KVÍZ: Kolik stál Favorit a jak se říkalo Ikarusu? Zkuste své motoristické znalosti z dob ČSSR


Většina lidí má tendenci vzpomínat s láskou na dobu, kdy byli mladší. Mají za to, že život byl tehdy veselejší a bezstarostnější než ten současný. Neřeší příliš, morální a ekonomický marasmus, který tato země zažívala za komunismu. Právě do tohoto období vás zavede dnešní motoristický kvíz.

Kvíz o znalostech poměrů v socialistickém motorismu

Specifický způsob vodního chlazení (motor vzadu, chladič vpředu) vozů řady Škoda 105/120 byl zdrojem řady problémů. Především se auto mohlo tzv. „uvařit“. Pokud navíc motorista zanedbal kontrolu chladicí kapaliny před zimou, velmi často se dočkal zamrznutí potrubí k chladiči, které je vedeno pod podlahou vozu, nehledě na to, že topení obecně nebyla silná stránka tohoto vozu. Do problémové chladicí soustavy škodovky se vešlo:

Otázka 1/10

Škoda Favorit znamenala v roce 1987 pro tuzemský automobilový průmysl velký krok vpřed. V zemích bývalého východního bloku se Favorit stal (po Ladě Samaře) teprve druhým zástupcem automobilů nižší střední třídy s předním pohonem, který nebyl licencí zahraničního modelu. Tipnete si, kolik stála v roce 1989 základní verze?

Otázka 2/10

K neodmyslitelnému koloritu českých a slovenských silnic doby normalizace patřil také známý kloubový autobus Ikarus 280 vyráběný v obrovských počtech v Maďarsku. Třínápravový autobus se skládal ze dvou částí, které byly navzájem spojeny kloubem a propojeny měchem, což zavdalo k vymýšlení různých přezdívek tohoto velkokapacitního dopravního prostředku. Mezi ně rozhodně NEpatřilo označení:

Otázka 3/10

Historie nemilované páteřní dálnice D1 sahá až do 30. let 20. století a v současnosti je její nejstarší a nejvýznamnější úsek (Praha–Brno) nejvytíženější v Česku. Původně přitom první československá dálnice spojovala klíčová města Praha, Brno a Bratislava. Ve kterém roce se mohli běžní motoristé svézt po celé její délce 325 kilometrů?

Otázka 4/10

Náhradou dosluhujících reprezentačních limuzín Tatra T 87 a Tatraplan se v polovině 50. let stal typ Tatra 603, dnes jeden z nejcennějších českých veteránů. Jak se měl elegantní osmiválcový vůz s motorem vzadu původně jmenovat?

Otázka 5/10

Tuzex (zkratka tuzemský export, pozn. red.) byla v dobách československého socialismu síť obchodů, ve kterých se za zahraničních měny nebo tuzexové poukázky (tzv. bony) dalo koupit zahraniční, zejména západní zboží, které nebylo v běžné síti k dispozici. Šlo prakticky o jediné místo, kde byla po desítky let k dostání západní spotřební elektronika, potraviny, oblečení, kosmetika a také automobily. Tipnete si, která značka z kapitalistické ciziny se na náš trh dovážela v letech 1948–89 v největším množství?

Otázka 6/10

Kdo by neznal VAZ 2101 alias „Žigulíka“ či Ladu, po vozech Škoda nejtypičtějšího zástupce socialistické éry na domácích silnicích. Ve kterém roce se tento „ Mercedes Východu“ začal dovážet do ČSSR?

Otázka 7/10

Obecně se má za to, že před zavedením současného dálničního limitu 130 km/h platilo už od nepaměti omezení rychlosti na 110 km/h. Není to pravda, „stodesítka“ byla zavedena až v roce 1979 v souvislosti s ropnou krizí. Jak rychle se do té doby u nás smělo jezdit po dálnicích?

Otázka 8/10

Komunistická policie, Veřejná bezpečnost (VB), používala před zavedením notoricky známé žluto-černo-bílé barevné kombinace na svých vozidlech jaké zbarvení?

Otázka 9/10

V době omezených možností nastavení chodu semaforů ve městech bývaly za křižovatkami světlené návěsti s čísly 40, 50 nebo 60 km/h. Pokud jste dodrželi právě svítící rychlost, dojeli jste k dalšímu semaforu bez nutnosti zastavovat nebo výrazně zpomalit. Jak se této jednoduché, ale velmi užitečné funkci říkalo?

Otázka 10/10

z

Máte stejný nebo lepší výsledek než % lidí, kteří absolvovali tento kvíz.

Bohužel, ani jednou jste se netrefili

Nic moc. Pár odpovědí jste uhodli, ale v tématu se příliš neorientujete.

Není to nejhorší, ale tohle téma určitě není vaše parketa.

Většinu odpovědí znáte, ale rezervy ve znalostech ještě máte.

Výborně. Je vidět, že se orientujete a víte skoro všechno.

Dokonalé. O tématu víte úplně všechno.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: KVÍZ: Jak dobře si pamatujete motoristické hlášky? Populární české filmy jsou jich plné