Koncern Volkswagen se chce v tomto desetiletí stát nezávislým na dodavatelích baterií pro elektromobily. Má proto v plánu postavit v Evropě hned několik továren. Jedna z nich by mohla stát i v Česku, zaznělo na konferenci automobilky.
Celkem šest továren s celkovou roční produkcí 240 gigawatthodin chce do roku 2030 otevřít koncern Volkswagen. Plánuje si tak zajistit absolutní soběstačnost na poli trakčních baterií pro elektromobily. Zatím je totiž z velké míry závislý na dodavatelích převážně z Asie. Nové továrny mají zajistit i snížení nákladů na výrobu článků a tím také dostupnější ceny pro vozy do zásuvky.
„Rozmístění továren bude takové, aby strategicky pokrývalo celou Evropu. První závod bude postaven ve Švédsku, další v Německu a pro další se ještě bude hledat vhodné umístění. Bude záležet nejen na geografickém hledisku, ale i na jednání s místními vládami. Závod pro východní Evropu je plánován na rok 2027 a ve hře jsou Česká republika, stejně jako Polsko nebo Slovensko,“ řekl CNN Prima NEWS mluvčí českého zastoupení Volkswagenu David Valenta.
Levnější auta a síť nabíječek
Koncern chce pro výrobu zavést také vlastní standardizaci baterií. Tím se výrazně sníží náklady na produkci, podle předpovědi automobilky by měly klesnout o polovinu. Kromě toho chce firma podpořit elektromobilitu také vybudováním sítě 18 tisíc rychlých nabíječek napříč Evropou. Nebude na to ale sama, pomohou jí partnerské společnosti, které do programu zapojí stávající stanice a postaví další.
Postup Volkswagenu je logický. Kvůli tlaku Evropské unie na snižování emisí se musí výrobci aut přeorientovat na elektromobily a hybridy. Navíc jde i o konkurenční boj s kalifornskou Teslou, která je považována za průkopníka elektromobility. Ta se chystá otevřít podle svých slov „největší továrnu na baterie na světě“ nedaleko Berlína. Výhodou vozů Tesla je pak i komplexní síť vlastních rychlých nabíječek.