TEST: Tesla Model Y umí „prdět“ a odolávat jaderným zbraním. Jízdně se stěží vyrovná Dacii

Elektromobily se zdaleka neprodávají tak, jak by si mnozí představovali. Přestože některé automobilky do nich investovaly miliardy, finální zájem byl často nulový, tedy až na výjimky. Málokdo z vás asi tušil, že tím vůbec nejprodávanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě, je totiž právě elektromobil – Tesla Model Y. Pro tento elektrický crossover se jen za loňský rok rozhodlo více než 1,2 milionu zákazníků. Otázkou ale zůstává, proč? Redakce proto vůz otestovala.

Tesla Model Y se poprvé představila v roce 2019 jako výrazně levnější alternativa k většímu Xku. Podobně jako Xko však trpěla řadou „dětských nemocí“, které shazovaly jinak výjimečné schopnosti tohoto revolučního elektromobilu. Problém je, že některé přetrvávají dodnes, a to i přes přeložení výroby z Šanghaje do Berlína.

K TÉMATU: Tesla Model 3 se bizarně ovládá, ale skvěle jezdí. Cenově je hluboko pod Škodou

Po pozitivních zkušenostech s modernizovanou Teslou Modelem 3 se dalo čekat, že také Ypsilon by díky evropské produkci mohlo být evropsky zpracované. Jenže to byl omyl. Po usednutí do interiéru zkoušeného vozu si okamžitě všimnete mezer mezi jednotlivými díly na palubní desce, uvolněných plastů v oblasti A-sloupků nebo třeba laciných knoflíků na sklápění sedaček, které nám po chvíli zůstaly v ruce.

Dočkat se skvělých jízdních vlastností, možná bych i nad těmito drobnými nedostatky mávnul rukou. Problém ale je, že auto jezdí stejně hrozně, jako jsou zpracované tyto detaily v interiéru. Na rozdíl od vylepšené Trojky Model Y při jízdě po nerovnostech vrže, křupe, vibruje a do toho se ještě nepříjemně natřásá. Auto zároveň není špatně odhlučněné jen od podvozku, ale i od podběhů. Stačí, aby od kola vylétl kamínek, a získáte pocit, že snad rozerval půlku karoserie. Takhle dnes nejezdí ani Dacia!

Kam se hrabe Škoda Enyaq

Tím ale drtivá většina negativních zkušeností končí, Ypsilon má totiž na rozdíl od Modelu 3 i několik výrazně šťastnějších řešení. Kupříkladu blinkry a stěrače se neovládají nesmyslně přes volant, ale starou dobrou páčkou na levé straně pod volantem. To stejné platí pro řazení, řidič nemusí směšně tahat autíčkem po displeji, k tomu je tu zase páčka na pravé straně za volantem. Ani nevíte, jak moc jsem byl za tyto páčky po testu Trojky vděčný!

Spoustu zákazníků Ypsilon přiláká na svou prostornost. Tesla ve velikosti Škody Enyaq totiž uvnitř pohodlně odveze čtveřici vyšších dospělých cestujících a v kufru potom zavazadla o celkovém objemu až 854 litrů. A to do toho nepočítám schránku pod přední kapotou, která pobere dalších 117 litrů nákladu. V neposlední řadě potěší možnost přikoupit si tažné zařízení za 36 tisíc korun, na němž můžete táhnout přívěs o hmotnosti až 1,6 tuny, v případě Enyaqu okolo 1,2 tuny.

Ve standardní výbavě pak nechybí bílá barva karoserie, 19palcová kola, černý interiér, prosklená střecha, velký středový displej s navigací, dvě bezdrátové nabíječky na telefony, propracovaná klimatizace nebo třeba elektricky ovládaná přední sedadla a všechna čtyři pak i vyhřívaná. Vedle tažného zařízení se připlácí pouze za jiné barvy karoserie, a to od 33 do 66 tisíc, za bílý interiér (33 tisíc korun), jednoduššího autopilota za sto tisíc nebo za toho vyspělejšího umožňujícího plně autonomní řízení za 200 tisíc korun. K dispozici je také wallbox za 13 150 Kč. Další funkce se pak dokupují až přímo z auta.

Prdí nahlas uvnitř i zvenku

Pokud nebudu hledět na lícování jednotlivých materiálů, působí Model Y dražší, než ve skutečnosti je. Vnitřek je jednoduchý, ale přitom prémiový. Moc se mi líbila zářivě bílá verze interiéru, kterou oblékal mnou zkoušený vůz. Stačilo však jen chvíli a hned jsem měl kvůli pásku na kalhotech černou šmouhu na sedadlech. Jediné, čeho bych se tak bál, by bylo právě rychlé znečištění.

Středový displej pak řídí de facto všechno. Volíte skrze něj intenzitu stírání stěračů, nastavujete zrcátka i volant, volíte jízdní režimy nebo dokonce sledujete údaje o jízdě. Mně však netrvalo dlouho a rychle jsem si zvykl, každopádně někomu to může chvíli trvat. Alespoň, že na ty nejdůležitější funkce jsou tu už zmíněné páčky za volantem. Drtivou většinu funkcí je pak možné ovládat také na dálku přes mobilní aplikaci. Teslu Model Y můžete takto například i odemknout, nastartovat, vytopit, můžete zatroubit, zablikat, vidíte, kde aktuálně je a můžete zapnout takzvaný Sentry Mode, který monitoruje okolí a zaznamenává případná poškození cizího zavinění.

