Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Toyota Mirai – první vodíkové auto na českém trhu Zdroj: Toyota
Japonská automobilka začala v Česku prodávat auto, které k pohonu využívá vodíkové palivové články. Cena Toyoty Mirai začíná na částce 1,7 milionu korun. Případný zájemce by ale nyní řešil problém, kde natankovat. Žádné veřejné stanice tohoto typu totiž v Česku zatím nejsou.
Luxusní a ekologické svezení zároveň. To slibuje první vodíkový automobil, který se oficiálně dostal na český trh. Toyota Mirai využívá palivové články, které pomocí vodíku vyrábějí elektřinu pro elektromotor. Přitom jako odpad vzniká jen pára. Výrobce dokonce hovoří o tom, že vůz není jen bezemisní, ale svou jízdou dokonce čistí vzduch.
Auto je dlouhé téměř pět metrů, a patří tak do třídy manažerských sedanů. Disponuje výkonem 134 kW, tedy 182 koní. To slibuje akceleraci z nuly na 100 km/h za devět sekund a maximální rychlost 175 km/h. Do celkem tří tlakových nádrží se vejde 5,6 kilogramu vodíku, což by podle průměrné spotřeby mělo vydržet na 650 kilometrů dojezdu.
Čerpací stanice budou ještě letos
Na rozdíl od elektromobilů není potřeba čekat na dobití vozu. Místo toho se do něj vodík tankuje na speciální čerpací stanici. Celý proces zabere asi pět minut. To je pro majitele bezesporu výhoda, nicméně v Česku ji zatím využít nemůže. Na našem území totiž nyní neexistuje jediná veřejná čerpací stanice, kde by šlo palivo doplnit.
Vodík je uložen ve třech nádržích pod podlahou vozu. Zdroj: Toyota
„Ano, zatím Mirai není možné tankovat. Počítáme ale s tím, že se ve třetím čtvrtletí tohoto roku otevřou první dvě vodíkové stanice. Jedna by měla být v Litvínově, druhá v Praze na Barrandově,“ řekla CNN Prima NEWS mluvčí českého zastoupení Toyoty Jitka Jechová s tím, že předváděcí vůz doplňuje palivo na neveřejné stanici v Neratovicích.
Právě slabá infrastruktura zatím brání většímu rozšíření vodíkových aut v Evropě. Na celém kontinentu je nyní okolo 200 čerpacích stanic, zhruba polovina z nich stojí v Německu. Ani to ale nebrání Toyotě nabídnout Mirai na tuzemském trhu k objednání. Auto začíná na ceně 1,7 milionu korun, v níž je i pětiletá záruka na vodíkový pohon.
Na příznivou budoucnost sází i ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška: „Toyota Mirai v mnoha ohledech předbíhá dobu a přináší unikátní technologie oproti konkurenci. Již nyní je tento výjimečný model k objednání pro zájemce na českém trhu a jsme nadšení, že stojíme u začátku vodíkové éry v České republice,“ věří Peleška.