Firma Inženýring dopravních staveb (IDS) žaluje pražský dopravní podnik (DPP) o 373 milionů korun za přípravu stavby metra D. Také se předžalobní výzvou domáhá ještě 20 milionů za práce na samotné stavbě, uvedl web iDNES.cz. IDS hrozí, že pokud DPP nezaplatí 20 milionů obratem, tak odstoupí od smlouvy, načež by stavba metra musela být zastavena. Společnost totiž na stavbě zajišťuje technický dozor, který je nepostradatelný. Primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha sobě) řekl, že firma se snaží město vydírat a získat víc peněz, než jí náleží, navíc jde podle něj o předvolební boj. Pro technický dozor má pro případ odchodu IDS zajištěnu náhradu, a stavba tak není ohrožena.
Žalobu o stovky milionů podal IDS na Obvodní soud pro Prahu 9. „Peníze žádáme za technický dozor investora, který jsme na stavbě dělali, inženýrsko-geologické průzkumy, za organizaci výběrových řízení, získání prodloužení stavebního povolení a další činnosti, které jsme podle platné smlouvy s dopravním podnikem provedli, vyfakturovali a které dodnes nemáme zaplacené,“ řekl webu iDnes.cz ředitel IDS Michal Lec.
V Praze energie, jinde je ČSSD ve špatném stavu. Hlavní je vyřešit dluh, ví Šmarda
Předseda sociální demokracie Michal Šmarda cítí před komunálními volbami velkou energii z pražské kandidátky, kterou s ČSSD pod vedením někdejší disidentky a bývalé ombudsmanky Anny Šabatové vytvořila se Zelenými, Budoucností a Idealisty. V hlavním městě by si přál úspěch v magistrátních volbách i v jednotlivých městských částech.
Zároveň firma tvrdí, že od zahájení stavby metra D letos na jaře fakturuje další miliony korun za práce na stavbě, které DPP ještě neuhradil. „Jde o částku zhruba 20 milionů korun, které vyzýváme dopravní podnik v předžalobní výzvě uhradit. Jinak odstoupíme od smlouvy a stavba metra by se musela zastavit, protože bez technického dozoru ji nelze provádět. Zároveň by firmám, které na stavbě pracují, vznikly škody,“ uvedl Lec.
Scheinherr: Chlebodárci IDS jsou z koalice Spolu
Scheinherr řekl, že IDS se pokouší město vydírat, aby od DPP dostala více peněz, než kolik jí podle odborných posudků náleží. „Máme připravené stanovisko advokátní kanceláře, že i kdyby IDS odešla, tak jsme připraveni je nahradit někým jiným, a to okamžitě. Takže stavba metra D v žádném případě není ohrožena,“ řekl Scheinherr. Firma podle něj pak má s DPP uzavřenu pro něj nevýhodnou smlouvu, kterou navíc neplní. Ve smlouvě navíc chybí například konkrétní termíny plnění, uvedl.
Podle Scheinherra jde pouze o předvolební kampaň. „IDS má zlatou žílu ve staré smlouvě z 18. ledna 2010 uzavřené za ODS, která pokračovala i za (vlády) ANO. My jsme jim začali utahovat kohoutky, takže bojují, aby jejich chlebodárci ze Spolu mohli kohoutky zase otevřít, proto vytáhla tuto předvolební pseudokauzu,“ řekl Scheinherr. Předžalobní výzvu podle něj společnost neposlala a on o žádné neví.
DPP na možné problémy upozornil už na jaře letošního roku. „DPP má všechna potřebná pravomocná povolení, zhotovitelé i samotná společnost Inženýring dopravních staveb, a. s., (IDS) si převzali výzvy k zahájení stavby. Stavba metra D by byla ohrožena, pouze pokud by IDS chtěl od smlouvy s DPP na technický dozor investora sám odstoupit. DPP totiž o takovém kroku aktuálně neuvažuje,“ uvedl podnik.
Inženýring dopravních staveb se na stavbě nového metra podílel zajištěním stavebního povolení a geodetickými pracemi. Organizoval také výběr dodavatelů. DPP smlouvu s IDS podepsal už v roce 2010. Podle kontraktu měla firma obdržet 580 milionů korun za činnosti v souvislosti se stavbou metra.
DPP: Některé činnosti nebyly provedeny
DPP už dříve uvedl, že odmítl uhradit některé činnosti, které měl IDS podle smlouvy provést, ale nestalo se tak. Ve smlouvě z roku 2010 bylo podle DPP uvedeno, že firma IDS měla do tří let od podpisu zajistit pravomocné stavební povolení pro celou trasu metra D, ale k tomu došlo až po více než devíti letech a pouze pro první úsek.
Dvoumilionová Praha? Nereálné, muselo by dojít k migraci či populační bombě, míní expert
Že by se Praha v příštích letech rozrostla na dva či dokonce tři miliony obyvatel? Aktuálně nereálné. Prohlásil to ředitel sekce rozvoje města Institutu plánování a rozvoje hl. m. Praha (IPR) Jaromír Hainc na Summitu architektury a urbanismu pořádaným Sdružením pro architekturu a rozvoj (SAR). K takovému množství obyvatel by podle něj mohla Praha dojít jedině masivní migrací zvenčí, popřípadě populační explozí. Podle hlavního ředitele IPR Ondřeje Boháče je město reálně připravené pojmout přibližně 1,7 milionu obyvatel.
„DPP jako městská společnost musí jednat s péčí řádného hospodáře. Žádnému dodavateli nemůžeme proplatit odměnu za činnost či práce, které vůbec neodvedl,“ řekl letos v březnu generální ředitel DPP Petr Witowski. DPP tehdy sdělil, že pokud se IDS rozhodne od smlouvy odstoupit, podnik neprodleně v soutěži vybere nového dodavatele. Podle právní analýzy ale DPP jednostranně smlouvu ukončit nemůže. Právníci zároveň popsali, že ve smlouvě chybí jakékoliv detaily toho, jak a kdy bude DPP společnosti platit domluvené miliony korun.
Oba podniky mají napjaté vztahy už od roku 2013, kdy se firmy dostaly do sportu ohledně stavby linky A do Motola, kde IDS také dělala technický dozor. Dopravní podnik firmu IDS obviňoval, že na stavbě měla nedostatečný počet pracovníků, porušila mlčenlivost nebo zdržovala přeložky inženýrských sítí. Stavbu tak firma měla podle DPP mnohonásobně prodražit.
DPP zahájil v letošním dubnu stavbu úseku metra D z Pankráce na Olbrachtovu ulici, na který naváže úsek na Nové Dvory. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Celkové náklady by při započtení inflace měly činit předběžně 52,09 miliardy korun.