Ferrari v krizi? Nálada musí být šílená. Vyhrát mohou jen megapodvodem, míní Enge

Fiasko. Tak lze bez pardonu označit letošní sezonu týmu Ferrari ve Formuli 1. Nejstarší a suverénně nejúspěšnější stáj se v roce 2020 topí v sérii špatných výsledků, což jen doložila poslední Velká cena Belgie, kde italské monoposty skončily na 13., respektive 14. místě. „Vedení asi nejde správným směrem. Ozubená kolečka do sebe nezapadají,“ říká český automobilový závodník Tomáš Enge.

Jeden ze dvou závodů v F1 odjel Tomáš Enge právě na italské Monze, kam seriál královny motorsportu míří i nyní. Bylo 16. září 2001, krátce po zdrcujícím teroristickém útoku na newyorská dvojčata. I přes úvahy o zrušení se Grand Prix nakonec jela. „Ferrari mělo nosy vozů natřené načerno,“ vzpomíná pro CNN Prima NEWS jediný český pilot, který kdy zasáhl do slavného šampionátu.

Smuteční barvy by teoreticky mohlo Ferrari při domácím závodu obléct i teď. Tentokrát však kvůli truchlení nad vlastními výsledky.

V Poháru konstruktérů patří italskému týmu po sedmi závodech až pátá pozice. Navíc šestý Renault ztrácí na Ferrari pouhé dva body. Vzpínající se kůň, kterého má Ferrari ve svém logu, je nyní malým hříbátkem držícím se při zemi.

Nálada v týmu musí být šílená

Ledacos naznačila už čísla z únorových předsezónních testů v Barceloně. Už tam se zdálo, že italský kolos nepřichystal pro Charlese Leclerca se Sebastianem Vettelem ideální auta. „Ale prostoru na různá vylepšení v době mezi těmito testy a červencovými závody na rakouském Red Bull Ringu bylo poměrně dost. Moc se jim to ale asi nevydařilo a zaostávají o hodně. Většinou jim to stačí jen na souboje kolem desátého místa,“ podotýká třiačtyřicetiletý Enge.

Revoluce v F1: Bahrajn má variabilní okruh, pojede se nejvíce kol v rekordním čase

Seriál formule 1 má za sebou víkend na belgickém Spa – jedné z nejdelších tratí v celém kalendáři. Na konci roku jsou v souvislosti s pandemickou situací v plánu hned dvě Grand Prix v Bahrajnu. A ta druhá bude opravdu výjimečná. Vůbec poprvé se na okruhu v Perském zálivu využije vnější trať, která je extrémně rychlá. Poprvé od roku 1974 se tak pojede jedno kolo v čase pod 60 vteřin.

Ten si myslí, že je to obrovská škoda pro atraktivitu závodů, protože dominantní Mercedes je ještě méně pod tlakem, než byl v přechozích letech. „Občas na ně zatlačí Verstappen z Red Bullu, ale zase ne tolik. Být Ferrari v boji o první místa, tak je seriál samozřejmě zajímavější.“

Jakkoliv jsou Leclerc a Vettel výborní jezdci, až na dvě výjimky zůstávají v letošní sezoně mimo pódiová umístění. Co se tedy děje za zdmi Ferrari? „Nedokážu si to představit. Nálada tam musí být šílená. Být to tým, který má ambice se občas podívat do první desítky, tak nikdo neřekne ani slovo. Ale je to stáj, která chce vyhrávat šampionáty,“ podotýká Enge. „Vedení asi nejde správným směrem. Ozubená kolečka do sebe nezapadají.“

Kritika logicky prší především na šéfa týmu Mattiu Binnottiho, který je v čele prestižní závodní značky od začátku loňského roku. Teď má hlavu na špalku. „Během posledních let při nadvládě nejdříve Red Bullu pak Mercedesu protočili více šéfů. Vždy do každého z nich vkládali naděje. Ovšem nikdy to nemělo efekt v podobě požadovaného výsledku. Ten, kdo odcházel, byl vždy zatracován,“ říká Enge.

Za posledních sedm let šéfovala Ferrari hned čtveřice mužů. Obrovský kontrast oproti období mezi lety 1993 až 2007, kdy měl v italské stáji hlavní slovo Jean Todt a Ferrari hned sedmkrát ovládlo, především zásluhou Michaela Schumachera, týmové pořadí.

Nedovedu si představit, že se bude opakovat výsledek ze Spa

„Už z toho víc nedostanu.“ To je „oblíbená“ věta týmových závodníků Ferrari, kterou letos vyjadřují bezmoc. „Dokážu si představit, jak se Leclerc s Vettelem cítí. Ale asi nejsou sami. Třeba kdyby George Russell jezdící ve Williamsu dostal Mercedes, dopadne podle mě lépe než Valtteri Bottas, který je v německém týmu vedle Lewise Hamiltona teď,“ uvádí Enge.

Další šanci na to, aby Ferrari přiblížilo svoji reputaci slavným časům, má teď o víkendu na zmiňovaném okruhu Monza. Loni bylo počínání týmu z Maranella na domácím okruhu grandiózní, a to speciálně zásluhou Leclerca. Monačan si dojel pro premiérové vítězství v F1, Ferrari na Monze slavilo triumf po devíti letech. Natřískané červené tribuny bouřily.

Ochozy momentálně ve varu určitě nebudou, protože vinou pandemie koronaviru se závod pojede jako jiné Grand Prix za zavřenými dveřmi. Ale nebýt současné situace, pravděpodobně by se loňská party neopakovala.

„Je to ohromně rychlá trať, a právě v rychlosti teď Ferrari značně ztrácí. Vypadá to tak, že pro ně asi není momentálně horšího okruhu,“ glosuje Enge. „Ale třeba se jim povede něco vymyslet a dojedou třeba aspoň v první pětce. Každopádně si nedovedu představit, že by se měla opakovat umístění ve druhé desítce z belgického Spa z minulého víkendu.“

Bez přítomných diváků možná zdánlivě nebudou jezdci Ferrari pod takovým tlakem. „Nicméně i tak to pro ně může být opravdu náročné. Tlak tam ale bude skrze média. Novináři umí zatlačit hodně. Ale aspoň se vyhnou potenciálnímu bučení z tribun, které by mohlo nastat,“ pousmívá se Enge.

Je vůbec za současných okolností možné, aby se jelo podle nejoptimističtějšího scénáře a domácí půda zařídila zázrak v podobě vítězství? „Ferrari by muselo udělat nějaký megapodvod. Jinak asi není šance. Musíme být realisté,“ konstatuje na závěr Enge.

Tagy: