Subaru Crosstrek je autem do nepohody, které zvládá i těžký terén. Škoda příliš malého kufru

Do České republiky dorazila nová generace globálně nejprodávanějšího modelu Subaru. Novinka se přejmenovala z XV na Crosstrek a s novou vizáží se snaží zaujmout, a to zejména komfortem za volantem, elektrifikovanou pohonnou jednotkou e-Boxer a stálým pohonem všech čtyř kol. Robustní crossover z Japonska se také dočkal pokročilejších asistenčních systémů a výrazně tužší karoserie.

Nový oplastovaný hatchback na chůdách se oproti svému předchůdci liší zcela přepracovanou přední maskou, která se nese v duchu designového jazyka Dynamic x Solid. Změn v designu ale najdeme mnohem více. Crosstrek na první pohled rozeznáme podle nových předních světlometů, jinak obložených spodních lemů karoserie, mohutného zadního nárazníku a sdružených svítilen. Potenciální zákazníci se mohou těšit na rozmanitou paletu barev. Třetí generace terénního Subaru je v Evropě k dispozici v deseti odstínech karoserie, z nichž čtyři jsou zcela nové (Sun Blaze Pearl, Oasis Blue, Offshore Blue Metallic a Sapphire Blue Pearl).

K TÉMATU: Alfa Romeo Stelvio Competizione je užraný bonviván. Jezdí však kouzelně

Evoluce se odehrála také v interiéru. Ten nyní hostí vertikálně orientovaný 11,6palcový dotykový displej s nejnovější verzí infotainmentu, který podporuje bezdrátové rozhraní Apple CarPlay a Android Auto (dříve šlo mobilní telefon zrcadlit pouze přes kabel). Mezi největší novinky na palubě Crosstreku patří zcela přepracovaná přední vyhřívaná sedadla, na jejichž vývoji se podíleli japonští doktoři. Ti společně s inženýry ze Subaru vymysleli konstrukci, která lépe pohlcuje kývavý pohyb těla ze strany na stranu. Kromě toho jsou sedačky pohodlnější a anatomicky tvarované.

Subaru už dlouhá léta dbá na bezpečnost, i proto Crosstrek vybavila ještě pokročilejším asistenčním systémem EyeSight, který disponuje hned čtrnácti různými funkcemi. Má například adaptivní tempomat, asistenta udržování jízdního pruhu nebo inteligentní omezovač rychlosti a umí zabránit kolizi nebo nechtěnému vyjetí ze silnice.

A jak je na tom kompaktní crossover s praktičností? V první i druhé řadě sedadel je díky vzdušné kabině místa dostatek, takže se bez větších problémů v terénním Subaru přepraví čtyři dospělí pasažéři. Zavazadlový prostor pak nabídne spíše podprůměrných 315 litrů (výrazně menší Škoda Kamiq má 400 litrů).

Tužší karoserie i lepší podvozek

My jsme se v rámci české premiéry s japonským crossoverem svezli a můžeme konstatovat, že co novinka ztrácí v prostornosti, to dotahuje jízdními vlastnostmi a především naprosto výjimečným podvozkem. Crosstrek v tomto ohledu udělal velký mezigenerační skok a díky tužší karoserii a komfortně naladěným tlumičům je doslova lékem na rozbité okresní cesty. Odpružení skvěle filtruje nejen malé nerovnosti, ale také velké výmoly či terénní překážky v podobě kamenů nebo kořenů. A i když se jedná o Subaru s charakterem dobrodruha, špatně si nevede ani při sportovnější jízdě v zatáčkách.

Přestože má auto světlou výšku 220 milimetrů, což by mu mohl závidět kdejaký off-road, v zákrutách se jen minimálně naklání a příkladně drží jízdní stopu. Nicméně nejlépe se robustní Subaru cítí mimo zpevněné silnice, kde těží díky svému chytrému pohonu všech čtyř kol Symmetrical AWD s vylepšeným systémem X-Mode. Ten mimo jiné zlepšuje ovladatelnost vozu v náročných podmínkách jako například v písku nebo blátě. Crosstrek tak ve městě jezdí pohodlně jako Subaru Outback, řeže zatáčky jako Impreza STI a terén zdolává jako Forester. Jedná se tedy o opravdu všestranné vozidlo, které se vypořádá s jakoukoliv situací.

Hybrid a automat není za pakatel

Zatímco předchozí generace pojmenovaná XV pod kapotou nabízela základní benzinový motor 1,6i s výkonem 114 koní, díky kterému se dal „nazvedaný“ hatchback pořídit za lidové peníze, novinka spoléhá pouze na vrcholnou motorizaci s výrazně vyšší cenovkou. Jde o plochý hybridní dvoulitrový čtyřválec e-Boxer, který díky elektrickému pomocníkovi generuje 136 koňských sil. To Subaru Crosstrek propůjčuje zrychlení z nuly na 100 km/h za 10,8 sekundy a maximální rychlost 198 kilometrů za hodinu.

Nicméně hlavní výhodou elektrifikovaného ústrojí není dynamika, nýbrž úspora paliva. Elektromotor sice není dostatečně silný na to, aby svépomocí zvládl hltat desítky kilometrů, ale dokáže efektivně potlačit spotřebu benzinu při jízdě ve městě nebo v dopravních zácpách. Pro mnohé milovníky starších modelů Subaru může být také nemilou zprávou, že automobilka nedala prostor tradiční manuální převodovce, ale vsadila na bezestupňovou automatickou převodovku Lineartronic (variátor).

To jsou všechno faktory, které se podepsaly na poměrně vysoké pořizovací ceně. V základní výbavě Active lze nové Subaru Crosstrek pořídit za 880 tisíc korun. Kdo by chtěl pokročilejší systém X-Mode, větší 18palcová kola, elektricky ovládaná sedadla či více USB nabíjecích portů, musí sáhnout po verzi Comfort za cenu 955 tisíc. Vrchol nabídky pak tvoří stupeň Executive, který je obohacen o vyhřívaný volant, vestavěnou navigaci, kožená sedadla a střešní okno. Jenže v tomto případě už cenovka překračuje hranici jednoho milionu korun, konkrétně 1 020 000 Kč.

Je všestranný, ale drahý

Když to shrneme, tak nové Subaru Crosstrek přináší výraznější design, vylepšený interiér s 11,6palcovým displejem a pokročilejší bezpečnostní funkce. Vyniká robustní konstrukcí a výjimečným podvozkem, který z něho dělá naprosto všestranný vůz. Ve standardu nabízí hybridní pohon a automatickou převodovku, za což si ale Subaru nechá zaplatit. Jediným větším nedostatkem je tak menší zavazadlový prostor a vyšší cena.

Tagy: