Legendární Twingo se vrací jako elektromobil. Cenu stlačí pod půl milionu korun

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Znovuzrození legendy: Jaké bude nové Twingo?
  • Design inspirovaný klasikou: Změny jsou minimální.
  • Interiér: Variabilita a praktičnost se vrací.
  • Cena pod půl milionu: Je to revoluce?
Více

Renault oživuje legendu! Nové elektrické Twingo navazuje na slavného předchůdce devadesátých let — kombinuje retro design, chytrou variabilitu a dojezd přes 260 km, a to vše za cenu pod půl milionu korun.

Elektromobilitu je pro mnohé automobilky poměrně těžké uchopit. Některé jdou cestou futuristického designu (a tvrdě narazí, jako třeba Mercedes-Benz), jiné se zase snaží dělat elektromobily na stejné platformě a se stejným vzhledem jako spalovací vozy. 

Renault na to šel jinak. Sice se vozy s diamantem na přídi jmenují stejně jako zavedené modely, ale buď s nimi mají pramálo společného (elektrický Megane i Scenic jsou zásadně rozdílné od svých spalovacích protějšků), nebo jim designéři nadělí tvary připomínající staré legendy. 

NEPŘEHLÉDNĚTE: Citroën na český trh uvedl auto s křídly. Stojí méně než základní Škoda Karoq

Tou první byl Renault 5, který na trh přišel v letošním roce a budí výrazné emoce. A to pouze v dobrém slova smyslu, neboť designově jde o velmi povedený hatchback za docela rozumnou cenu. Jenže s představením pětky nás Renault začal provokovat další legendou, která má elektrifikovat i ty nejnižší cenová patra automobilového trhu.

Legendární městský automobil pro moderní dobu

Renault Twingo první generace je jedním z nejlepších městských aut devadesátek. Funky vzhled, spolehlivé motory a až neskutečně prostorný interiér na malém půdorysu nabízel tolik vychytávek (včetně posuvné zadní lavice, na kterou se v pohodlí usadily i statně rostlé postavy), že jste těžko pohledali lepší malé městské auto.

Nová generace tak má před sebou poměrně těžký úkol, který nebude snadné splnit. Renault navíc tvrdí, že novinka dokázala projít kompletním vývojem za pouhých 100 týdnů, tedy necelé dva roky. To se v dnešní době příliš často nestává v západním světě, běžný je vývoj i dvojnásobně dlouhý. Jde tedy o rychlokvašku, nebo je opravdu na co se těšit?

Designem určitě. Nové Twingo se světu prvně ukázalo jako koncept už právě před dvěma roky. Bývá zvykem, že produkční auto se od konceptu většinou zásadně liší, v případě Twinga jde však o drobné detaily. 

Novinka totiž, stejně jako Renault 5, zásadně využívá tvary svého vzoru a pouze je uhlazuje do moderní doby. Zásadní odlišností je přidaný pár zadních dveří, které první generace nikdy neměla, dveře navíc přišly o geniálně skryté malé kliky v obloučcích - novinka využívá standardní vystouplé.

TAKÉ BY VÁS MOHLO ZAJÍMAT: Nejprodávanější Mercedes přijíždí v elektrické verzi. Urazí přes 700 kilometrů

Navíc potěší i široká paleta barev. Dnes bývá běžné, že v nabídce najdeme maximálně jednu nebo dvě zajímavé barvy přidané k paletě bílé a černé. Twingo však hraje barvičkami, v nabídce tak objevíme nejen komunikační zelenou, ale i žlutou nebo tmavě červenou. 

Variabilní a praktický interiér na malém půdorysu

Ani uvnitř v novém Twingu nebude nikdo zásadně strádat. Najdeme zde celou řadu praktických odkládacích prostor, navíc lze využít i systém YouClip pro uchycení příslušenství, který si Renault půjčil od Dacie. Individualizaci se navíc meze nekladou, palubní deska nabídne panely v barvě karoserie a v nabídce se objeví i řada různých typů čalounění.

Stejně jako jiné Renaulty, i zde najdeme infotainment založený na systému od Googlu. Lze se tedy těšit na Google Maps schopné naplánovat trasu i s nabíjecími zastávkami nebo propojení se streamovacími službami. Na rozdíl od původního Twinga však před řidičem najdeme kapličku se sedmipalcovým displejem, na kterém se zobrazují veškeré důležité jízdní informace.

Tou nejzásadnější zprávou je návrat variabilních interiérů. Z malých aut takřka kompletně vymizely posuvné lavice a praktičnost, tedy aspoň z těch, co ještě na trhu zbyly. Nové Twingo je však věrné svému předchůdci a nabízí opět posuvné zadní sedačky. Každou zvlášť, lavice by se dozadu už nevešla, ale nabídne díky tomu prostor zavazadelníku od 305 do 360 litrů, po sklopení sedaček dokonce přes tisíc litrů.

Jednoduchá technika se zaměřením na trvanlivost

Stejně jako původní Twingo, i novinka se snaží zachovat co nejjednodušší možný pohon nabízející trvanlivost i úspornost, čemuž elektrifikace jen napomáhá. Twingo tak nabídne pohon předních kol pomocí jednoho elektromotoru o výkonu 82 koní, díky kterému zrychlí na 100 km/h za 12,1 sekundy a zastaví se až ve 135 km/h.

K TÉMATU: Hybrid s dojezdem delším než naftové auto. Česko přivítalo další čínskou značku

Energii uchovává kompaktní vzduchem chlazená baterie typu LFP (v případě Renaultu poprvé) o kapacitě 27,5 kWh, díky které dojede Twingo až 263 kilometrů. Nabíjení pak obstará palubní nabíječka maximálním výkonem 6,6 kW (volitelně 11 kW), alternativně podporuje Twingo i rychlonabíjení maximálně 50 kW, kdy za půl hodiny avizuje Renault nabití z 10 na 80 procent. 

Základní cena pod půl milionu

Technika je tedy extrémně jednoduchá a zcela jistě nepůjde o elektromobil, který nahradí jediné auto v rodině na dlouhé cesty. Jenže je třeba si uvědomit, že takový cíl nemělo ani původní Twingo - stejně jako to, i novinka má být praktickým malým vozem do města a cesty okolo něj.

Tomu odpovídá i cena, kterou se povedlo stlačit pod magickou hranici 20 tisíc euro, tedy lehce pod půl milionu korun v případě základní výbavy Evolution. Ta je bohatě dostačující - nabídne manuální klimatizaci, tempomat, bezdrátové zrcadlení telefonu nebo zadní parkovací senzory. 

Vyšší stupeň Techno navíc nabídne třeba adaptivní tempomat, sklopné sedadlo spolujezdce, automatickou klimatizaci a systém OpenR Link se službami Googlu. Kompletní ceník se ukáže spolu se zahájením předobjednávek, které se spustí počátkem příštího roku ve vybraných zemích, mezi něž Česko bohužel nepatří - my se dočkáme až ke konci příštího roku. Výroba bude probíhat ve slovinském Novém Městě, ve stejné továrně jako druhá generace Twinga.