Dokonce pak můžete skrze aplikaci i prdět nebo posádku ochránit před biologickou zbraní. Funkce nazvaná v aplikaci jako Pšouk dost přesvědčivě napodobuje okolo šesti různých tónů lidského prdu. Pokud auto stojí, prd je hlasitě slyšet zvenku, jakmile jedete, prdí uvnitř. Zvuk prdění je možné aplikovat také do blinkrů nebo třeba sedačky. Stačí tedy dát blinkr, respektive usednout do sedačky a okamžitě se ozve pšouk. Přihlouplé, ale nesmírně zábavné! Ochrana proti biologickým zbraním zase začne recirkulovat vzduch uvnitř a zamezí přisunu toho venkovního. Prý je to funkční...

Každopádně pokud si vezmete, co všechno dostanete za cenu startující na částce 1 094 900 Kč v případě základní verze s pohonem zadních kol, dojezdem až 455 kilometrů, nabíjením o rychlosti 170 kW a zrychlením z nuly na stovku za 6,9 sekundy, je to nejen mezi elektromobily, ale i běžnými auty vskutku fantastické. Ještě když Teslu Model Y koupíte na pár kliknutí a doma ji máte během dvou až tří týdnů!

Spotřeba jako u benzinového osmiválce

K dispozici je navíc i několik dalších provedení, které za příplatky minimalizují kompromisy spojené s koupí elektromobilu. Hned druhou nejlevnější variantou je totiž Long Range s pohonem zadních kol, která díky lithium-iontovému akumulátoru o využitelné kapacitě 75 kWh ujede až 600 kilometrů a stojí stále jen 1 189 900 Kč. Nabíjet přitom umí rychlostí až 250 kW a na stovku vystřelí za 5,9 sekundy.

Pro toho, kdo častěji jezdí do hor nebo po nezpevněných cestách, je tu mnou testovaná verze Long Range s pohonem všech kol za částku 1 284 900 Kč. Ta má samozřejmě díky dvěma elektromotorům lepší trakci i zrychlení (rovných pět sekund na stovku), avšak kratší dojezd. Na plnou baterku dokáže ujet maximálně 533 kilometrů. Vrcholem nabídky je potom provedení Performance taktéž s pohonem všech čtyř kol, ačkoli výkonem až 534 koní, který mu zaručí akcelerovat na stovku za pouhých 3,7 sekundy. To už však přijde na 1 408 900 Kč.

K údajům Tesly jsem byl vždy velmi skeptický, jenže potom, co jsem vyzkoušel modernizovanou Trojku, jsem zjistil, že vlastně nejsou vůbec daleko od reality. A to se mi potvrdilo i u Modelu Y Long Range s pohonem všech kol, který například na plynu působí snad ještě dynamičtěji než na papíře. Líbí se mi, že při akceleraci neprudí takovým tím drastickým kopancem, ale zrychluje plynule. Dokonce má podobný projev jako benzinové atmosférické motory. Maximální výkon není cítit okamžitě po sešlápnutí plynu, ale vrcholí až později ve vyšších otáčkách. Rozhodně se však nedá říci, že by Ypsilon bylo odspodu líné, to vůbec ne. Na semaforech si s prstem v nose podá kdejaký v sporťák.

Velkým překvapením pro mě byla i spotřeba, která při dálničních rychlostech činila 16 kWh/100 km! Díky tomu jsem byl schopen ujet čistě po dálnicích až 470 kilometrů, což je u elektromobilu s pohonem všech kol a baterií o využitelné kapacitě 75 kWh, opravdu výjimečné. Kolega Hrubis pak s tou samou Teslou byl v Chorvatsku a celou 1720kilometrovou cestu absolvoval se spotřebou 18,7 kWh/100 km, přičemž mu stačily celkově jen čtyři nabíjecí zastávky. Už jen to dokazuje, o jaký kus vepředu Tesla nad ostatními konkurenty je.

Jediné, kde to moc neplatí, jsou už zmíněné jízdní vlastnosti, pokud ale pomineme ty pazvuky a příliš tuhý podvozek, jezdí se s ní vlastně příjemně. Jakmile totiž jedete po hladkých silnicích, je tichá a stabilní. Mně osobně se moc líbila i práce s volantem, řízení je přesné a překvapivě tuhé, skoro až takové motokárové. Úplně blbě nefungují ani brzdy, i když tedy většinu času stejně budete řídit jen plynovým pedálem, protože rekuperace nejde úplně vypnout a je dost agresivní.

Tesla jako ukazatel směru

Závěrem bych řekl asi jediné. Člověk je tvor velmi přizpůsobivý, takže věřím, že si rychle zvykne i na drtivou většinu nedostatků Tesly Modelu Y. Ještě když stojí to, co stojí, je vybavená tak, jak je vybavená, je prostorná tak, jak je prostorná, dojede tam, kam dojede a nabíjí tak rychle, jak nabíjí. Zjednodušeně řečeno naprosto chápu, proč je Ypsilon nejprodávanějším autem na světě. Pokud by všechny ostatní značky začaly dělat auta jako právě Tesla, dost možná tu na silnicích bude jezdit více elektromobilů než spalovacích aut. Pro kompletní ceník včetně všech technických parametrů klikněte sem. Vedle toho srovnání s konkurenty najdete tady.

Tagy: