Automobilka Ford oznámila, že na cestě k čistě elektrické budoucnosti v Evropě jí pomůže sedm elektromobilů nové generace, které se objeví do dvou let. Dva z nich přitom vyrostou na elektrické platformě spolupracujícího koncernu Volkswagen.
Ford chce do roku 2035 dosáhnout nulových emisí v rámci všech vozidel prodávaných v Evropě, jakož i uhlíkovou neutralitu v rámci evropských závodů, logistiky a dodavatelů. Tyto plány v brzké době mimo jiné podpoří sedm plně elektrických modelů.
Prvním větším evropským milníkem Fordu má být dosažení prodeje více než 600 000 elektromobilů za rok 2026. Co se týká avizovaných nových elektromobilů, k současným modelům dostupným v Evropě (Mustang Mach-E a E-Transit) se do roku 2024 přidají tři osobní a čtyři užitkové modely.
REPORTÁŽ: V Rumunsku jsme vyráběli Fordy. Jedno auto trvá tři a půl hodiny
Když mají zrovna automobilky z čeho auta vyrábět, je jejich vznik fascinujícím procesem, jehož komplexnost si běžný smrtelník dokáže stěží představit. V rumunské Craiově jsme v tamním závodu Fordu okusili, zač je strojové práce na lince loket. Pot na čele ani jinde rozhodně nechyběl.
Příští rok začne Ford v německém Kolíně vyrábět středně velký crossover s dojezdem 500 km, o rok později bude ve stejném závodě spuštěna výroba dalšího elektrického Fordu. Americká automobilka v jeho případě ale víc neprozradila. Víme však, že třetím elektromobilem do party bude elektrická verze subkompaktního crossoveru Ford Puma vyráběná v rumunské Craiově. Ta bude k dispozici od roku 2024.
Ford to myslí velmi vážně také s elektrifikací komerčních vozidel. První vlaštovkou bude dodávka Transit Custom s užitečným zatížením 1 000 kg (2023), následovat bude víceúčelový vůz Tourneo Custom (2023), menší dodávka Transit Courier (2024) a model Tourneo Courier (2024). Ford plánuje v Kolíně spustit v roce 2024 také montážní závod na baterie.
S elektromobily pomůže i konkurenční Volkswagen, který potvrdil, že svoji specializovanou platformu MEB pro elektromobily poskytne i pro druhý model od Fordu. Prvním „MEB modelem“ od Fordu bude „elektrický crossover“, VW na oplátku získá svůj derivát úspěšného fordovského pick-upu Ranger v podobě nového Amaroku.