Německý test sedmnácti zimních pneumatik rozměru 215/60 R16 ukázal, že namíchání té nejlepší směsi a spojení s ideální geometrií vzorků něco stojí. Vítězi velkého srovnání jsou značky Continental, Dunlop a Goodyear. Na chvostu zůstaly Falken či Matador. Žádný trapas se však nekonal. Ani obutí od posledních jmenovaných nemusí být nutně špatnou volbou.
Už v těchto dnech se pneuservisy potí pod náporem zákazníků žádajících přezutí svých vozů na zimní pláště. Pokud se zhorší počasí, bude nutné od 1. listopadu vyjet na silnice už s přezutým autem. Řada řidičů bude dojíždět starší pneumatiky, které koupili v minulých letech, někteří se už ale poohlíží po nových. Vybrat mezi pneumatikami přitom není snadné, už jen proto, že na první pohled vypadají prakticky stejně. Jak se ale opravdu chovají, napoví každoroční test. Mezi nejlepší na světě patří ten, který pořádá německý autoklub ADAC. Ten nyní zveřejnil výsledky testu v jednom z nejčastějších rozměrů pneumatik na našich silnicích.
Odborníci z ADACu udělují každé testované pneumatice slovní i číselné hodnocení. Zdroj: se svolením ADAC
Odborníci z ADACu udělují každé testované pneumatice slovní i číselné hodnocení. Zdroj: se svolením ADAC
Gumy pro mainstream
Pod lupu se dostalo 17 nových plášťů v rozměru 215/60 R16. Ve všech případech šlo o pneumatiky s rychlostním indexem H, tedy k použití až do 210 km/h. I proto profil 215/60 R16 obouvají často malá SUV, tedy zcela odlišná auta ve srovnání s jiným častým profilem 185/60 R15, určeným zejména pro malé městské subkompakty.
Jako příklad uveďme Škodu Karoq, Fiat 500X, DS 4 či Peugeot 3008. Najdeme je však i v nižších úrovních výbav klasických aut střední třídy. Nevyhýbá se jim VW Passat, Peugeot 508, Škoda Superb, Opel Insignia, Ford Mondeo a dokonce ani některá MPV, jako jsou Ford Galaxy, VW Sharan nebo Opel Zafira. Jednoduše se jedná o velmi rozšířený rozměr pneumatiky.
Dobrou zprávou je, že tentokrát se nekonal žádný „trapas“. ADAC má v podstatě jen dobré zprávy. Ze 17 posuzovaných plášťů pouze jeden skončil s hodnocením „dostatečný“ a žádný v testu nepropadl. Rozdíly zde ovšem samozřejmě jsou.
GT Radial Winterpro2 je nejlevnější pneumatikou testu, rozhodně ne však nejhorší. Skončil ve středu pole. Zdroj: se svolením ADAC
GT Radial Winterpro2 je nejlevnější pneumatikou testu, rozhodně ne však nejhorší. Skončil ve středu pole. Zdroj: se svolením ADAC
Široký výběr, žádný tragický propadák
Zatímco Continental a Dunlop ukazují přednosti na mokré, zasněžené a zledovatělé vozovce, jejich výkon na suchu je o něco slabší. Goodyear sice také zrovna neexceluje na suchém asfaltu, ale je nedostižný na sněhu a Michelin má zase mírný náskok na suché vozovce a na ledě. A boduje také nízkým opotřebením, tedy dlouhou životností, což je tradičně silnou stránkou francouzských pneumatik. V ekonomických kritériích je však vítězem Dunlop, protože má nízké opotřebení i bezkonkurenčně nejnižší valivý odpor.
Jízdní styl řidiče je však obzvláště důležitý ve skupině 12 pneumatik s uspokojivým výsledkem. Jsou většinou levnější a nemusí být špatnou volbou, pokud se smíříte s jedním z jejich nedostatků, který je posouvá o stupínek níže. Které to jsou? Například Yokohama BluEarth*Winter V906 má rezervy na mokré vozovce a na sněhu, Bridgestone Blizzak LM005 by se měl zase zlepšit na sněhu a Kleberu Krisalp HP3 zase chybí k lepšímu hodnocení vyšší známka v suchých a mokrých disciplínách.
I takový Matador ale vykazuje velmi dobré výsledky na ledě a v životnosti. Jedinou černou ovcí testu zůstala pneumatika Cooper WM-SA2+, kterou ADAC doporučuje jen podmínečně. Stojí za tím slabé výsledky na suché vozovce, nepřesvědčivé na vodě a sněhu a ještě k tomu rychlé opotřebení. To je dosti překvapivé, protože pneumatika s vysokým opotřebením má většinou dobrou přilnavost, a tedy dobré chování na suché či zasněžené vozovce. Čínský Cooper si sice koupit můžete, ale opravdu se to nevyplatí tím spíš, že cenou nepatří ke zcela nejlevnějším. Za méně peněz dostanete vyšší kvalitu například v případě pneumatik GT Radial Winterpro2 nebo Esa+Recar WR Supergrip Pro.
Výsledky testu zimních pneumatik 215/60 R16 H
Model | Hodnocení | Známka | Cena |
---|---|---|---|
Continental WinterContact TS870 | Dobré | 2,1 | 3697 Kč |
Dunlop Winter Sport 5 | Dobré | 2,1 | 3231 Kč |
Goodyear UltraGrip Performance + | Dobré | 2,3 | 2917 Kč |
Michelin Alpin 6 | Dobré | 2,3 | 3506 Kč |
Yokohama BlueEarth*Winter V906 | Uspokojivé | 2,6 | 2304 Kč |
Bridgestone Blizzak LM005 | Uspokojivé | 2,7 | 2931 Kč |
Kleber Krisalp HP3 | Uspokojivé | 2,9 | 2438 Kč |
GT Radial Winterpro2 | Uspokojivé | 3,0 | 1867 Kč |
Sava Eskimo HP2 | Uspokojivé | 3,0 | 2072 Kč |
Vredestein Wintrac | Uspokojivé | 3,1 | 2251 Kč |
ESA+TECAR Supergrip Pro | Uspokojivé | 3,1 | 1421 Kč |
Toyotires Observe S944 | Uspokojivé | 3,1 | 2413 Kč |
Nokian Tyres WR Snowproof | Uspokojivé | 3,2 | 2971 Kč |
Uniroyal WinterExpert | Uspokojivé | 3,3 | 2570 Kč |
Matador MP93 Nordicca | Uspokojivé | 3,4 | 2204 Kč |
Falken Eurowinter | Uspokojivé | 3,5 | 2527 Kč |
Cooper_Tires WM-SA2 | Dostatečné | 3,7 | 3046 Kč |
zdroj: ADAC, zdroj cen: pneumatiky.cz