
Sledujte Partii s Konečnou a Rakušanem: Jak by mohl vypadat ukrajinský mír?
Rowan Atkinson si první elektromobil koupil už před devíti lety, dnes ale nabádá ke zdrženlivosti. Britský herec, kterého navždy proslavil potrhlý Mr. Bean, je původně elektrotechnickým inženýrem. Ve svém pravidelném sloupku pro list The Guardian se proto pustil do erudovaného rozboru perspektiv jednotlivých druhů pohonu automobilů.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) a ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) budou jezdit vodíkovou limuzínou Toyota Mirai. Černé vozy převzali ve středu před budovou Strakovy akademie od generálního ředitele českého zastoupení japonské automobilky. Obě auta vláda pořídila na operativní leasing v délce trvání jednoho roku.
Minulý týden se na letišti v Hradci Králové konal už 27. ročník Rock for People. Letošní festival měl mnoho nej – nejdražší, největší a zřejmě také nejčistší s co nejmenší uhlíkovou stopou. Kromě například třídění odpadů, výkupu kelímků a PET lahví nebo solární energií poháněné stage pomáhala s rozvozem kapel a účastníků i bezemisní auta, a to díky partnerství se společností Toyota. V akci se objevil i nejžhavější model v tomto odvětví – vodíkem poháněný Mirai. Jak se automobilka zapojila do chodu Rock for People a jaká je budoucnost bezemisní dopravy v Česku? Na tyto otázky odpověděl redakci CNN Prima NEWS přímo v dějišti festivalu Martin Peleška, generální ředitel zastoupení pro Toyotu a Lexus Česká republika.
Obavy, že by nastupující šéf japonské Toyoty Koji Sato odklonil světový automobilový gigant z kolejí stanovených jeho předchůdcem, se ukazují jako liché. Sato na tiskové konferenci potvrdil, že vývoj aut poháněných vodíkem zůstane i v budoucnu jasnou prioritou Toyoty nadřazenou klasickým elektromobilům.
V Česku je sice možné koupit auto jezdící na vodík, dosud ale vůbec nebylo snadné jej natankovat. Na Barrandově by měla být v brzké době konečně otevřena první pražská veřejná vodíková čerpací stanice. Zatím jediná funguje od loňska v Ostravě, k dispozici je i neveřejné čerpání v Neratovicích, tamní zařízení má ale nedostatečný plnicí tlak a nádrž vodíkových automobilů dokáže zaplnit jen zčásti.
Vozidla na vodíkový pohon jsou budoucností automobilového průmyslu. To v pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS řekl generální ředitel společnosti Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
„Zlatý stát“ vstoupí do nové automobilové éry. Ve čtvrtek kalifornská komise pro čisté ovzduší (CARB) nařídila automobilkám plnění ročních cílů pro prodej nových bezemisních vozidel. Podle nových pravidel bude muset být už v roce 2026 nejméně 35 procent z celkového počtu prodaných vozidel na elektrický nebo vodíkový pohon. Od roku 2030 se má tento podíl zvýšit na 68 procent. V roce 2035 má být prodej nových vozů se spalovacími motory zakázán úplně.
Všestranné utahování opasků v energetice velí také motoristům zamýšlet se nad různými alternativami pohonu. Slovenští motorističtí novináři se proto pokusili vypočítat provozní náklady na jednoho motorového koně ve srovnání s jedním živým zvířetem, které dalo tradiční jednotce výkonu motoru jméno.
Uhlíková neutralita do poloviny století je často zmiňovaný cíl napříč sektory. Vynulovat dopady používání energetických zdrojů chce také petrochemická skupina ORLEN Unipetrol. A pomoci jí v tom má nejhojnější prvek v celém vesmíru – vodík. „Zákazníkům ho chceme zpřístupnit již letos,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Martin Gajdoš, ředitel strategie skupiny ORLEN Unipetrol.
Vodíková strategie České republiky by neměla mít přímý dopad na státní rozpočet. Vyplývá to z předkládací zprávy ministerstva obchodu a průmyslu. Případné finanční nároky jednotlivých opatření mají být uspokojovány z existujících rozpočtových kapitol jednotlivých resortů.
Land Rover s velkým překvapením oznámil, že plánuje vyvinout prototyp elektrického automobilu s vodíkovými palivovými články (FCEV). Podle dostupných informací bude vycházet z legendárního modelu Defender druhé generace. Testování vozidla má začít ještě koncem letošního roku, společnost však nepotvrdila, zda se dočkáme i sériových verzí.
Japonská automobilka začala v Česku prodávat auto, které k pohonu využívá vodíkové palivové články. Cena Toyoty Mirai začíná na částce 1,7 milionu korun. Případný zájemce by ale nyní řešil problém, kde natankovat. Žádné veřejné stanice tohoto typu totiž v Česku zatím nejsou.