Nosný pilíř nabídky japonské automobilky patřil k průkopníkům kategorie SUV a jistý punc privilegovanosti si zachovává dodnes. Nová generace Foresteru se spoléhá na osvědčené hodnoty a zákazníci spíše než nadupaný motor ocení perfektní jízdní vlastnosti. Nebo?
Subaru je z těch automobilek, jejichž tržní potenciál nikdy neměl ambice a popravdě ani šanci atakovat přední příčky prodejních žebříčků, jeho aura ale přitahuje sice menší, avšak o to věrnější základnu zákazníků.
K TÉMATU: Subaru Crosstrek je autem do nepohody, které zvládá i těžký terén
Ti sice museli už před časem rezignovat na kultovní STi a brzy také na kupé BRZ, modely jako Outback nebo právě Forester ale nesou její prapor hrdě dál. Kvůli specifickým vlastnostem, jakými jsou motor boxer nebo stálý pohon všech kol, to má přitom v dnešní době Subaru enormně těžké a do jisté míry se to podepisuje i na Foresteru. Stále je to ale auto, které hodně vybočuje z davu a má co nabídnout.
Američan z Japonska? Odklon od směřování Subaru
Designéři se u nové generace Foresteru překvapivě odklonili od dosavadního směřování Subaru a karoserii značně zjednodušili. Ubyly extravagantní křivky, které nahradily elegantní a plynule navazující linie. Někomu může nová generace připadat poněkud „zameričtělá“, a je pravda, že na tom něco je.
Ale aby také ne - vždyť Spojené státy jsou pro Forester zdaleka největším trhem – za posledních 10 let se tam prodalo asi 16 milionů kusů. Já mám radost, že si tohle nezaměnitelné SUV ponechalo velké prosklené plochy, takže je z kabiny skvěle vidět, a to i díky tenkým A-sloupkům a vůbec prostě neztratilo svoji identitu.

Interiér je subarácká klasika: místy trochu archaický, ale naprosto funkční a velmi příjemný. Zdroj: se svolením Subaru ČR
Uvnitř Foresteru to je jako v obýváku
Uvnitř Forester převzal novou univerzální koncepci s velkým, vertikálně situovaným displejem uprostřed. Přesto je znát konzervativní přístup japonské značky, takže teplotu uvnitř, hlasitost médií či ofuk předního a zadního skla lze ovládat pomocí fyzických tlačítek, nehledě na klasické ručičky otáčkoměru a rychloměru.
Systém dotykové obrazovky je zcela evidentně vytvořen se snahou, aby se v něm řidič dokázal co nejrychleji zorientovat a na potřebný úkon vynaložil co nejméně času. Nová generace interiéru znamená také pokročilý monitoring řidiče prostřednictvím kamer v palubní desce, které výrazně vylepšují bezpečnostní asistenty (poznají, když řidič nedává pozor na jízdu), ale také komfortní funkce. Po registraci do systému (naskenování obličeje) kamery poznají, který z přihlášených uživatelů obsadil místo řidiče, a podle toho upraví nastavení – třeba polohu sedadel, zrcátek či konfiguraci klimatizace.
Ano, uřvaní asistenti všeho možného, zejména tedy akustický omezovač rychlosti, jsou k zbláznění a v Subaru se zvláště činí. Aspoň, že je jde poměrně snadno vyřadit z činnosti zkratkou v menu.
Místa je uvnitř tradičně ve všech směrech nadbytek, ale to už je opravdu nošení dříví do velkého kufru vozu. Interiér působí i z hlediska použitých materiálů nebo citu pro detail a barevné kombinace velmi příjemným dojmem.
Pořád je to Subaru
Forester šesté generace se nabízí ve čtyřech výbavách, přičemž novinkou je podobně jako u Outbacku provedení Field. Právě tohle provedení bude lákat zájemce o dobrodružněji laděné auto. Kromě designových změn má takový Forester například odolnější čalounění v interiéru. Bez ohledu na konkrétní volbu vždy dostanete hybridní pohon E-Boxer s motorem o výkonu 136 koní, což není právě mnoho. Ačkoliv se elektrický motor v převodovce snaží, na takhle velké a těžké auto je to poměrně málo. Ostatně zrychlení na 100 km/h proběhne za 12,2 s, což je paradoxně ještě docela slušné.
Na dvoulitrovém atmosférickém motoru bylo provedeno 24 úprav, pět úprav se pak týká převodovky. Elektromotor v ní uložený má 17 koní a akumulátor nabízí kapacitu 0,6 kWh. Všechny modifikace provedené na pohonu mají směřovat k větší odolnosti a pružnosti jízdy. Součástí standardní výbavy je samozřejmě pohon všech kol (nově se základním rozdělením 60/40 ve prospěch přední nápravy), automatická převodovka Lineartronic a soubor asistenčních systémů EyeSight. V terénu vypomůže tradiční systém X-Mode (nově funguje i při couvání, což je velmi užitečné) a především světlá výška podvozku, která má pro Subaru dnes už tradiční hodnotu 22 cm.
Když Foresteru odpustíte nevalnou dynamiku, která ale většinu řidičů bude trápit tak maximálně při předjíždění, bude se vám líbit. Auto je při jízdě mimořádně tiché a pohodlné, krásně zatáčí a v každé chvíli je na podvozku znát, že by zvládnul podstatně větší porci koní a rychlejší tempo. Navíc pomoc elektromotoru vám v nižších rychlostech úspěšně díky rychlým reakcím pohonu na plyn vnutí dojem, že Forester umí být dynamický. Spotřeba se dá udržet mezi 8-9 litry, horší je, že nádrž jich z emisních důvodů pobere jen 48, což nevěstí právě velký dojezd.
Obvyklou silnou stránkou Subaru je jízda terénem. Stačí aktivovat některý z terénních režimů a elektronika už si pohlídá, abyste nezůstali někde viset. Zní to jako fráze, ale u japonské značky to všechno funguje tak nějak jistěji než u konkurence. Samozřejmě veškeré tyto systémy nejsou všemocné, ale Forester si toho nechá mimo silnici líbit více než dost.
Typický vůz značky Subaru, zní hodnocení
Kdo chce kam, pomozme mu tam. Tohle rčení sedí na všechny výrobky Subaru jako ulité a není myšleno vůbec pejorativně. Jsem si absolutně jist, že takové věci jako nižší výkon nebo vyšší spotřeba tradiční zákazníky Foresteru neodradí a nových moc nepřivábí, což bude stále stačit na solidní prodejní čísla.
Objektivně je opět potřeba ocenit výborné jízdní vlastnosti na silnici i v terénu, velice kultivovaný projev nebo dotažený interiér. Slabší je opravdu jen ten pohon. Kompletní ceník nového Subaru Forester najdete tradičně pod tímto odkazem.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Riskantní manévry na Moravě. Policisté prudce brzdili, řidička zabránila nehodě, ukazují záběry