TEST: Volkswagen Tayron s naftovým motorem je rodinným ideálem. V mnohém je lepší než Kodiaq
V redakčním testu jsem vyzkoušel Volkswagen Tayron s nejsilnějším naftovým motorem, pohonem všech kol a ve vrcholné výbavě R-Line People. Stojí sice 1,6 milionu korun, ale vyhoví doslova všem požadavkům i těch nejnáročnějších rodin. Jak si vede ve srovnání se sourozeneckou Škodou Kodiaq?
Volkswagen Tayron je poměrně horkou novinkou, na kterou se těšili zejména příznivci Tiguanu Allspace, tedy prodloužené verze klasického Tiguanu. On Tayron je totiž jeho jakýmsi nástupcem, ovšem ještě o poznání větším, stylovějším a lépe vybaveným. Své přednosti čerpá zejména z koncernové platformy MQB evo, na které vedle současného Tiguanu stojí také Škoda Kodiaq - dvojče, ale zároveň i úhlavní konkurent testovaného vozu.
K TÉMATU: Škoda Octavia se základními motory překvapila. Je lepší ten naftový nebo benzinový?
Tayron měří na délku 4792 milimetrů, čímž je o 64 milimetrů delší než původní Tiguan Allspace a zároveň o 34 milimetrů než největší mladoboleslavské SUV. Uvnitř je však Kodiaq prostornější, má více místa na kolena v první a druhé řadě sedadel a má i výrazně objemnější kufr. Ten v případě Tayronu pobere 850 litrů, zatímco u Kodiaqu dokonce 910 litrů. Rozdíl pak lehce eliminuje sklopení zadní řady sedadel - 2090 vs. 2105 litrů.

Vzadu je posuvná lavice a spousta místa nad hlavou i v loktech. Zdroj: Bart Běhal
SUV od Volkswagenu se však může pochlubit o něco širší a vyšší kabinou, zde je rozdíl na zadních sedadlech dokonce šest centimetrů. Díky tomu si do druhé řady pohodlně sednou i cestující s výškou přesahující dva metry a přitom nebudou ani tlačit koleny na sedačky před nimi. A pokud náhodou ano, je možné i s těmi zadními sedadly libovolně šoupat dopředu a dozadu, čímž se buď zvětší prostor pro kolena, nebo naopak se nafoukne objem zavazadelníku.
Komu by zároveň nestačilo pět míst k sezení, může si v konfigurátoru zaškrtnout, že chce sedmimístné provedení. Cena včetně DPH činí 23 800 Kč, což je více než rozumné. Spíše než o plnohodnotná sedadla jde však o nouzové sezení určené ke kratšímu převozu. Nicméně pro děti nebo pasažéry menšího vzrůstu vlastně mohou být i plnohodnotná. Sedadla samotná jsou totiž poměrně komfortní.
Auto, za kterým se kolemjdoucí otáčí
Zatímco u nového Kodiaqu stále bojuji s tím, že se mi více líbí ten původní, u Tayronu jsem ani chvíli nepřemýšlel nad tím, že Tiguan Allspace byl stylovější. Především pak u mnou testované verze R-Line People, která z mainstreamového SUV dělá prémiovku, za niž se nejeden člověk na ulici otočí. Vedle výrazné fialové metalízy a 20palcových litých kol ho totiž zdobí i mohutnější nárazníky, zatmavená okna, střešní panoramatické okno nebo nejvyspělejší IQ.LIGHT HD LED Matrix světlomety.
Ty byly v mém případě za příplatek 13 300 Kč, ovšem pyšní se 19 000 LED mikrodiodami v každém světlometu a přizpůsobují své funkce na základě multifunkční kamery, rychlosti vozidla, asistenčních systémů a údajů o trase/GPS. Díky tomu dokáží ještě lépe nasvítit silnici před vámi a lépe reagují na protijedoucí auta. Vzadu navíc mají 3D efekt a jdou ruku v ruce s dynamickými směrovkami. Z výše zmíněného je vám asi jasné, že pokud v noci svítíte dálkovými, máte pocit, že jedete ve dne.

Interiér působí luxusně, ale přitom velmi přehledně. Zdroj: Bart Běhal
Ani interiér vrcholné výbavy nezůstal ve srovnání s exteriérem pozadu. Jsou tu například sportovní sedadla, volant obšitý perforovanou kůží, strop čalouněný v černé barvě, ambientní osvětlení s volbou až třiceti různých barev a spoustu log s písmenem "R" odkazujících na vrcholné modely Volkswagenu. Samotné rozložení přístrojové desky je vlastně úplně jednoduché - jeden displej před řidičem, jeden obří uprostřed a pár zajímavých dekorů.
Připlatit si dokonce můžete i za prvky z pravého dřeva. Nicméně rád bych se vrátil ještě k displejům, konkrétně k tomu středovému, který je na můj vkus už příliš velký. Má totiž úhlopříčku patnáct palců a nebudu lhát, periferně jsem ho neustále viděl, i když jsem zrovna koukal dopředu. Na druhou stranu kvalitnější obrazovku byste v dané automobilové kategorii hledali jen stěží. Grafika je špičková, menu přehledné a reakce na dotyk okamžitá.
Kdo navíc chce, ten si může připlatit Paket Navigace Discover Pro Max, v mém případě za 33 tisíc korun, ke kterému vedle samotného displeje dostane také navigaci, hlasový asistent, zesilovač hlasu, head-up displej, indukční nabíjení pro dvě zařízení a dva USB-C porty na středové konzoli vzadu s nabíjecím výkonem až 45 W.
Vyplatí se připlatit za lepší podvozek
Mnou testovaná výbava R-Line People je pak jednou z celkem šesti nabízených výbav, to je opravdu široká nabídka. A jinak tomu není ani u motorizací, vybírat můžete mezi základní benzinovou patnáctistovkou s výkonem 110 kW nebo dvoulitrem o výkonu 150 či 195 kW, slabším naftovým dvoulitrem o výkonu 110 kW, silnějším zkoušeným dieselem o výkonu 142 kW nebo plug-in hybridem se systémovým výkonem 110 nebo 130 kW.
Vždy je součástí automatická převodovka DSG a často se tu objevuje také pohon všech čtyř kol 4Motion. Ten jsem měl možnost vyzkoušet mimo jiné i u testovaného vozu, jelikož pod jeho kapotou dřímal nejvýkonnější naftový čtyřválec s výkonem 142 kW. Ten umí nabídnout solidní dynamiku i spotřebu. Je sice pravda, že při rozjezdu působí reakce na plyn trochu vlažně, jako by si auto chtělo vzít chvíli na rozmyšlenou.

Naftový dvoulitr nabídne slušnou dynamiku a zároveň nízkou spotřebu. Zdroj: Bart Běhal
Jakmile se ale Tayron rozjede, projeví se výkon motoru naplno a auto zrychluje svižně, s dostatečnou rezervou i na rychlé předjíždění. Přitom je ale i úsporné, během testu jsem se držel kolem 7,3 litru na sto kilometrů, což je u čtyřkolky této velikosti velmi příjemná hodnota. Velkou výhodou testované verze byl potom podvozek s adaptivním systémem DCC Pro, který je u čtyřkolky vždy standardem. A je to znát.
V komfortním režimu Tayron dokáže žehlit i horší silnice, takže ani české okresky mu neuberou na pohodlí. Pokud ale přepnete do sportovního nastavení, auto výrazně ztuhne, v zatáčkách drží stopu a působí jistě i při rychlejší jízdě. Řízení je přesné, ale trochu odtažité, takže řidiče příliš nezatěžuje informacemi od předních kol. To je v rodinném SUV spíš výhoda, auto řidiče nenutí k neustálým korekcím a při dálničních přesunech navozuje příjemný pocit jistoty.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Čínská auta zaplavují trh navzdory vysokým clům. V Česku se objevilo několik nových značek
Ve městě se Tayron díky dobrému posazu a solidnímu výhledu ovládá snadno a nepůsobí větším dojmem, než ve skutečnosti je. Ve spojení s adaptivním podvozkem jde tedy o vůz, který se příjemně řídí v každodenním provozu a neunavuje ani na delších trasách. V kombinaci se stylovým designem, prostornou kabinou i kufrem, až sedmi místy k sezení, úsporným, přesto dynamickým naftovým motorem a pohonem všech čtyř kol, je tedy přesně tím autem, které zastane pozici jediného auta v rodině a všichni přitom budou spokojení.
Kompletní ceník vozu a podrobné technické parametry naleznete pod tímto odkazem.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Riskantní manévry na Moravě: Policisté prudce brzdili, řidička zabránila nehodě, ukazují záběry