravy. Ta potřebuje novou tepnu, která nezahltí ulice. Odpovědí je právě okružní metro, Óčko. Když ho dnes nezačneme plánovat, město se v budoucnosti zadusí,“ zdůraznil.

Nová a v pořadí už pátá linka pražského metra by měla vytvořit osm nových přestupů napříč současnými linkami. Přestupními stanicemi by se tak v budoucnu mohly stát zastávky Dejvická, Anděl, Smíchovské nádraží, Olbrachtova, Budějovická, Želivského, Vysočanská a Prosek.

Podle prvotního návrhu by linka měla měřit asi 36 kilometrů a bylo by na ní 23 stanic. Prvně budovaná část mezi Podbabou a Čakovicemi, která je na mapě naznačená oranžovou nepřerušovanou linií, by měla 26 kilometrů s 18 stanicemi.

Linka by měla především pomoci přetíženým autobusům a tramvajím a obyvatelům z okrajových částí metropole, které se dnes velmi rychle rozrůstají a nebude tomu jinak ani v budoucnu.

„Už při současné poptávce by linka metra přepravila v nejvytíženějších úsecích mezi Smíchovem a Budějovickou okolo 150 tisíc cestujících denně,“ vysvětloval náměstek Scheinherr v polovině února na představování záměru. Dodal, že v budoucnu by to mohl být i dvojnásobek.

Každý Středočech bez auta je výhra

Celá linka by měla být zabudována do systému dopravního propojení se Středočeským krajem. Právě cestování Středočechů do Prahy je jedním ze zásadních problémů, který se zatím nepodařilo vyřešit. P+R parkoviště kapacitně nestačí, nejsou na příhodných místech a není jich dostatek. Lepší propojení vlaků a nového metra spolu s novými parkovišti na konci metropole by městu podle Scheinherra pomohlo.

PÁTÁ OKRUŽNÍ LINKA PRAŽSKÉHO METRA: ÓČKO Tohle bude trochu delší čtení, tak si pojďme na úvod uvést pár základních...

Posted by Adam Scheinherr on Thursday, February 10, 2022

„Stát připravuje novu trať do Kladna a na letiště a nové vysokorychlostní tratě. Začínají také čím dál lépe fungovat příměstské železnice, které na Óčko v několika uzlech napojíme. Díky tomu lidé ze Středních Čech budou moci svá auta, kterými zahlcují Prahu, nechat doma a použít pohodlné a hustější pražské metro. Každé auto, které zůstane ve Středních Čechách, je pro Pražany výhra,“ vysvětloval pražský náměstek pro dopravu na svém Facebooku.

V současné době jde podle něj především o vytvoření studie proveditelnosti a navržení toho, zda vůbec a kudy přesně může linka vést. Její část by podle Scheinherra mohla vést i po povrchu, podobně jako je tomu v mnoha dalších evropských městech. „Skládáme dohromady pracovní skupinu, která bude pracovat na podkladech ke studii proveditelnosti,“ řekl CNN Prima NEWS náměstek. Záměr vytvořit studii chce schválit rada města ještě před komunálními volbami.

Je to náš nápad, zní z ODS

Současná opozice z řad ODS a ANO vizi Prahy sobě chválí. Zároveň ale upozorňuje, že jde o nápad, který už kdysi měli politici z ODS a také počítali s propojením koncových stanic metra. O okružním metru spojujícím stanice napříč linkami v historii skutečně už mluvila ODS za éry primátora Pavla Béma. Tehdy se vžil název tzv. Metro E.

„Jako konstruktivní opozice kolegu chválíme. Oprášil studie z dob, kdy Prahu řídili primátoři za ODS, kteří s vybudováním prstence metra počítali. Například pro propojení konečných stanic v Motole (metro A) a na Zličíně (metro B) jsme už v minulosti vytvořili územní rezervy, stejně jako na výstavbu metra ze Stodůlek směrem na Ořech,“ uvedla pro CNN Prima NEWS pražská zastupitelka a starostka Prahy 2 Alexandra Udženija.

Scheinherr a spol. by se ale podle ní i podle kolegů z ANO měli více věnovat palčivým problémům, které Pražany trápí nyní. „Je to hezká, byť velice nákladná vize pro rozvoj veřejné dopravy v Praze, kterou podporujeme. Nicméně bych poradila kolegovi Scheinherrovi, aby se více soustředil na dopravní záležitosti, které trápí Pražany právě teď a nesliboval jim vzdušné zámky. Naprostá priorita je dostaveni okruhu a výstavba metra D,“ doplnila bývalá první místopředsedkyně strany.

Ani jí ale vize metra O nepřijde jako špatný nápad. Lze tak očekávat, že v případě změny volební reprezentace ve městě by tento projekt mohl nalézt podporu napříč politickým spektrem.

Tagy: