Později a výrazně dráž. Zdržování metra D bude stát Prahu miliardy

I když pražský dopravní podnik začátkem srpna znovu vybral dodavatele na stavbu druhé etapy metra D, už teď je jasné, že klíčová infrastrukturní stavba se prodraží o několik miliard korun. Na vině jsou stížnosti způsobující průtahy, které zakázku za přibližně třicet miliard prakticky uložily k ledu. Už nyní je zřejmé, že modrá linka uleví přelidněnému jihu Prahy o několik let později, než se plánovalo.

Druhá etapa metra D měla plynule navázat na aktuálně vznikající dvě stanice Pankrác a Olbrachtova. Nicméně se nepočítalo s nekončícími procesními průtahy ze strany sdružení společností Porr-Vinci-Marti (PVM), které je ze zakázky zatím nepravomocně vyloučeno. Tyto průtahy totiž harmonogram třicetimiliardové zakázky posunuly a místo plánovaného termínu v roce 2029 už dopravní podnik přiznává, že v nejlepším případě bude čtvrtá linka uvedena do provozu o dva roky později.

ČTĚTE TAKÉ: Stavba metra D se opět zpozdí. Spory firem o vítězství v tendru mohou stát Prahu miliardy

„Ani nyní není jasné, kdy vzhledem k platné legislativě bude s námi dopravní podnik moci uzavřít smlouvu a práce bude možné zahájit. Na to jsme samozřejmě připraveni, ale i kdybychom je  teoreticky zahájili už zítra, linka D se prodraží přinejmenším o náklady spojené s nutností údržby prvního úseku po jeho dokončení,“ uvádí na dotaz CNN Prima News Vladislav Beneš, tiskový mluvčí společnosti Subterra. Ta spolu se společnostmi Hochtief a Strabag staví první úsek.

Nouzové tlačítko v metru zafungovalo. Žena spadla do kolejiště, zachránili ji ostatní cestující

Do kolejiště metra spadla v sobotu před přijíždějící vlak žena, zachránili ji další cestující. Duchapřítomně totiž zmáčkli nouzové tlačítko, které vlak zastavilo, informovala ve čtvrtek policie. Ženu pak z kolejiště vytáhli hasiči, záchranáři a policisté. Následně zjistili, že byla opilá a právě kvůli tomu se do svízelné situace nejspíše dostala.

Aktuálně vznikající první úsek bude třeba po jeho dokončení udržovat, protože bez navazujících tří stanic mezi Olbrachtovou a Novými Dvory nemá smysl novou linku metra zprovozňovat, navíc veškeré technologie budou do prvního úseku instalovány až souběžně s instalací technologií v rámci úseku druhého.

Vzájemná vázanost druhého úseku na první je tedy zřejmá. Ve skutečnosti je od počátku první a druhý úsek metra D vnímán jako jeden celek a jejich dokončení bylo vždy plánováno na stejný termín. První úsek byl zahájen dříve vlastně jen proto, že v této části je stavba technicky nejsložitější  kvůli křížení linek v přestupní stanici Pankrác, a tak stavbařům zabere více času.

Úplné opakování tendru, jakkoli tato varianta není zatím na stole, pak podle odborného názoru, který má CNN Prima NEWS k dispozici, dokonce mohlo pražskou kasu vyjít na závratných sedm miliard, tedy téměř čtvrtinu ceny. Je tedy jasné, že každý den navíc stojí obyvatele hlavního města nemalé peníze.

Problematická druhá fáze

Jak přitom ukázal průzkum společnosti Ipsos ze začátku roku, skoro tři čtvrtiny Pražanů považují dostavbu metra D za naprostou prioritu a 56 % obyvatel metropole vnímá situaci kolem dopravy jako špatnou. A 73 % oslovených obyvatel města dává dostavbě „déčka“ nejvyšší prioritu z aktuálně řešených dopravních projektů v Praze. Nadpoloviční většina dotázaných by byla i pro omezení možnosti se vyjadřovat, pokud by to přispělo k rychlejšímu rozvoji infrastruktury v metropoli.

Zírání a další typy obtěžování v MHD? Kampaň Čechy rozděluje, Kalousek motiv zesměšňuje

Vulgární gesta, vědomé zírání, komentáře se sexuálním podtextem či nevyžádané doteky. S některými z podobných projevů sexuálního obtěžování ve veřejné dopravě se dle průzkumů setkala každá třetí žena a každý desátý muž v Česku. Na tuto problematiku má upozornit nová kampaň, za níž stojí Praha, dopravní podnik a nezisková organizace Konsent. Sdělení však dělí lidi na dva tábory: ty, kteří upozornění na problematiku kvitují, a ty, pro něž se jedná o „podřadné a zbytečně tlačené téma“. Mnozí některá z hesel kampaně navíc zesměšňují, k nim se řadí například exministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09).

Právě průběh výběrového řízení na druhý úsek linky metra D tento problém nejlépe ilustruje. Termín pro podání nabídek na tuto část výstavby byl stanoven na 5. prosince 2022 a své nabídky do tendru podala tři sdružení. Jedno vedené společností Subterra, druhé, v jehož čele stála společnost Strabag a také sdružení společností Porr-Vinci-Marti (PVM).

V září 2023 byla vítězem tendru vyhlášena společnost Subterra, zároveň DPP ze soutěže vyřadil konsorcium PVM. Důvodů pro odmítnutí nabídky společnosti PVM bylo několik. Harmonogram výstavby ani po revizi ze strany tohoto uchazeče neodpovídal zadávacím podmínkám a navržený postup plnění by podle DPP neumožňoval splnit předmět zakázky. Jak je u velkých tendrů v České republice obvyklé, jak PVM, tak Strabag podaly námitky proti výsledku výběrového řízení k DPP, který námitky obou neúspěšných uchazečů zamítl.

Linka metra D

Linka metra D o délce 10,6 km má vést z Písnice až na Náměstí Míru a zahrnovat 10 stanic. Jejím primárním účelem je obsloužit Pražany žijící v jižní části města a odlehčit tak dopravě z Nuselského mostu a lince metra C. Nová linka metra zásadně zlepší problematickou dopravní situaci v západní části jižního sektoru města (Krč, Lhotka, Novodvorská, Libuš atd.), kde bydlí cca 150 000 obyvatel. Ti mohou nyní jako veřejnou dopravu do centra využít pouze autobusy a na Kačerově přestup na metro C. Práce na stavbě modré trasy pražské podzemky začaly v dubnu 2021 a podle posledních zpráv by mělo být hotovo v roce 2031.

V případě konsorcia PVM však nevzbuzuje otázky jen zmíněný problematický harmonogram. V médiích se objevila informace, že dva klíčoví pracovníci konsorcia také včas nezískali potřebná oprávnění, nezbytná pro účast v tendru. V obou případech také pravděpodobně šlo o uznání oprávnění vydaného na Slovensku. Slovenské předpisy jsou totiž benevolentnější než české a je možné, že přímo v ČR by pracovníci PVM oprávnění vůbec nezískali. Existovaly také pochyby ohledně některých referenčních zakázek konsorcia PVM.

Představenstvo DPP v březnu 2024 samo vyhlášení vítěze vzalo zpět, s tím, že nabídky budou vyhodnoceny znovu. Tento krok měl za následek, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zastavil proces týkající se zrušení rozhodnutí DPP ve věci výběru vítěze výběrového řízení.

6. srpna nakonec DPP vyhlásil stejného vítěze jako původně, tedy konsorcium vedené společností Subterra. „K novým skutečnostem, které vzešly z podaných námitek si DPP, zajistil nové podklady a informace. Na základě mimořádně detailního prověřování nabídek dodavatelů a dalších expertních a právních analýz pak ve věci DPP znovu rozhodl,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

V souvislosti se zakázkou na druhou etapu „déčka“ nicméně antimonopolní úřad řeší ještě stížnost sdružení PVM proti již zmíněnému vyloučení z veřejné zakázky kvůli nesplnění zadávacích podmínek. A dokud v této věci ÚOHS pravomocně nerozhodne, věci se stejně dále nepohnou a největší pražská čtvrť bude dál obrazně stát.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Zdržení výstavby metra D o dva roky je neuvěřitelné, říká Portlík. Popsal, kdy bude hotovo

Tagy:
doprava stavba Strabag výběrové řízení metro D železniční doprava Česko Praha Dopravní podnik hl. m. Prahy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Subterra stavebnictví a nemovitosti infrastrukturní projekty