Novinka od Citroënu představuje zajímavý kompaktní atyp, který v sobě kloubí několik karosářských přístupů. Robustní, jednoduchou a praktickou konstrukcí může konkurovat celé plejádě modelů, jediný zásadní limit v boji o zákazníka představuje víceméně jen čtyřdveřová koncepce a s ní spojená omezení. Vyzkoušeli jsme benzinové i naftové provedení.
Citroën C4 X představuje svou netradičně dlouhou, ale ne extra vysokou karoserií ve stylu kupé-crossoverů originální auto, které by slovy zástupců automobilky rádo navázalo na úspěšný lidový typ C-Elyssé. Tento konkurent vozů jako Dacia Logan byl svého času velmi úspěšný na trzích Turecka nebo zemí severní Afriky, slušně se ale prodával i u nás. C4 X, byť o jednu a možná i dvě kategorie výš, se pro začátek s cenou vejde do půl milionu, což je dnes hodně dobré. Musíte však Citroënu nabídnou staré auto protiúčtem, jinak přijdete o výkupní bonus 50 tisíc korun.
Citron C4 X je na svoji kategorii hodně dlouhé auto. Zdroj: Michal Borský
Praktičnost s výhradou
Novinka potěší velkým výběrem pohonných variant. Automobilka se rozhodla podržet diesel pod kapotou, k mání je ve formě jednotky 1.5 BlueHDi o výkonu 130 koní. Benzin je k dostání buď jako základní motorizace s výkonem 100 koní, nebo silnější 130koňová verze 1.2 PureTech. Vrcholem je pak elektromobil o výkonu 136 koní s 50kWh baterií a udávaným dojezdem až 360 km na jedno nabití.
Opticky je celá přední část modelu C4 X shodná s o něco málo starší C4. Identický mají obě tato francouzská auta také rozvor náprav 267 centimetrů. C4 X ale přidává na délku 24 cm. Větší zadní převis se pak logicky podepsal také na velikosti prostoru pro zavazadla. Základní udávaný objem je 510 litrů, čímž C4 X překonává základní C4 o plných 130 litrů, kromě toho je vzadu více místa pro nohy.
ČTĚTE TAKÉ: André Citroën: Vizionář, který byl i reklamním mágem. Zahubila ho jeho vášeň
Kufr, respektive přístup do něj je ale také asi jedním z mála hluchých míst C4 X. Vzhledem k neobvyklé čtyřdveřové konfiguraci (podobnou měl třeba i pětidveřově se tvářící Citroën CX), je totiž přístup do zavazadlového prostoru citelně limitován, takže s nakládáním rozměrnějších předmětů může být problém, nehledě na malou výšku kufru.
Vzhledem k velké příbuznosti C4 X a výchozí C4 nepřekvapí, že je celá palubní deska v obou případech stejná. C4 X ale už rovnou přichází s novou verzí multimediálního systému, která se sem stěhuje z vlajkové lodi C5 X. To znamená desetipalcovou středovou obrazovku, pokročilé hlasové ovládání, navigaci TomTom a další vylepšení. Vysoce jsem kvitoval řadu důležitých fyzických tlačítek v čele s tradičním ručním ovládání topení.
Interiér C4 X je příjemným místem k životu. Zdroj: Se svolením společnosti Stellantis
Osvědčené motory
V rámci prezentace jsem se krátce svezl s benzinovou i naftovou verzí C4 X, v obou případech v kombinaci s automatickou osmistupňovou převodovkou a výkonem 130 k – manuální verze je k mání pouze pro základní benzinovou dvanáctistovku s výkonem 100 koní.
Jak přeplňovaný tříválec 1,2 litru, tak naftová jednapětka potěší velmi slušnou dynamikou, i když diesel je očekávatelně o něco úspornější. Při notném šlapání na plyn jsem nejel přes 6,4 litru, běžně lze ale odběr srazit pod pět litrů nafty. Ani benzinová verze ale není nadměrně „žravá,“ jen je potřeba citlivěji zacházet s plynovým pedálem, významným bonusem je o 50 tisíc korun nižší cena než u dieselu.
Pokud jde o jízdní vlastnosti, C4 X je laděna vyloženě na komfortní notu, které vychází vstříc sofistikovaný systém tlumičů s pružnými dorazy. Auto se ale nijak zásadně nehoupe a v rozumně projížděných zatáčkách neztrácí jistotu. Závodník ale C4 X rozhodně není a ani být nechce.
Přístup do obrovského kufru citelně omezuje menší vstupní otvor. Zdroj: Michal Borský
Akční dumping
Citroën C4 X začíná na českém trhu v základní výbavě Feel s motorem 1.2 PureTech (100 k) a manuální 6stupňovou převodovkou na ceně 604 tisíc korun. Aktuálně ale platí nejen sleva 59 tisíc korun, ale jak už bylo řečeno výše, o dalších 50 tisíc automobilka sníží cenu každému, kdo Citroënu odprodá svůj starý vůz. Takto lze dosáhnout až na částku 494 900 korun.
Ještě větší sleva je u elektrického modelu, který je rovněž k dostání v základní výbavě. Auto má běžně stát 1 040 000 korun, vztahuje se ale na něj sleva 100 tisíc a dalších 50 tisíc korun za odprodej starého vozu. Auto se tak dá koupit za 889 900 korun.
Kompletní ceník Citroënu C4 X včetně zaváděcí slevy, ale bez bonusu za výkup starého vozu, najdete v našem katalogu. Stačí kliknout na tento odkaz. K dispozici jsou i technické údaje, výbava a další detaily. Konkurenti se pro tento model hledají těžko, protože se crossovery s karoserií sedanu na českém trhu jinak neobjevují. Citroën C4 X je ale přiblížitelný například Toyotě Corolla Sedan, která před časem prošla faceliftem, nebo MG HS, jenž zase reprezentuje dostupné SUV. Výsledek najdete zde.