Takřka přesně před dvaceti lety poprvé usedl do monopostu formule 1, kdy testoval vůz stáje Sauber. V jejích barvách se také v následující sezoně 2001 stal stabilní součástí královny motorsportu. Finský pilot Kimi Räikkönen je nyní suverénně nejstarším jezdcem slavného seriálu. Ze své pozice otřískaného závodníka si může dovolit peskovat lidi z vlastního týmu – aktuálně Alfa Romeo. A činí tak velmi často.
Kimi Räikkönen chce vždy všechno slyšet jednoznačně, napřímo a bez jakýchkoliv prodlev. Pokud tomu tak není, je zle. Přenosy formule 1 čím dál tím častěji zprostředkovávají rádiovou komunikaci mezi jezdci na trati a jejich stájí. V případě finského pilota stojí konverzace skutečně za to.
Naposledy to ukázala víkendová Velká cena Toskánska. Räikkönen v jednom kole váhal, zda absolvovat pit stop a vyměnit si pneumatiky, či nikoliv. Volant stočil doprava do boxové uličky až na poslední chvíli. Jak se ukázalo – pozdě, tudíž nedovoleně.
„Kimi, teď jsme dostali pětisekundovou penalizaci,“ zaslechl finský 40letý pilot o chvíli později ve sluchátku. „Za co?“ ptal se Räikkönen. „Ten čas se ti přičte po konci závo…“ nestihl doříct týmový inženýr. „Za co?!“ řval nepříčetně Räikkönen. Pak se teprve dočkal odpovědi.
Přineste přikrývky!
Muži, kteří se starají o to, aby měl „Iceman“, tedy „Ledový muž“, co nejlepší servis, nebyli „ušetřeni“ ani při předchozí Grand Prix na okruhu Monza. Kvůli nehodě Charlese Leclerca byl závod přerušen. Všichni jezdci tak zamířili do boxové uličky, kde své vozy nechali chvíli odpočívat. Ještě než Räikkönen monopost opustil, zaúkoloval skrze rádiovou komunikaci mechaniky Alfy Romeo.
„Zabalte pneumatiky nejrychleji, jak to jen půjde,“ pronesl závodník. Obal má u pneumatik udržet potřebnou vyšší teplotu i v případě, že jsou v klidu. „Ano, ano,“ slyšel v rádiové komunikaci. „Pohněte sebou, kluci,“ pokračoval Räikkönen. „Plán je takový, že dostaneme upozornění deset minut před tím, než se závod znovu rozjede. Takže jestli chceš, zůstaň v autě, pokud ne, vyskoč,“ řekl mu pak inženýr, ovšem v tu chvíli stále na pneumatikách žádná „přikrývka“ nebyla.
„Ok, ale kde jsou přikrývky?“ tázal se naléhavě mistr světa z roku 2007. „Ano, ano,“ dostal odpověď. „Tak je nasaďte. Přestaňte do p*dele říkat, že je tam dáte. Udělejte to. Najděte je a nasaďte je,“ trval na svém Räikkönen.
Rukavice a volant!
Své si s nazlobeným Kimim užili také ve Ferrari, kde jezdil během dvou období. Při jeho druhém angažmá u italské stáje se stal takřka legendárním rádiový záznam z Grand Prix v Ázerbájdžánu v roce 2017. Tehdy byl závod přerušen a prodlevy před restartem využili mechanici k tomu, aby Räikkönenův vůz, který předtím utrpěl šrámy, opravili. Samotný monopost byl přichystán a také už vytahován směrem z boxů i s rodákem z Espoo uvnitř. Ten ovšem postrádal důležitou část své výbavy.
„Dejte mi rukavice a volant. Rukavice, Marku, rukavice!“ naléhal Räikkönen. „Volant. Rukavice a volant, ano,“ pokračoval jezdec. „Hej. Hej. Volant. Řekněte mu někdo, ať už mi to přinese. Dělejte, hněte sebou,“ řval přísným tónem.
Nebudeš mít pití!
Příhoda z brazilského Interlagos v sezoně 2018 je z trochu jiného soudku. Räikkönen se domáhal odpovědi na otázku, zda má během jízdy k dispozici pití, či nikoliv. I když z rádia ihned znělo to, co chtěl vědět, slyšel špatně a ptal se znovu. A vznikla až groteskní situace.
„Zapomněli jsme ti to připojit, Kimi. Nebudeš mít pití.“
„Je to zapnuté, nebo ne? Myslím pití.“
„Ne, Kimi.“
„Dejte mi vědět.“
„Nebudeš mít pit…“.
„… ne, ne, ne. Je to zapnuté?“
„Myslíš jedno z tlačítek?“
„Ne, ne. Je moje pití… vyprazdňuje se láhev, nebo ne?“
„Ne, ne, Kimi, ne. Nebudeš mít pití.“
Vím, co mám dělat!
O tom, že Räikkönen nemá rád, když mu do práce někdo mluví, se přesvědčili v týmu Lotus, dnešním Renaultu. Jako nejlepší ukázka může posloužit Velká cena Abú Dhabí z roku 2012. Z rádia dostával zprávu o tom, kdo se nachází za ním: „Budu tě informovat ohledně toho, jak se bude vyvíjet rozestup mezi vámi.“ Räikkönen ale nechtěl slyšet nic. „Nechte mě být, vím, co mám dělat.“
Když o chvíli později na trať přijel safety car, za který se musel pomalou rychlostí zařadit, obdržel pokyn, aby zahříval všechny čtyři pneumatiky. „Ano, ano, ano, ano. Dělám to celou dobu. Nemusíte mi to připomínat každých deset vteřin,“ prohodil Räikkönen.
V tuto chvíli se zdá, že pro svérázného finského závodníka je letošní sezona tou vůbec poslední ve formuli 1. V celkovém pořadí aktuálního seriálu patří Räikkönenovi, který v minulosti vyhrál dohromady 21 Grand Prix, až 16. pozice.