Pražský dopravní podnik (DPP) zahájil ve středu provoz velkokapacitních trolejbusů Škoda Solaris 24 z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla Praha. Trolejbusy číslo 59 nahradily autobusovou linku číslo 119. Vozy budou část trasy jezdit připojeny k trolejím a část na baterie. Do tříčlánkového vozu se vejde až 180 cestujících, což je asi o 30 procent více než do původních kloubových autobusů. Novinářům to řekli představitelé města, DPP a výrobce. Náklady na vybudování infrastruktury činily asi 354,5 milionu korun, nákup vozů vyšel na 623,2 milionu korun.
Velký trolejbus jezdí po Praze od loňského roku, před uvedením do provozu musel nejdříve najezdit tisíce kilometrů zkušebně.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Praha je světový unikát, víc platí za MHD i v Brně nebo Plzni. Zdražení je nutné, zní ze Spolu
„Jedná se o momentálně nejdelší povrchové vozidlo DPP. Cílem je, aby vždy u stanice metra A Nádraží Veleslavín bylo přistaveno vozidlo, které pojme všechny cestující, kteří vystoupí z metra a chtějí cestovat na letiště. Byly experimenty, kdy se přistavovaly dvě 119 za sebou, ale to se nesetkalo příliš s pochopením cestujících, lidově řečeno, první autobus byl nacpaný a druhý prázdný,“ řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).
PRVNÍ CESTUJÍCÍ NA LINCE 59 🚎
— Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost (@DPPOficialni) March 6, 2024
FOTO: DPP Dominika Brabcová pic.twitter.com/9EAWQCfNbk
Na trase na letiště jezdí 20 velkokapacitních trolejbusů, čímž se ve městě ročně vyprodukuje o 1300 tun oxidu uhličitého méně. Vůz má dva motory a měří 24,7 metru. Kapacita je 180 cestujících, z toho 54 míst je k sezení.
SLAVNOSTNĚ JSME ZAHÁJILI PROVOZ LINKY 59 🚎| ▶První spoj s cestujícími vyrazí z Terminálu 1 směrem na Nádraží Veleslavín ve 14:41 hodin, v opačném směru pak ve 14:46 hodin.
— Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost (@DPPOficialni) March 6, 2024
📸FOTO: DPP Dominika Brabcová pic.twitter.com/zmp1fJNs37
Trolejbusy budou takzvaně parciální, tedy schopné ujet část trasy na baterii bez síťového vedení. Trasa linky měří necelých 19 kilometrů a pod trolejovým vedením je zhruba 11,5 kilometru. Zbytek pojede trolejbus na baterie. Dojezd nového vozu na baterie je při plném zatížení 12 kilometrů.
Praha je světový unikát, víc platí za MHD i v Brně nebo Plzni. Zdražení je nutné, zní ze Spolu
V Praze by se mohla v brzké době zdražit roční jízdenka MHD, což vyvolává nemalé emoce. Cestování v hlavním městě je přitom pro rezidenty jedno z nejlevnějších ve srovnání s dalšími českými městy. Ještě hlubší propast je při porovnání ceny ročního jízdného v Praze a v dalších evropských metropolích.
Ještě před zprovozněním linky musel DPP vybudovat potřebnou infrastrukturu, kromě trolejí také měnírny elektrické energie nebo nabíjecí stanice v garážích v Řepích.
Správa železnic v současné době opravuje trať z Prahy na Kladno, v jejímž rámci vznikne železniční propojení na letiště. Velkokapacitní trolejbusy po zprovoznění dráhy použije DPP na trase linky autobusu číslo 136. Nynější autobusy z linky 119 nahradí nejstarší kloubové autobusy SOR NB 18 z let 2009 a 2010, které DPP vyřadí.
Město má společně s DPP připraveno dalších 13 projektů, kdy trolejbusy nahradí autobusy. „Pokud se DPP podaří vysoutěžit zhotovitele, tak ještě letos bychom chtěli začít stavět infrastrukturu pro bateriové trolejbusy na lince 137, což je na trase Na Knížecí k Waltrovce,“ řekl Hřib. Výhledově by podle generálního ředitele DPP Petra Witowského mohly být elektrifikovány také linky číslo 112 a 201.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Řidiči, vystup. Věčně červené semafory trápí Pražany, podle expertů mohou být nebezpečné