Toyota představila nejlevnější hybrid na trhu. S bonusy se vejde pod 400 tisíc
Toyota představila nejlevnější hybrid na trhu. S bonusy se vejde pod 400 tisíc
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Slavnostní zahájení výroby nové Toyoty Aygo X. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Výroba Toyoty Aygo X v továrně TMMCZ. Zdroj: Martin Lankaš
Všechny generace Toyoty Aygo i crossoveru Aygo X. Zdroj: Martin Lankaš
Toyota Aygo X Zdroj: Martin Lankaš
Toyota Aygo X Zdroj: Martin Lankaš
Toyota Aygo X Zdroj: Martin Lankaš
Toyota Aygo X Zdroj: Martin Lankaš
Toyota Aygo X Zdroj: Martin Lankaš
Toyota Aygo X Zdroj: Martin Lankaš
Toyota Aygo X Zdroj: Martin Lankaš
Toyota Aygo X Zdroj: Martin Lankaš
Toyota Aygo X Zdroj: Martin Lankaš
Toyota Aygo X Zdroj: Martin Lankaš
Toyota Aygo X Zdroj: Martin Lankaš
Toyota Aygo X Zdroj: Martin Lankaš
Nejmenší člen japonské rodiny má po modernizaci. Toyota Aygo X ovšem nezměnila jen vizáž, ale i nabídku motorů. Potěší modernějšími technologiemi i bohatším standardem. Cenou se blíží ke 450 tisícům Kč.
Malý crossover se poprvé představil v roce 2021 jako náhrada za pětidveřový hatchback Aygo. Toyota tehdy reagovala na rostoucí zájem o vozy typu SUV a naopak klesající poptávku po automobilech segmentu A. Místo aby od výroby zcela upustila, jak to učinily konkurenční značky, přišla s nápadem vyvinout cenově dostupný model s prvky SUV. Využila k tomu platformu oblíbené Toyoty Yaris, což mělo pozitivní vliv nejen na prostornost kabiny, ale i na objem kufru.
K TÉMATU: Legendární Twingo se vrací jako elektromobil. Cenu stlačí pod půl milionu korun
Nyní se Aygo X dočkalo modernizace, která přinesla výraznější design i modernější technologie. Nejvýraznější a zároveň jedinou proměnou na zevnějšku prošla přední část vozu. Ve srovnání s předchůdcem je protáhlejší, působí dospěleji a má i dynamičtější rysy. Skoro jako by prozrazovala, že pod kapotou má podstatně více výkonu.
Při pohledu z boku si prakticky žádných změn ani nevšimnete a platí to i o zádi, kde se pouze blyští chromový nápis informující o hybridním motoru. Uvnitř bylo úprav také poskrovnu. Mírně odlišné je rozložení středového panelu a modernější vzhled dotváří digitální přístrojový štít nahrazující klasické budíky.
Více výkonu i nižší spotřeba
To podstatné se ovšem odehrálo pod kapotou. Novinka zcela upustila od atmosférického tříválce a místo něj se vůbec poprvé spoléhá na hybridní motor. Při pohledu na technické parametry snad nikdo nebude smutnit. Elektromotor totiž spojuje síly se zážehovou patnáctistovkou a dosahuje systémového výkonu 116 koní.
Znamená to nárůst síly o 44 koní a jen samotný spalovací motor se pyšní maximálním točivým momentem 120 Nm, což je o třetinu více než předtím. Přestože je kvůli akumulátoru těžší, ve sprintu z nuly na sto je nicméně o téměř šest vteřin rychlejší, konkrétně to zvládne za 9,2 sekundy. Dobrou zprávou je, že objem kufru zůstal zachován a pojme až 231 litrů. A potěší hlavně spotřebou, která podle výrobce činí 3,7 l.
Vůbec poprvé se Toyota Aygo X vyrábí s full-hybridním motorem. Zdroj: Martin Lankaš
Širší výběr výbav
Vedle toho se rozrostl počet výbav ze tří na pět, přičemž základem je verze Active s cenovkou necelých 450 tisíc korun. Ve srovnání s předchůdcem ve variantě s automatem je dražší o 64 tisíc, ovšem automobilka na novější provedení nabízí dvojnásobný výkupní bonus, díky čemuž se rozdíl sníží na 39 tisíc korun a Aygo X je tak k dostání od 399 000 korun. K tomu obsahuje bohatší standard o digitální přístrojový štít, automatickou klimatizaci, elektrickou parkovací brzdu, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce i řadu bezpečnostních asistentů včetně systému nouzového zastavení či zmírnění rizika kolize na křižovatkách.
Vyšší výbava Comfort přihazuje za příplatek 20 tisíc korun kola z lehké slitiny nebo třeba vyhřívaná přední sedadla a prostřední stupeň Style rozšiřuje základ o designové prvky exteriéru. Nechybí ani LED světlomety, bezklíčové startování a bezdrátové nabíjení mobilního telefonu. Jeho cena začíná po odečtení všech bonusů na 459 000 Kč.
Pro náročnější řidiče má Toyota v záloze ještě variantu Executive orientovanou hlavně na luxus, případně je poprvé k mání sportovně střižené provedení GR Sport s výraznou přední maskou, specifickými 18palcovými koly i čalouněním. Zároveň se liší laděním tlumičů a vinutých pružin pro zlepšení jízdních vlastností. Včetně slevy při výkupu vozu se ovšem dostává na 549 000 Kč. Kompletní ceník najdete zde.
Výroba už běží.
Japonská automobilka spustila výrobu nové Toyoty Aygo X v první polovině listopadu v kolínském závodě Toyota Motor Manufacturing Czech (TMMCZ), kde bude vyjíždět z linek po boku úspěšného pětidveřového hatchbacku Yarise. V budoucnu se přidá i další, plně elektrický model.
Pro tento účel se středočeská továrna zároveň rozšíří z dosavadních 152 tisíc metrů čtverečních na více než 172 tisíc kvůli instalaci nových lakoven a svařoven, přičemž chce zároveň zřídit linku na výrobu vlastních baterií.
Středočeská továrna byla založena v roce 2005 a od té doby vyrobila přes 4,5 milionu vozů. Denně zpracuje až 180 tun oceli, což ročně dělá zhruba 45 tisíc tun. Pro srovnání je to přibližně stejná hmotnost jako šest Eiffelových věží.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Obce vytáhly nový trik proti neukázněným řidičům: Školačka u silnice vypadá jako živá
Související články