Jihočeská okresní města postupně spouštějí na webech města chatboty, tedy umělou inteligenci (AI). Lidé na ně najdou odkaz na webech vpravo dole. Slouží pro obyvatele nebo turisty k snadnému nalezení informací, zodpovězení dotazů, které se týkají správy nebo života ve městě. Lidé se nejčastěji ptají na městské poplatky, úřední hodiny nebo parkování. AI v pilotních provozech používají od letošního roku Prachatice, České Budějovice a Český Krumlov.
Prachatice zavedly AI na začátku února, testovat ji budou do konce letošního roku. „Nese název Klíč k informacím, neboť to koresponduje s logotypem města Prachatice – klíč k zážitkům,“ řekla mluvčí města Jana Hulešová. Lidé se nejčastěji ptali na poplatky za odpad, psy, zábor, dále na události, kulturní akce, otevírací doby, uzavírky nebo parkování. Zatím odbavil kolem 600 dotazů od občanů.
ČTĚTE TAKÉ: V Českých Budějovicích vznikne olympijský park. Nabídne velkoplošné obrazovky i sportoviště
České Budějovice zavedly chatbota 5. května, říkají mu Chetty, zodpověděl 306 dotazů. „Nejčastější dotazy se týkají poplatků za odpad, pracovních příležitostí, řidičských průkazů, trhů a akcí ve městě, úředních hodin, komunálního odpadu, vítání občánků, parkování a změn trvalého pobytu,“ sdělila mluvčí města Jitka Brůha Welzlová.
Český Krumlov má přibližně dva týdny virtuální asistentku jménem Maica, jde o pilotní projekt. „S chatbotem je potřeba komunikovat jako s člověkem, tedy klást dotazy přirozenou formou, podobně jako při běžném rozhovoru. K dalšímu rozvoji přispívá i zpětná vazba uživatelů, kteří mohou každou odpověď hodnotit pomocí ikony palce nahoru nebo dolů. Tyto podněty napomáhají systému lépe porozumět potřebám veřejnosti a zpřesnit výsledky vyhledávání,“ řekl Tomáš Železný, vedoucí odboru informatiky českokrumlovské radnice.
Ostatní jihočeská okresní města budou chatboty teprve spouštět. V Táboře ho už testují, lidé by ho mohli začít využívat v červnu, uvedl mluvčí města Luboš Dvořák.
Na zavedení chatbota pracují v Jindřichově Hradci. „Předpokládáme, že realizace tohoto projektu bude dokončena do konce letošního roku,“ řekla mluvčí města Karolína Bartošková. Ve Strakonicích ho pro vyhledávání informací zatím nasadit neplánují.
Jihočeský kraj využívá chatbota Holly od loňského října. Do konce března zodpověděl přibližně 8 500 dotazů. Lidé se nejčastěji ptali na dotace a stavební řízení. Podle ředitele krajského úřadu chatbot správně odpoví ve zhruba 90 procentech případů, ve třech procentech poskytne špatnou odpověď, ve zbytku neúplnou.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Odtajněno místo Bartoškova odpočinku. Rodina hřbitov vybrala dlouho před hercovou smrtí